چگونه با هویج گلو درد را تسکین دهیم؟

سلامت و پزشکی | چگونه با هویج گلو درد را تسکین دهیم؟ زمانی که گلودرد می گیرید راه های زیادی برای تسکین آن به شما پیشنهاد می شود. مثل مصرف انواع شربت ها. اگر به دنبال درمان های خانگی، طبیعی و کم خطر هستید می توانید با هویج شربت تهیه کرده و گلو دردتان را تسکین دهید.
 

روش تهیه ی این شربت ساده است و به مواد اولیه ی زیادی نیاز ندارید. کافی است سه عدد هویج و 100 گرم خاک قند داشته باشید.

هویج ها را پوست بکنید و ورقه ورقه کنید. سعی کنید ورقه ها نازک باشند. هویج ها را داخل یک ظرف دربسته که حاوی 100 گرم خاک قند است بریزید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید چند ساعت در هوای آزاد بماند تا شربت هویج ها در بیاید. شربت به دست آمده را در یک شیشه ی کوچک بریزید و هر چند ساعت یک قاشق چای خوری میل کنید. خواهید دید این شربت طعم خوبی دارد و به سرعت گلویتان را نرم می کند. بدین ترتیب به جای شربت های تلخ یک شربت خوشمزه خورده اید و هم گلودردتان بهتر شده است.

یک روش دیگر نیز برای درمان و بهبود گلو درد وجود دارد که بسیار ساده است. برای این کار یک قاشق غذا خوری عسل را در یک لیوان آب ولرم حل کنید. در طول روز چند بار با این محلول غرغره کنید. حواستان باشد که آن را بیرون نریزید و قورت دهید. توجه داشته باشید که آب حتماً ولرم باشد نه داغ. به خاطر این که خاصیت عسل در آب خیلی داغ از بین می رود.

می توانید آب لیموترش را بگیرید و با آب ولرم مخلوط کنید. به روش قبل با این محلول غرغره کنید و در نهایت قورتش دهید.

یک روش رایج دیگر مخلوط عسل، آب لیموترش و آب ولرم است. این روش هم به نوبه ی خود معجزه می کند. این شربت ساده را تهیه و روزانه چندین مرتبه میل کنید تا گلودردتان خوب شود. اگر علائم بیماری تان با این روش ها بهبود نیافت حتماً به پزشک مراجعه کنید.


موضوعات مرتبط: بیماری ها و درمان آنها (بهداشت) ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 17 مرداد 1392برچسب: خواص خوراکیها, طب سنتی, درمان, شربت عسل, لیمو ترش, هویج, سرفه, گلو درد, خوددرمانی, | 14:29 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

8اشتباه مهم در رژیم های لاغری

 
1 - محاسبات غلط
اولین و رایج‌ترین اشتباهی که افراد در برنامه کاهش وزن خود مرتکب می‌شوند محاسبه غلط کالری مصرفی در برنامه رژیم غذایی است.

2 - بد‌ترین روش برای شروع رژیم غذایی کاهش ناگهانی میزان کربوهیدرات و در نتیجه از دست دادن مایع زیادی از بدن می‌باشد.
کاهش مایعات به میزان مایعات دریافتی بستگی ندارد بلکه مستقیماً به توانایی بدن در نگهداری مایعات ارتباط دارد. در این برنامه‌ها چربی بدن کاهش نمی‌یابد بلکه در واقع تنها پروتئین از دست می‌رود که برای کلیه‌ها بسیار خطرناک است. هنگامی که این نوع رژیم‌ها موقتا قطع شوند فرد مجدداً با افزایش وزن به صورت چربی مواجه می‌شود و اغلب می‌بینیم که فرد حتی چاق‌تر از زمان قبل از رژیم شده است.

3 - هر چه شب هنگام بخورید به چربی مبدل می‌شود، فرقی ندارد چه ساعتی غذا بخورید.
میزان کل کالری روزانه در برابر تعداد کالری که می‌سوزانید تعیین کننده کاهش یا افزایش وزن است. بدن شما کالری شب یا روز را تشخیص نمی‌دهد. تنها میزان کالری‌ها دریک روز مطرح است.
نکته منفی خوردن غذا در شب این است که ممکن است دچار مشکلی به نام بازگشت اسید شوید که در این صورت دچار سوزش سر دل خواهید شد.

4 - برخی غذا‌ها می‌توانند کالری‌ها را بسوزانند
بعضی از غذا‌ها، کمی بیشتر از سایر غذا‌ها برای هضم انرژی لازم دارند.
آرام غذا خوردن و جویدن غذا باعث تنظیم مرکز کنترل اشتهای مغز می‌شود. بنابراین آنچه که خورده‌اید اشتهایتان را کم می‌کند و با غذای کمتر زود‌تر سیر می‌شوید. غذا خوردن سریع خود به خود چاق نمی‌کند ولی از آنجایی که افرادی که سریع غذا می‌خوردند به مکانیزم تنظیم اشتهایشان زمان کافی نمی‌دهند تا کار کند آنگاه بیشتر از میزان لازم غذا می‌خورند.

5 - پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها بدون توجه به منبع آن‌ها، در هر گرم ۴ کالری دارند
چربی نیز در هر گرم ۹ کالری دارد، یعنی بیشتر از دو برابر پروتئین و کربوهیدرات. گوشت نه تنها در هر گرم چهار کالری دارد بلکه هر گرم چربی گوشت ۹ کالری دارد.
هرچه میزان چربی گوشت بیشتر باشد کالری آن نیز بیشتر خواهد شد و چون مصرف کالری زیاد باعث افزایش ذخیره سازی چربی می‌شود، در نتیجه خوردن گوشت نه تنها باعث افزایش وزن می‌شود، بلکه بیشتر آن را به صورت چربی ذخیره می‌کند.

6 - مکملهای ویتامینی تمام احتیاجات بدن شما از جمله پروتئین، کربوهیدرات، املاح، اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب مورد نیاز را برآورده نمی‌کند، بلکه این باور غلط در مورد تغذیه و رژیم است
بسیاری از افرادی که دارای رژیم کم کالری به همراه مکملهای غذایی پروتئینی و ویتامینی هستند دچار مشکلاتی شده‌اند که به علت عدم توانایی بدن جهت تنظیم متابولیسم بوده است مخصوصاً کلیه‌ها و کبد که نمی‌توانند به این نوع رژیم سازگار شوند.

7 - مهم نیست که چه زمانی از ۲۴ ساعت کالری مصرف می‌کنید، نتیجه نهایی یکی است. فرمول پایه این است کالری مصرفی در برابر کالری که می‌سوزانید
اگر در روز سه بار و هر بار چهارصد کالری بخورید یا ۱۲۰۰ کالری را در یک وعده مصرف کنید، بدن شما این تفاوت را درک نمی‌کند. ولی فراموش نکنید حذف وعده غذایی راه مناسبی برای رژیم موفق نیست زیرا اشتهای شما را بیش از حد تحریک می‌کند و نه تنها شما ناهار یا شام زیادتری می‌خورید بلکه در طول روز هم از انواع میان وعده‌ها مصرف می‌کنید.

8 - برخلاف تصور، گرسنه ماندن باعث می‌شود وزن بدن به دلیل ذخیره سازی چربی افزایش یابد
اگر هدفتان از گرسنگی کشیدن کاهش وزن است باید در برنامه رژیمی خود تجدید نظر کنید. به جای گرسنگی یک برنامه مناسب ورزشی برای خود تعیین کرده و بیشتر به باشگاه بروید. از میوه جات، سبزیجات، حبوبات، گوشتهای کم چرب و ماهی استفاده کنید. سعی کنید چهار یا پنج بار در هفته طبق یک برنامه منظم ورزش کنید.
ننوشیدن مقدار کافی آب در طول روز متابولیسم و سوخت و ساز بدن را کند کرده و ممکن است باعث اضافه وزن نیز بشود. آب ماده‌ای ضروری برای فعالیتهای متابولیک بدن، از جمله سوزاندن کالری محسوب می‌شود. خوردن آب به جای انواع نوشابه نیز بسیار مناسب است. نوشابه‌ها معمولاً زود‌تر احساس تشنگی را نسبت به آب از بین می‌برند و دارای کالریهای بی‌ارزش بوده و باعث می‌شوند بعد از ۳۰ دقیقه مجدداً احساس گرسنگی نمایید.
همچنین خوردن تنقلات هنگام گرسنگی باعث ایجاد عادتهای غذایی ناسالم می‌شود.


موضوعات مرتبط: بیماری ها و درمان آنها (بهداشت) ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 27 مرداد 1391برچسب:, | 15:4 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

آبله مرغان چگونه منتقل می شود؟


آبله مرغان، یک بیماری مسری است که به شکل خارش پوستی و ظهور دانه های قرمز رنگ ظاهر می شود. دانه های قرمز پوستی آبله مرغان مانند جوش و آبکی می باشند.این بیماری غالبا در بچه ها ظاهر می شود، اما در هر سنی می توان به این بیماری مبتلا شد. اگر واکسن آبله مرغان را نزده باشید، احتمال مبتلا شدن به این بیماری بیشتر است.


آبله مرغان

آبله مرغان بیماری خطرناکی نیست، اما این بیماری برای زنان باردار، نوزادان، نوجوانان، بزرگسالان و افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف می باشند، می تواند مشکلاتی را بوجود آورد.

بعد از این که بیماری آبله مرغان را گرفتید و بهبود یافتید، دوباره به آن مبتلا نمی شوید. اما ویروس این بیماری در بدن فرد بهبود یافته تا مدت ها زنده باقی می ماند. اگر این ویروس دوباره فعال شود، موجب بروز بیماری دردناکی به نام زونا خواهد شد.

اگر تا به حال آبله مرغان نگرفته اید، و یا واکسن آبله مرغان را نزده اید، و یا با فردی که آبله مرغان گرفته، تماس دارید، در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارید.

 

راه های سرایت

آبله مرغان توسط ویروس "واریسلا زوستر" به وجود می آید. این ویروس به سرعت پخش می شود. این ویروس توسط عطسه کردن، سرفه کردن و یا بشقاب و لیوان مشترک داشتن انتقال می یابد. همین طور اگر مایع تاول آبکی را لمس کنید، آبله مرغان خواهید گرفت.

یک فردی که آبله مرغان دارد، ولی هنوز علائم بیماری را ندارد، به سرعت ویروس این بیماری را پخش خواهد کرد.

بیماری آبله مرغان 2 تا 3 روز قبل از ظهور دانه های پوستی تا بعد از این که همه تاول ها خشک شدند، قابل سرایت می باشد.

نشانه ها

اولین نشانه این بیماری، تب و بعد از آن سردرد و گلودرد است. احساس کسالت، خستگی و میل نداشتن به غذا از علائم دیگر این بیماری می باشد. دانه های پوستی آبله مرغان، 1 تا 2 روز بعد از آن که علائم اولیه به وجود آمد، ظاهر می شوند. اما علائم در برخی مبتلایان، فقط دانه (بدون تب و دیگر نشانه ها) می باشد.

دانه های قرمز و آبکی پوست در آبله مرغان

اگر با کسی که آبله مرغان داشته، در تماس بوده اید، معمولا 14 تا 16 روز طول می کشد تا علائم و نشانه های اولیه آبله مرغان در شما ظاهر شود. این دوره به نام دوره نهفتگی یا کمون است.

بعد از ظهور دانه های قرمز آبله مرغان، غالبا 1 تا 2 روز طول می کشد تا دانه ها در تمام بدن پخش گردند. معمولا 5 تا 7 روز طول می کشد تا هر دانه ها خشک شود و بیافتد.

هنگامی که دانه های پوستی خشک شد، می توانید به محل کار، مدرسه و غیره بروید.

 

نشانه های نادر در آبله مرغان

پنومونی (ذات الریه): اگر ویروس آبله مرغان به طرف ریه برود، مبتلا به ذات الریه می شوید. این بیماری غالبا در نوجوانان، بالغین و زنان بارداری که آبله مرغان را در سه ماهه ی آخر بارداری گرفته اند، مشاهده می شود.

آنسفالیت (تورم مغز): ممکن است 5 تا 10 روز بعد از ظهور دانه های پوستی، این بیماری به وجود بیاید. آنسفالیت در کودکان ممکن است، بر مخچه اثراتی داشته باشد و عدم هماهنگی عضلات را به وجود آورد. علائم آنسفالیت شامل گیجی، تب بالا، سردرد زیاد، خواب آلودگی، حساس به روشنایی و تهوع می باشد. در موارد خیلی جدی، ممکن است فرد تشنج کند.

بینایی کم: ویروس آبله مرغان ممکن است، قرنیه چشم را آلوده و زخم کند و در نتیجه موجب کاهش قدرت بینایی گردد.

سندرم reye: در افراد کمتر از 20 سالی که آبله مرغان گرفته اند و آسپیرین مصرف می کنند، این سندرم به وجود خواهد آمد.

آرتریت (ورم مفاصل): برخی از افراد مبتلا به آبله مرغان، دچار درد عضله و مفصل می شوند. این درد غالبا تا زمانی که دانه ها وجود دارد، ادامه خواهد داشت.

 

مشکلات نادر و کمیاب بیماران مبتلا به آبله مرغان

- التهاب عصب بینایی یا نخاع

- التهاب بافت های اطراف مغز و نخاع (مننژیت)

- تخریب عصب به علت مشکلات حرکتی

- اختلال در خون مانند: کاهش مقدار سلول های خونی که کمک به انعقاد خون می کنند (ترومبوسیتوپنیا)

 

مشکلات زنان باردار

زنان بارداری که در نیمه اول بارداری دچار آبله مرغان شوند، یا جنین خود را سقط می کنند و یا نوزاد، قبل از موقع به دنیا خواهد آمد.

زنان بارداری که در سه ماهه آخر بارداری به آبله مرغان دچار گردند، ممکن است دچار پنومونی شوند و یا حتی ممکن است در اثر این بیماری از دنیا بروند.

دو نوزاد از 100 نوزادانی که مادران شان در طی بارداری، آبله مرغان گرفته اند، ممکن است در 20 روز اول تولد خود آبله مرغان بگیرند. این نوزادان می توانند علائم زیر را دشته باشند:

* نقص تولد: یک پا کوچک تر از پای دیگر، جای زخم روی دست یا پا و یا مشکلات بینایی

* کاهش وزن تولد

* صرع

* تاخیر هوشی

* عفونت shingle (زونا): درد، احساس خارش و سوزش در یک طرف بدن.

* مرگ : 7 نوزاد از 100 نوزاد، بر اثر این بیماری از بین می روند.

 

درمان

درمانی برای آبله مرغان وجود ندارد، به جز استراحت و دادن داروها برای پایین آوردن تب و کاهش خارش.

برای پایین آوردن تب می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

- آب و مایعات فراوان بنوشید. می توانید یخ نیز بمکید.

- با آب ولرم حمام کنید.

- لباس های نازک و نخی به تن کنید و از لباس های زبر و گرم دوری کنید.

- داروها را به موقع مصرف کنید.

- در مورد افراد کوچک تر از 20 سال سن، از آسپیرین استفاده نکنید، زیرا امکان دارد سندرم Reye را به وجود آورد.

 

توصیه هایی به افراد مبتلا به آبله مرغان

* از خاریدن پوست تان خودداری کنید ، زیرا اولا آلودگی زیر ناخن ها وجود دارد. ثانیا پوست تان را زخم می کنید.

* حمام آب سرد و یا گرم بگیرید. 20 تا 30 دقیقه در حمام باشید تا پوستتان نرم شود.

* از صابون استفاده نکنید و یا از صابون های ملایم (صابون بچه و یا صابون های مخصوص پوست های حساس) استفاده کنید.

* حمام با جو بسیار خوب است. شما می توانید یک لیوان جو را با سه لیوان آب سرد مخلوط کرده و در آب وان حمام بریزید.

* از نشاسته ذرت نیز می توان به جای جو استفاده کرد. به این ترتیب که دو لیوان نشاسته ذرت را به آب وان حمام اضافه کنید.

* بعد از حمام کردن، پوست خود را به آرامی خشک کنید، اما نباید حوله را بر روی پوست خود بکشید.

* لباس های خود را با مایع یا پودر لباسشویی ملایم بشویید (نباید این ها دارای ماده پاک کننده قوی باشند).

* دستکش 10 درصد نخی به دست کنید تا از خاراندن جلوگیری نمایید.

* دستان خود را همیشه بشویید.

* سعی کنید در شرایطی قرار نگیرید که عرق کنید، مثلا در اتاق گرم.

 

واکسن آبله مرغان

واکسن آبله مرغان برای چه افرادی توصیه می شود؟

برای تمام افراد بیشتر از یک سال، در 2 دوز تزریق می گردد. اولین دوز را در 12 تا 15 ماهگی و دوز بعدی را در 4 تا 6 سالگی دریافت می کنند (دوز دوم را می توان سه ماه بعد از دوز اول دریافت کرد).

کودکان و بالغینی که آبله مرغان نگرفته اند.

افرادی که در کنار فردی که آبله مرغان دارد، زندگی می کنند.

 

واکسن آبله مرغان برای چه افرادی توصیه نمی شود؟

- زنان باردار. خانم ها می توانند تا یک ماه قبل از باداری این واکسن را تزریق کنند و بعد از آن دیگر مجاز نیستند.

- افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف

- افراد دچار تنگی نفس و آسم

- افرادی که دارای بیماری های مزمن و طولانی می باشند، مانند، بیماران دچار سرطان خون.

- افرادی که به آنتی بیوتیک نئومایسین آلرژی دارند، زیرا واکسن آبله مرغان دارای مقدار کمی نئومایسین می باشد.

- افرادی که به تازگی خون، پلاسما و یا ایمنوگلوبولین دریافت کرده اند. باید این اشخاص مدت 3 تا 11 ماه صبر کنند و بعد واکسن آبله مرغان را بزنند.

 

جلوگیری از آبله مرغان

با تزریق واکسن آبله مرغان، می توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد. پزشکان دو دوز از این واکسن را برای کودکان یک سال و بالاتر توصیه می کنند.

هیچ گاه کودک خود را نزدیک فردی که آبله مرغان دارد، قرار ندهید. افراد بسیاری تصور می کنند که اگر کودک آبله مرغان بگیرد، در بزرگسالی ایمن خواهد بود، اما این مسئله می تواند کودک را با مشکلات شدیدی روبرو کند.

بهتر است افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، داروهای ضد ویروس دریافت کنند.


موضوعات مرتبط: بیماری ها و درمان آنها (بهداشت) ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 5 مرداد 1391برچسب:, | 12:49 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

آلرژی فصلی، سرماخوردگی نیست


بهار هر سال با هشدار کارشناسان نسبت به افزایش شیوع آلرژی‌های فصلی به‌ خصوص هنگام مواجهه با گرده گیاهان و درختان شروع می‌شود. در این فصل ناراحتی‌های تنفسی و حملات آسم بیشتر خود را نشان می‌دهند.


مردی در حال عطسه کردن

التهاب بینی ناشی از آلرژی یکی از شایع‌ترین انواع آلرژی‌هاست. به گفته کارشناسان این بیماری ناشی از استنشاق گرده‌های گیاهی و نیز وارد شدن آنها به چشم است.

البته متخصصان می‌گویند زمان بروز علائم این بیماری از اوایل بهار تا اواخر تابستان ممکن است بر حسب گرده گیاهی که به آن حساسیت وجود دارد و زمان معین گرده افشانی آن گیاه، متفاوت باشد.

 

دکتر مصطفی قانعی، فوق تخصص ریه در مورد علت حساسیت نسبت به گرده گیاهان این گونه توضیح می‌دهد:

این گیاهان از جنس مواد زنده و آلی هستند و وقتی فرد با این مواد آلی تماس پیدا می‌کند، سیستم ایمنی بدنش نسبت به آن ها واکنش نشان می‌دهد.

این واکنش در افراد سالم طبیعی است، ولی در مبتلایان به آلرژی فصلی ، شدید است. علائم اصلی این بیماری عطسه های مکرر، آب‌ریزش بینی ، خارش و آب‌ریزش چشم‌ها، احساس خارش در گلو و سقف دهان و گوش‌ها، کاهش تمرکز و احساس ناخوشی کلی است.

افراد مبتلا به این بیماری برای جلوگیری از شروع علائم آن باید در تمام شرایط درها و پنجره‌های خانه و اتومبیل خود را ببندند. همچنین اگر افراد در محیطی باشند که احتمال نفوذ گرده‌های گیاهان در لابه‌لای موها و لباس‌ها وجود دارد، قبل از رفتن به رختخواب، حمام کرده، لباس‌های خود را عوض کنند و از حیوانات کوچک اهلی نیز دوری کنند.

هر چند با وجود تمام این مراقبت‌ها، شاید پرهیز کامل از مواد آلرژی‌زا غیرممکن باشد.

مهم‌ترین نکته‌ در مورد این بیماری، تفاوت آن با سرماخوردگی است. افراد مبتلا به آلرژی نباید با آنتی‌بیوتیک یا دیگر داروهای سرماخوردگی علائم آلرژی را از بین ببرند.

 

دکتر حمید سهراب‌پور، متخصص بیماری‌های داخلی و فوق تخصص بیماری‌های ریوی در توضیح نحوه پیشگیری و درمان آلرژی فصلی هشدار می‌دهد:

افراد مبتلا، برای کنترل بیماری خود باید از داروهای استنشاقی داخل بینی و آنتی‌هیستامین‌ها و گشاد‌کننده‌های برونش استفاده کنند.

استفاده از کورتیزون استنشاقی (بکلومتازون) نیز می‌تواند التهاب مجاری بینی و برونشیت‌ها را کاهش دهد و درمان مؤثری باشد.

بهتر است برای جلوگیری از حساسیت، داخل بینی را با سرم فیزیولوژی (نرمال سالین) شستشو دهیم و یا با اندکی وازلین داخل بینی را چرب کنیم.

باید یادآور شد که مصرف هر نوع داروی ضد آلرژی باید تحت نظر پزشک متخصص و با تجویز ایشان باشد و از مصرف هر گونه دارویی به طور خودسرانه باید پرهیز نمود.

 

دکتر مسعود موحدی، فوق تخصص آسم و آلرژی در این مورد می گوید:

برای درمان علایم این بیماری بهتر است از قرص‌های آنتی هیستامین و اسپری های ضد التهابی بینی استفاده شود، زیرا اسپری ها یا قطره های بینی ، با کاهش تورم، گرفتگی بینی را برطرف می کنند.

اسپری ها یا قطره های بینی ضد آلرژی مانع اثر عامل آلرژی زا می شوند. همچنین در موارد مقاوم، از اسپری های بینی کرومولین سدیم استفاده می شود که با جلوگیری از آزاد شدن هیستامین در بدن از بروز علایم آلرژی ممانعت می کند. اگر گرفتگی بینی باعث ناراحتی چندانی نشود، قرص یا اسپری ها خیلی مفید نیستند.

اگر به رغم درمان‌های دارویی، علایم شدید حساسیت در فرد باقی بماند، باید به روش خاصی نسبت به گرده گیاهی عامل بیماری، حساسیت زدایی انجام شود.

زمان گرده افشانی معمولا اوایل صبح و نزدیک غروب است. گرده گیاهان در همه ساعات شبانه روز به سطح زمین نزدیک نیستند، در ابتدای صبح و نزدیک غروب این گرده ها به سطح زمین نزدیک تر می شوند و با گرم شدن هوا به ارتفاع بالاتری از سطح زمین می روند و کمتر افراد را تحت تاثیر قرار می دهند.


موضوعات مرتبط: بیماری ها و درمان آنها (بهداشت) ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 5 مرداد 1391برچسب:, | 12:47 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

کایروپرکتیک چیست؟


دیگر نگران کمردرد، پادرد و سردردها‌ی مزمن خود نباشید، چون با کایروپرکتیک به راحتی درمان می‌شوند. پزشکان در آینده دیگر هیچ دارویی تجویز نخواهند کرد، بلکه بیماران را به مراقبت از قالب انسانی خود از طریق رعایت برنامه صحیح غذایی و راه های مختلف پیشگیری از بیماری‌ها تشویق خواهند کرد.


کایروپرکتیک

لغت کایروپرکتیک (chiropractic) ریشه یونانی دارد. chiro به معنای دست و practic به معنای توسط دست انجام دادن است.

کایروپرکتیک عبارت است از علم شناخت مفاصل بدن، به ویژه ستون فقرات و هماهنگ کردن آن ها به منظور پیشگیری و درمان. البته تنظیم و تطبیق مفاصل و استفاده آن در علم پزشکی به 2000 سال قبل برمی‌گردد.

روش کایروپرکتیک بر این نظریه استوار است که بدن انسان دارای یک قدرت درونی برای درمان بیماری هاست و دستگاه عصبی، نقش مهمی را در حفظ سلامتی ایفا می کند. اما جابجایی های خفیف مفاصل بدن و یا حرکات نامناسب بدنی، بر روی جریان الکتریکی اعصاب اثر گذاشته و باعث اختلال در سلامت انسان می شود.

درمانگر در این روش با اصلاح وضعیت استخوان ها ، عضلات ، اعصاب ، مفاصل و به خصوص ستون فقرات، باعث بهبود عملکرد دستگاه عضلانی اسکلتی و اعصاب و بازگرداندن سلامتی به بیمار می شود.

 

تاریخچه کایروپرکتیک

بقراط پدر علم طب، با انجام دادن مانورهایی روی ستون فقرات و مفاصل به درمان خیلی از بیماری ها می‌پرداخته‌است و پس از او ابوعلی سینا، پزشک بزرگ ایرانی نیز از این روش ها استفاده می کرده‌ است.

تئوری جدید کایروپرکتیک در سال 1895 میلادی توسط "دانیل دیوید پلامر" پایه گذاری شد.

این روش به سرعت در دنیای مدرن پیشرفت کرد و اولین دانشکده کایروپرکتیک توسط پلامر در سال 1897 تاسیس شد.

پلامر معتقد بود که وظیفه اولیه یک درمانگر کایروپرکتیک، درمان بیماری ها نیست، بلکه درمان اختلالات عصبی ناشی از جابجایی ناچیز مفاصل است.

در ایران هم این رشته، در سال 1980 به طور رسمی توسط وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مورد تایید قرار گرفت.

 

وسایل مورد نیاز در کایروپرکتیک

متخصص کایروپرکتیک، بعد از این که انحراف موجود در مهره‌های بدن را شناسایی کرد، با فشار قابل توجهی که بوسیله دست اعمال می‌کند، مهره‌ها را به‌ جای اولیه خود باز می‌گرداند. این تنظیم همزمان با کاهش فشار بر روی اعصاب، باعث ردیف شدن مجدد مهره‌ها شده و تحرک فرد را افزایش می‌دهد و باعث کم شدن درد و خشکی و گرفتگی می‌گردد.

کایروپرکتیک کمک می‌کند تا شما به اهمیت حرکت سالم، نحوه صحیح قرار گرفتن بدن و ورزش‌های تقویتی پی ببرید. روش‌هایی از قبیل گرمای مرطوب، کیسه یخ، ماساژ و کشش ممکن است به کار گرفته شود تا باعث کاهش درد، بی‌حسی و تحریکات عصبی شده و یا به بازگشت تعادل ستون فقرات کمک کند.

در کایروپرکتیک هیچ عمل جراحی صورت نمی‌گیرد و هیچ دارویی تجویز نمی‌شود. فرد بیماری که نیاز به دارو یا عمل جراحی داشته باشد، به متخصص مربوطه ارجاع داده می شود

پزشک کایروپرکتیک با بررسی تاریخچه بیماری، رادیوگرافی، ام‌آرآی (MRI) و ای ام جی (EMG) و انجام معاینات محلی ارتوپدی اعصاب و دیگر آزمایش های پاراکلینکی به منشا بیماری پی می‌برد و به معالجه می‌پردازد.

 

انواع درمانگران کایروپرکتیک

گروه اول: به صورت سنتی معتقدند ریشه بیماری ها در جابجایی مختصر مفاصل از محل طبیعی خود است و بهترین درمان آن، جا انداختن این جابجایی است.

گروه دوم: از ترکیبی از روش های سنتی و پیشرفته استفاده می کنند.

کایروپرکتیک امروزه طرفداران بیشتری پیدا کرده است. موفقیت در درمان و رضایت بیماران، راه ورود به گروه خدمات درمانی را برای درمانگران این روش هموار کرده است و بیشتر آنها با پزشکان همکاری می کنند.

 

روش های کایروپرکتیک

مانیپولاسیون : به معنی حرکت با دامنه کم، ولی با سرعت زیاد است. این حرکات، مفصل را بیشتر از چیزی حرکت می‌دهد که عضلات این کار را انجام می‌دهند، اما بدون آسیب به رباط.

موبیلیزاسیون : حرکاتی که توسط درمانگر با هدف افزایش دامنه حرکت مفصل در محدوده حرکات طبیعی مفصل انجام می‌شود.

بهترین اثر کایروپرکتیک بر روی کمردرد حاد، درد گردن و سردردهای ناشی از استرس است

علت بیماری ها از نظر درمانگران کایروپرکتیک

در این روش معتقدند که بسیاری از بیماری ها در اثر اختلال در سیستم عصبی ایجاد می‌شوند. این اختلالات در اثر به هم ریختن ساختمان طبیعی اسکلت و عضلات به وجود می‌آیند و می‌توانند قسمت های مختلفی از بدن را دچار بیماری کنند.

بدن ما برای نشستن طولانی مدت طراحی نشده است، اما زندگی مدرن امروزی باعث شده است که ما بیشتر وقت خود را در کم تحرکی بگذرانیم، مانند نشستن در پشت میز کار، در ماشین، یا حتی در منزل. این وضعیت ها باعث کشش غیر طبیعی ستون مهره ها شده و ستون مهره ها از وضعیت طبیعی خود جابجا می‌شوند. در چنین وضعیتی، ستون فقرات انعطاف طبیعی خود را از دست می‌دهد.

علاوه بر این، تغذیه نادرست، آلودگی هوا و استرس های مزمن بر روی سیستم اعصاب اثر گذاشته و باعث عملکرد ناقص این سیستم در موقعی می‌شود که بدن برای جبران آسیب های وارده نیاز به عملکرد درست آن دارد.

این خود باعث شیوع بیماری های مزمن و تحلیل برنده ای شده است که ما امروز با آن مواجه هستیم.

 

اثرات کایروپرکتیک

بهترین اثر کایروپرکتیک بر روی کمردرد حاد، درد گردن و سردردهای ناشی از استرس است. برخی از شواهد نشان می‌دهند که در این موارد، روش کایروپرکتیک حتی از درمان های رایج پزشکی موثرتر است.

بیشترین اثر کایروپرکتیک بر روی اختلالات عضلانی و اسکلتی مانند صدمه به تاندون ها و رباط ها است. این روش همین اثر را بر روی بیماری های گردن، سر و بازو، به خصوص میگرن، سردردهای تنشی، سفتی گردن و کجی گردن دارد.

نواحی دیگری که در خارج از محدوده ستون فقرات قرار دارند و این روش درمانی بر روی آنها اثربخشی خوبی دارد عبارتند از: زانو ها، مچ، آرنج، مچ پا و سایر مفاصل.

شواهد نشان می دهند که کایروپرکتیک برای درمان بیماری هایی که تحت تاثیر عصب واگ هستند، مانند گاستریت ( التهاب معده )، آسم یا آلرژی ها هم موثر است.

برای اثربخشی بیشتر، گاهی اوقات این روش را همراه با طب سوزنی انجام می‌دهند.

اصلاح وضعیت ستون فقرات با استفاده از روش کایروپرکتیک می‌تواند سطح واسطه های التهابی (پروستاگلاندین ها) را کاهش و بتااندورفین (کاهش دهنده های طبیعی درد) را افزایش دهد. تمام این موارد حداقل باعث کاهش درد در بدن می‌شوند.

 

کایروپرکتیک

مهم ترین محل های اثرگذارنده در کایروپرکتیک

- نخاع، به وسیله ستون فقرات محافظت می‌شود و شاهراه اصلی سیستم عصبی شماست که تمامی احساسات، حرکات و فعالیت‌های کل بدن را کنترل می‌نماید و مسلما با یک ستون فقرات سالم و طبیعی ، بدن شما توانایی بیشتری در بهبود یافتن خواهد داشت.

- دیسک‌ها، موجب کاهش اصطکاک بین مهره‌ها می‌شوند و اگر به هر دلیلی متورم و یا از هم گسسته شوند، بر روی اعصاب و یا نخاع فشار وارد می‌آورند و منجر به درد یا بی‌حسی در نواحی گردن، کمر، بازوها و پاها می‌شوند.

- استخوان‌های ستون فقرات (که به شکل مهره‌هایی روی هم قرار گرفته‌اند) ممکن است دچار انحراف شوند و همین امر به اعصاب بدن آسیب می‌رساند و منجر به کشیدگی غیر متعادل عضلات و درد شدید می‌شود.

- ماهیچه‌های نگهدارنده و رباط‌های متصل کننده مهره‌ها، ممکن است کشیده و یا پاره شوند که در این صورت مهره‌ها حمایت و توانایی حرکت لازم را از دست داده و از نظر حرکتی محدود می‌شوند.

- اعصاب حامل پیام، می‌توانند تحریک، فشرده یا کشیده شوند که این موضوع می‌تواند موجب بروز درد، بی‌حسی و یا سوزش در کمر و یا سایر اعضای بدن گردد.

 

موارد استفاده کایروپرکتیک

روش کایروپرکتیک در موارد زیر قابل استفاده است :

-آرتریت (التهاب مفاصل)

- آسم

- کمردرد

- شب ادراری

- برونشیت

- بورسیت (التهاب کپسول مفصل)

- سندرم تونل کارپال (درد شدید در ناحیه مچ دست)

- جابجایی دیسک گردن

- سندرم خستگی مزمن

- سرفه

- سرگیجه

- گوش درد

- غش

- سردرد و میگرن

- فشار خون بالا

- اختلال بیش فعالی

- سوء هاضمه

- کولیک اطفال

- نازایی

- مشکلات قاعدگی

- ام اس

- گرفتگی عضلانی

- نورالژی (درد ریشه عصب)

- پوکی استخوان

- دردهای مزمن و طولانی مدت

- ذات الریه

- مشکلات بارداری

- مشکلات یائسگی

- کشیدگی و التهاب تاندون

- درد سیاتیک

- بیماری التهاب مفصل فک


موضوعات مرتبط: بیماری ها و درمان آنها (بهداشت) ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 5 مرداد 1391برچسب:, | 12:46 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

اکسیژن درمانی


اکسیژن درمانی عبارت است از تجویز اکسیژن با غلظت بیش از آنچه که در هوا وجود دارد. هدف از اکسیژن درمانی انتقال کافی اکسیژن به خون، کاهش کار دستگاه تنفسی و کاهش فشار بر میوکارد (یکی از لایه های عضلانی قلب) می باشد.


اکسیژن درمانی

حمل اکسیژن به بافت ها به عواملی نظیر برون ده قلب، میزان اکسیژن شریانی (سرخرگی)، غلظت هموگلوبین و نیازمندی های متابولیکی بدن بستگی دارد. در اکسیژن درمانی، باید به تمام عوامل فوق توجه نمود.‏

در مواردی همچون تسریع در بهبودی پس از عمل جراحی ، میگرن، آلزایمر و ام ‌اس (MS) نیز تحقیقات روی اثر درمانی این روش همچنان ادامه دارد.

 

موارد مصرف اکسیژن درمانی

استفاده از اکسیژن پرفشار سابقه‌ای طولانی دارد که در درمان آمبولی هوا به کار گرفته می‌شد. آمبولی هوا شرایطی است که معمولا غواصانی که به اعماق آب می‌روند و سپس با سرعت زیاد به سطح آب بازمی‌گردند، دچار آن می‌شوند. در این حالت، به علت پیدایش حباب‌های کوچک هوا در جریان خون، خون به اعضای حیاتی بدن نمی‌رسد و سبب مرگ فرد می شود. اکسیژن پرفشار می‌تواند اندازه این حباب ها را کوچک کند و در نتیجه جریان خون به شرایط عادی باز گردد.

 

سایر استفاده‌های این روش شامل موارد زیر است:

- به عنوان پادزهر در مسمومیت با گازهای سمی به ویژه گاز مونواکسید کربن

- ضدعفونی‌کننده به ویژه در برابر میکروب‌های بی‌هوازی (میکروب‌هایی که در برابر اکسیژن توان مقاومت ندارند)‌

- کاهش تورم و تجمع مایعات در بافت‌های بدن که در بهبود سوختگی‌ها کمک‌ می کند

- بهبود هیپوکسمی (کاهش فشار اکسیژن خون سرخرگی)

تغییر در تعداد یا الگوی تنفس ممکن است به علت هیپوکسمی باشد. علائم هیپوکسی شامل: پرخاشگری، عدم هوشیاری، گیجی، خواب آلودگی، کما، تنگی نفس، افزایش فشار خون، بی نظمی ضربان قلب و تعریق شدید می باشد

‏هیپوکسی در صورت شدید بودن می تواند زندگی فرد رابه مخاطره بیاندازد. با پیشرفت سریع هیپوکسی، تغییراتی در سیستم عصبی مرکزی ایجاد می شود. بیمار دچار ناهماهنگی حرکات و اختلال هوشیاری می شود.

در هیپوکسی مزمن (مانند آن چه که در بیماری های انسداد مزمن ریه دیده می شود) ممکن است خستگی، خواب آلودگی، بی تفاوتی، بی توجهی و تأخیر در واکنش ها به وجود آید.

اکسیژن درمانی کوتاه مدت می تواند برای گروه کوچکی از بیماران مبتلا به بیماری مزمن انسداد ریوی مفید باشد.

 

اکسیژن خون

موارد احتیاط در اکسیژن درمانی

بیمارانی که سابقه تشنج داشته‌اند یا دچار تشنج می‌شوند و بیماران مبتلا به آمفیزم (نوعی بیماری ریوی ناشی از تجمع هوا در ریه‌ها که در بیشتر موارد، ناشی از مصرف سیگار است)‌ نباید از این روش استفاده کنند.

همچنین سابقه تجمع مایع در سینوس‌ها، گوش و سایر حفرات بدن، سابقه جراحی‌های چشمی یا داشتن بیماری‌های چشم، استفاده از داروهای شیمی‌درمانی و داروی دی‌سولفیرام (در درمان الکلسیم کاربرد دارد)‌ هم از دیگر موارد منع استفاده از این روش هستند.

در ضمن خانم‌ها بهتر است در دوران بارداری از این روش استفاده نکنند.

همانند سایر داروها، پرستار اکسیژن را با احتیاط تجویز نموده و به دقت اثرات آن را روی بیمار ارزیابی می کند. اکسیژن نیز یک دارو است و فقط باید توسط پزشک تجویز شود.

بیماران مبتلا به اختلالات تنفسی، اکسیژن را فقط به منظور افزایش فشار اکسیژن خون شریانی تا بازگشت آن به حد طبیعی دریافت می کنند.

افزایش اکسیژن هوای دم، به میزان اکسیژن گلبول های قرمز خون یا پلاسما نمی افزاید. در عوض مقادیر افزایش یافته ی اکسیژن، ممکن است اثرات سمی روی ریه ها و سیستم عصبی مرکزی بگذارد یا سیستم تهویه بدن را تضعیف کند.

هنگام تجویز اکسیژن، بیمار باید از نظر نشانه های عدم کفایت در اکسیژناسیون مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین پرستار مرتبا بیمار را از نظر علایم گیجی، بی قراری، خواب آلودگی، تعریق، رنگ پریدگی، بی نظمی ضربان قلب و افزایش فشار خون بررسی می کند.

 

مسمومیت با اکسیژن

مسمومیت با اکسیژن زمانی روی می دهد که، اکسیژن با غلظت بالای بیش از 50 درصد به مدت طولانی ای بیش از 48 ساعت تجویز شود. مسمومیت با اکسیژن در اثر تولید بیش از حد رادیکال های آزاد اکسیژن ناشی از متابولیسم سلولی به وجود می آید. اگر مسمومیت با اکسیژن درمان نشود، این رادیکال ها می توانند به شدت به سلول ها صدمه زده و یا آن ها را از بین ببرند. آنتی اکسیدان ها همانند ویتامین ‏E و C‏ و بتاکاروتن ممکن است اثر دفاعی در مقابل رادیکال های آزاد اکسیژن داشته باشند.

متخصص تغذیه در مرکز درمانی می تواند رژیم غذایی بیمار را تنظیم کند تا غنی از آنتی اکسیدان ها باشد. مکمل ها نیز برای بیماران کم اشتها یا ناتوان موجود هستند.

علائم و نشانه های مسمومیت با اکسیژن شامل احساس ناراحتی در زیر جناغ ، تنگی نفس، بیقراری، خستگی، ضعف و مشکلات تنفسی پیشرونده می باشند.

بیمار باید هر 6 ماه یا بیشتر جهت پیگیری درمان به پزشک مراجعه کند. گازهای خون و تست های آزمایشگاهی به طور مرتب باید بررسی شوند.


اکسیژن درمانی عبارت است از تجویز اکسیژن با غلظت بیش از آنچه که در هوا وجود دارد. هدف از اکسیژن درمانی انتقال کافی اکسیژن به خون، کاهش کار دستگاه تنفسی و کاهش فشار بر میوکارد (یکی از لایه های عضلانی قلب) می باشد.


اکسیژن درمانی

حمل اکسیژن به بافت ها به عواملی نظیر برون ده قلب، میزان اکسیژن شریانی (سرخرگی)، غلظت هموگلوبین و نیازمندی های متابولیکی بدن بستگی دارد. در اکسیژن درمانی، باید به تمام عوامل فوق توجه نمود.‏

در مواردی همچون تسریع در بهبودی پس از عمل جراحی ، میگرن، آلزایمر و ام ‌اس (MS) نیز تحقیقات روی اثر درمانی این روش همچنان ادامه دارد.

 

موارد مصرف اکسیژن درمانی

استفاده از اکسیژن پرفشار سابقه‌ای طولانی دارد که در درمان آمبولی هوا به کار گرفته می‌شد. آمبولی هوا شرایطی است که معمولا غواصانی که به اعماق آب می‌روند و سپس با سرعت زیاد به سطح آب بازمی‌گردند، دچار آن می‌شوند. در این حالت، به علت پیدایش حباب‌های کوچک هوا در جریان خون، خون به اعضای حیاتی بدن نمی‌رسد و سبب مرگ فرد می شود. اکسیژن پرفشار می‌تواند اندازه این حباب ها را کوچک کند و در نتیجه جریان خون به شرایط عادی باز گردد.

 

سایر استفاده‌های این روش شامل موارد زیر است:

- به عنوان پادزهر در مسمومیت با گازهای سمی به ویژه گاز مونواکسید کربن

- ضدعفونی‌کننده به ویژه در برابر میکروب‌های بی‌هوازی (میکروب‌هایی که در برابر اکسیژن توان مقاومت ندارند)‌

- کاهش تورم و تجمع مایعات در بافت‌های بدن که در بهبود سوختگی‌ها کمک‌ می کند

- بهبود هیپوکسمی (کاهش فشار اکسیژن خون سرخرگی)

تغییر در تعداد یا الگوی تنفس ممکن است به علت هیپوکسمی باشد. علائم هیپوکسی شامل: پرخاشگری، عدم هوشیاری، گیجی، خواب آلودگی، کما، تنگی نفس، افزایش فشار خون، بی نظمی ضربان قلب و تعریق شدید می باشد

‏هیپوکسی در صورت شدید بودن می تواند زندگی فرد رابه مخاطره بیاندازد. با پیشرفت سریع هیپوکسی، تغییراتی در سیستم عصبی مرکزی ایجاد می شود. بیمار دچار ناهماهنگی حرکات و اختلال هوشیاری می شود.

در هیپوکسی مزمن (مانند آن چه که در بیماری های انسداد مزمن ریه دیده می شود) ممکن است خستگی، خواب آلودگی، بی تفاوتی، بی توجهی و تأخیر در واکنش ها به وجود آید.

اکسیژن درمانی کوتاه مدت می تواند برای گروه کوچکی از بیماران مبتلا به بیماری مزمن انسداد ریوی مفید باشد.

 

اکسیژن خون

موارد احتیاط در اکسیژن درمانی

بیمارانی که سابقه تشنج داشته‌اند یا دچار تشنج می‌شوند و بیماران مبتلا به آمفیزم (نوعی بیماری ریوی ناشی از تجمع هوا در ریه‌ها که در بیشتر موارد، ناشی از مصرف سیگار است)‌ نباید از این روش استفاده کنند.

همچنین سابقه تجمع مایع در سینوس‌ها، گوش و سایر حفرات بدن، سابقه جراحی‌های چشمی یا داشتن بیماری‌های چشم، استفاده از داروهای شیمی‌درمانی و داروی دی‌سولفیرام (در درمان الکلسیم کاربرد دارد)‌ هم از دیگر موارد منع استفاده از این روش هستند.

در ضمن خانم‌ها بهتر است در دوران بارداری از این روش استفاده نکنند.

همانند سایر داروها، پرستار اکسیژن را با احتیاط تجویز نموده و به دقت اثرات آن را روی بیمار ارزیابی می کند. اکسیژن نیز یک دارو است و فقط باید توسط پزشک تجویز شود.

بیماران مبتلا به اختلالات تنفسی، اکسیژن را فقط به منظور افزایش فشار اکسیژن خون شریانی تا بازگشت آن به حد طبیعی دریافت می کنند.

افزایش اکسیژن هوای دم، به میزان اکسیژن گلبول های قرمز خون یا پلاسما نمی افزاید. در عوض مقادیر افزایش یافته ی اکسیژن، ممکن است اثرات سمی روی ریه ها و سیستم عصبی مرکزی بگذارد یا سیستم تهویه بدن را تضعیف کند.

هنگام تجویز اکسیژن، بیمار باید از نظر نشانه های عدم کفایت در اکسیژناسیون مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین پرستار مرتبا بیمار را از نظر علایم گیجی، بی قراری، خواب آلودگی، تعریق، رنگ پریدگی، بی نظمی ضربان قلب و افزایش فشار خون بررسی می کند.

 

مسمومیت با اکسیژن

مسمومیت با اکسیژن زمانی روی می دهد که، اکسیژن با غلظت بالای بیش از 50 درصد به مدت طولانی ای بیش از 48 ساعت تجویز شود. مسمومیت با اکسیژن در اثر تولید بیش از حد رادیکال های آزاد اکسیژن ناشی از متابولیسم سلولی به وجود می آید. اگر مسمومیت با اکسیژن درمان نشود، این رادیکال ها می توانند به شدت به سلول ها صدمه زده و یا آن ها را از بین ببرند. آنتی اکسیدان ها همانند ویتامین ‏E و C‏ و بتاکاروتن ممکن است اثر دفاعی در مقابل رادیکال های آزاد اکسیژن داشته باشند.

متخصص تغذیه در مرکز درمانی می تواند رژیم غذایی بیمار را تنظیم کند تا غنی از آنتی اکسیدان ها باشد. مکمل ها نیز برای بیماران کم اشتها یا ناتوان موجود هستند.

علائم و نشانه های مسمومیت با اکسیژن شامل احساس ناراحتی در زیر جناغ ، تنگی نفس، بیقراری، خستگی، ضعف و مشکلات تنفسی پیشرونده می باشند.

بیمار باید هر 6 ماه یا بیشتر جهت پیگیری درمان به پزشک مراجعه کند. گازهای خون و تست های آزمایشگاهی به طور مرتب باید بررسی شوند.


موضوعات مرتبط: بیماری ها و درمان آنها (بهداشت) ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 5 مرداد 1391برچسب:, | 12:43 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

تفاوت آنفلوآنزا و سرماخوردگی

آنفلوآنزا

آنفلوآنزا و سرماخوردگی با این که علائمی مشابه هم دارند، ولی تفاوت هایی هم دارند که ما در این مقاله به انها می پردازیم.


سرماخوردگی چیست؟

در مورد سرماخوردگی باید گفت که بالغین 2 تا 4 بار در سال و کودکان 6 تا 10 بار در سال، سرما می خورند. اصولا افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند، زودتر سرما می خورند.

ویروس، عامل ایجاد سرماخوردگی است. سرماخوردگی با آنتی بیوتیک درمان نمی شود، بلکه باید صبر کرد تا خودش خوب شود.

اگر شما با یک فرد سرماخورده دست بدهید و سپس همان دست را به چشم، دهان و یا زخم باز خود بزنید، ویروس را به داخل بدن خود وارد کرده اید. همچنین ممکن است با تنفس هوای آلوده، قطرات محتوی ویروس را وارد بدن خود کنید.

خارش چشم، آب ریزش بینی ، سرفه، گرفتگی صدا ، اشک ریزش، خستگی و گاهی تب از علائم سرماخوردگی می باشند. این علائم 7 تا 10 روز طول می کشند.

برای درمان، بهتر است مایعات زیادی بنوشید و استراحت کنید. اگر بعد از 10 روز خوب نشدید، نزد پزشک بروید.

 

آنفلوآنزا چیست؟

آنفلوآنزا هم شبیه به سرماخوردگی می باشد، اما علائم آن شدیدتر است. ویروس آنفلوآنزا در اواخر پاییز تا اوایل بهار زیادتر است. ویروس ها انواع مختلفی دارند و بوسیله قطرات دهان و یا بینی پخش می شوند. اگر شخص مبتلا به آنفلوآنزا، عطسه یا سرفه کند، ویروس در هوا پخش می شود.

آنفلوآنزا از روز اول با علائم شروع می شود و روز پنجم ما متوجه بیماری خود می شویم. جالب است بدانید که  ازروز اول تا پنجم، ویروس می تواند پخش شود.

علائم آنفلوآنزا، عبارت است از تب، سردرد، درد بدن، احساس خستگی، گرفتگی صدا و علائم شبیه سرماخوردگی. افرادی که دچار آنفلوآنزا شده اند، غالبا نمی توانند فعالیت های روزمره خود را انجام بدهند.

آنتی بیوتیک برای درمان این بیماری مفید نیست. تزریق واکسن آنفلوآنزا و مصرف برخی داروها برای کوتاه کردن مدت بیماری خوب است. ولی بهترین کار، خوب استراحت کردن است، زیرا آنفلوآنزا بیماری مسری می باشد و از تماس با افراد باید دوری کرد. برای بهبود این بیماری باید مایعات زیادی نوشید؛ خوب خوابید؛ غذاهای سالم خورد و از مصرف الکل و سیگار خودداری نمود.

ناراحتی گوارشی

تب معده چیست؟

مردم تفاوت سرماخوردگی، آنفلوآنزا و تب معده را نمی دانند و گاهی گیج می شوند.

تب ناشی از آنفلوآنزا بوسیله ویروس ایجاد می شود و مشکلات تنفسی رخ می دهد.

تب معده بوسیله ویروس و در اثر مصرف غذاهای فاسد و آلوده، عوارض برخی داروها و دیگر بیماری ها به وجود می آید و دستگاه گوارشی را تحت تاثیر قرار می دهد.

تب معده دارای علائمی مانند اسهال، تب، دل درد ، خستگی و تهوع است. این بیماری نیز با آنتی بیوتیک درمان نمی شود. اما بهترین درمان، جلوگیری از کم آبی بدن است. اگر تهوع دارید، بهتر است 15 دقیقه صبر کنید تا معده شما استراحت کند و آرام بگیرد. بعد آب و یا مایعات دارای الکترولیت مثل محلول او آر اس را هر 5 تا 10 دقیقه یک بار مصرف کنید تا از پر شدن معده و ایجاد حالت تهوع جلوگیری کنید.

بعد از چند ساعت که مایعات نوشیدید، بیسکوییت، نان تست شده و برنج را امتحان کنید. این یکی از بهترین رژیم ها برای افرادی که دارای تب معده هستند، می باشد. از مصرف مواد چرب و یا تند دوری کنید، زیرا ممکن است حال شما را بدتر کنند. کودکان هم باید از نوشیدن آبمیوه های صنعتی و نوشابه دوری کنند تا حالشان بدتر نشود.

 

اگر علائم زیر پیدا شد، حتما نزد پزشک بروید:

- استفراغ خونی

- مقدار زیادی خون در مدفوع

- بیهوش شدن وقتی که ایستاده اید

- گیجی

- درد شکمی شدید

- کودکی که به سختی می خوابد و بیدار می شود

- تب بالای 38 درجه سانتی گراد

- از دست دادن آب بدن

- تهوع بیشتر از 2 روز متوالی

جلوگیری از این بیماری بسیار مشکل است. اما بهترین کار، شستن دست ها و بعد از آن، داشتن لیوان و بشقاب، قاشق و چنگال خصوصی است.

نرده پله ها، تلفن، صفحه کلید رایانه،  دستگیره ماشین و اتوبوس و مترو، میز کار و دستگیره در و آسانسور محل تجمع ویروس ها هستند. لذا بعد از دست زدن به این مکان ها، دست های خود را با آب و صابون بشویید.

آیا واقعا رژیم غذایی می تواند خطر سرماخوردگی یا آنفلوآنزا را کم کند؟

تغذیه صحیح و تغییر در شیوه زندگی می تواند از عطسه، آبریزش بینی، درد و سوزش بینی جلوگیری کند.

این تغییر شیوه زندگی باعث می شود که سیستم ایمنی بدن تقویت شود و از سرماخوردگی جلوگیری گردد. اما شما نباید صبر کنید تا سرما بخورید و بعد شیوه تغذیه و زندگی خود را تغییر دهید، بلکه از هم اکنون باید این تغییر را شروع کنید.

غذاها بهترین راه برای پیشگیری از بروز بیماری ها می باشند، زیرا همه آنها محتوی مقدار زیادی مواد مغذی می باشند. برای مثال خوردن یک پرتقال بسیار بهتر از خوردن یک قرص ویتامین C است، زیرا پرتقال به جز ویتامین C ، محتوی منیزیم، پتاسیم، فولات، ویتامین B6 و آنتی اکسیدان است.

درحالیکه می دانید ویتامین C برای سلامتی سیستم ایمنی بدن لازم است، اما هیچ مدرکی دال بر این نیست که ویتامین C کمک به پیشگیری از سرماخوردگی می کند.

میوه ها و سبزیجات دارای ویتامین های A، E و C می باشند و این ویتامین ها قدرت سیستم ایمنی بدن را بالا می برند.

همه ما در طول روز باید 5 وعده میوه و یا سبزی مصرف کنیم تا ویتامین، املاح، فیبر و آنتی اکسیدان ها را به مقدار کافی تامین کنیم.

شما می توانید از تکه های موز یا توت فرنگی به همراه یک لیوان آب پرتقال در صبحانه، یک خوشه انگور و یا یک عدد سیب در ناهار و تکه های گوجه فرنگی و کدو و کاهو در شام استفاده کنید. بهتر است شام خود را با یک ظرف سالاد آغاز کنید. در میان وعده ها هم می توانید از میوه ها و سبزیجات استفاده کنید.

یک رژیم متعادل می تواند شامل گوشت، ماهی، مرغ، لبنیات کم چرب، سبزیجات، میوه ها، دانه ها، آجیل و نان سبوس دار باشد.

منابع پروتئینی مانند گوشت، لبنیات، تخم مرغ و حبوبات بسیار مهم هستند. آن ها اسیدهای آمینه را می سازند و این اسیدهای آمینه، جزوی از سیستم ایمنی بدن هستند. گوشت ها همچنین دارای آهن و روی می باشند و کمبود این عناصر در رژیم غذایی، فرد را دچار نقصان در سیستم ایمنی بدن می کند.

از شکر و شیرینی ها و چربی های بد مثل چربی های اشباع دوری کنید تا سیستم ایمنی بدن شما ضعیف نگردد.

از میوه های خشک به جای شیرینی استفاده کنید.

 

وقتی مریض شدیم، چه کنیم؟

هرگاه که میل داشتید، غذا بخورید. سه وعده غذای اصلی را مصرف کنید.

مصرف میوه ها و سبزیجات را فراموش نکنید.

بسیار مهم است که انرژی لازم را از غذاها بدست آورید. شما در زمان مریضی، با وجودی که خوابیده اید، بدن تان به سختی فعالیت می کند و احتیاج به انرژی دارد.

باید مواظب آب بدن تان باشید. مایعات و آب زیادی بنوشید.

 

برای جلوگیری از سرماخوردگی چه باید کرد؟

* مواد غذایی سالم بخورید.

* دست ها را بشویید: قبل و بعد از غذاخوردن دست ها را با آب و صابون بشویید.

* به اندازه کافی استراحت کنید: اگر خواب شما کافی نباشد، مریض می شوید.

* واکسن آنفلوآنزا بزنید: تزریق واکسن برای افراد مسن و افرادیکه سیستم تنفسی آنها دچار مشکل می باشد، بسیار مهم است.

* ورزش کنید: افرادی که ورزش نمی کنند، غالبا مریض می باشند. در زمستان ورزش کنید تا سرما نخورید. می توانید پیاده روی کنید، طناب بزنید و یا کلاس ورزشی بروید.

 

دوری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا

1- صابون های جامد، یکی از محل ها برای تولید مثل ویروس و یا باکتری می باشند. لذا از صابون های مایع برای شستشوی دست ها استفاده کنید.

2- لیوان مخصوص به خود داشته باشید.

3- حوله و یا دستمال مخصوص به خود داشته باشید. وقتی بینی خود را با دستمال پاک می کنید، آن را دور بیاندازید و دست خود را بشویید.

4- گاهی سرماخوردگی و آنفلوآنزا از طریق تماس دست منتقل می شوند. وقتی سرماخورده اید، از تماس بینی، دهان و چشم دوری کنید تا ویروس و باکتری ها را حمل نکنید.

5- باکتری ها و ویروس ها می توانند مدت ها در حوله زنده بمانند. پس، از دستمال های یک بار مصرف در آشپزخانه استفاده کنید.

6- برای از بین بردن باکتری و ویروس ها، اسباب بازی کودک را با آب گرم و صابون خوب بشویید.

7- اگر می خواهید عطسه کنید، ولی دستمال ندارید، به جای آنکه در دست خود عطسه کنید، بهتر است در لباس خود عطسه کنید، زیرا در این صورت آلودگی ها پخش نمی شود.

8- نرده پله ها، تلفن، صفحه کلید رایانه،  دستگیره ماشین و اتوبوس و مترو، میز کار و دستگیره در و آسانسور محل تجمع ویروس ها هستند. لذا بعد از دست زدن به این مکان ها، دست های خود را با آب و صابون بشویید.

9- آلودگی ها در فضای بسته باقی می مانند. پنجره ها را باز کنید تا هوا جریان داشته باشد.

10- از کشیدن سیگار در خانه خودداری کنید. سیگار کشیدن موجب ناراحتی سیستم تنفسی می گردد و حساسیت ویروس ها را زیاد کرده و موجب سرماخوردگی می شود.

سلامتی یکی از بزرگ ترین نعمات خداوندی می باشد. پس بیایید همه خدا را شکر گوییم.


موضوعات مرتبط: بیماری ها و درمان آنها (بهداشت) ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 5 مرداد 1391برچسب:, | 12:28 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

مام‌ها برای پوست ضرر دارند؟


تعریق فرآیندی برای تنظیم دمای بدن است. زمانی که این عرق، محیطی برای تکثیر باکتری‌ها شود، ایجاد بوی بد و ناخوشایند می‌کند. بهترین روش برای مبارزه با بوی بدن پیشگیری از وقوع آن است و برای بسیاری از افراد رعایت صحیح بهداشت، یعنی شستشوی مرتب بدن و استفاده از مواد ضد تعریق، کفایت می‌کند.


زدن مام در زیر بغل

بهترین زمان برای استفاده از مواد خوشبوکننده و ضد تعریق در زیر بغل، بعد از استحمام است، زیرا این مواد مجاری غدد را می‌بندند و موجب کاهش تعریق در طول روز می‌شوند. استفاده از این مواد برای افرادی که بوی عرق آنها زیاد است مشکلی ایجاد نمی‌کند.

اسپری یا مام‌های خوشبوکننده باید روی پوست سالم استفاده شوند و اگر قسمتی از پوست بدن دارای زخم یا خراشیدگی است، نباید این مواد را در آن قسمت ها به کار برد.

استفاده از مواد خوشبوکننده برای بچه‌ها اصلا توصیه نمی‌شود، چرا که در کودکان غدد تعریق بسته است و کودکان اصلا عرق نمی‌کنند. به همین دلیل استفاده از مام و اسپری خوشبو کننده برای کودکان لزومی ندارد.

«حنا» به دلیل ویژگی قابض بودن و به دلیل این‌ که غدد عرق را کم می‌کند و چربی پوست را کاهش می‌دهد، خاصیت ضد تعریق دارد و افراد می‌توانند برای کاهش بوی بد بدن از آن استفاده کنند.

 

دکتر محمدجواد ناظمی، متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره این محصول‌های بهداشتی، توضیح‌های جالبی دارند که خواندنش خالی از لطف نیست.

 

آقای دکتر! دئودورانت‌ها و ضدعرق‌ها و به خصوص مام‌ها در تابستان زیاد استفاده می‌شوند. چگونه این مواد قادرند از ایجاد بوی بد پیشگیری ‌کنند؟

همه انسان‌های سالم به میزان های متفاوتی عرق می‌کنند، چرا که ترشح عرق ضمن تنظیم درجه حرارت بدن، خواص مفید دیگری هم دارد. بنابراین تقریبا همه ما به این محصول‌های بهداشتی نیاز داریم.

البته بعضی‌ها بیشتر عرق می‌کنند. لفظ هیپرهیدروز به مواردی اطلاق می‌شود که مقدار ترشح عرق بیش از حد طبیعی است که گاهی نه تنها موجب آزار جسمی، بلکه موجب صدمه‌های روحی و حتی شرمساری فرد می‌شود. هیپرهیدروز اغلب به طور اتفاقی در مراجعه بیماران به کلینیک‌ها برای بیماری‌های دیگر توسط پزشک معالج تشخیص داده می‌شود.

استفاده از مام در افرادی که خیلی عرق می کنند کافی نیست و باید دنبال درمان پزشکی باشند

حالا کدام یک از این محصول‌ها بهترند: ضدعر‌ق‌های محلول یا مام‌های جامد؟

دئودورانت‌ها و ضدعرق‌ها به شکل های مختلفی وجود دارند؛ مثل رول‌ها، ژل‌ها، حالت‌های چسب مانند، صابون‌ و... که بسیاری از این محصول‌ها برای مصرف زیر بغل هستند. ولی این مواد، تاثیر زیادی در بیماران هیپرهیدروز ندارد و اثر آنها موقتی است.

 

این که عرق بعضی‌ها بدبوتر است، آیا به این خاطر نیست که آنها از مام استفاده نمی‌کنند؟

نه! ممکن است این افراد زیادتر از حالت عادی عرق کنند، ولی به علت تعداد کم افراد مبتلا به هیپرهیدروز (تعریق شدید) در جامعه، به نظر می‌رسد بعضی غذاها و نیز تعدادی از داروها می‌توانند موجب بوی بد بدن شوند.

 

برای این افراد مام‌ها جوابگو هستند؟

نه؛ آنها باید دنبال درمان پزشکی باشند. برای درمان تعریق شدید (هیپرهیدروز) توسط پزشک، راه‌های مختلفی وجود دارند، مثل استفاده از آلومینیوم و سایر نمک‌های متالیک (فلزی) مثل زیرکونیوم که به علت انسداد مکانیکی غدد عرق موجب کاهش ترشح عرق می‌شوند.

تعریق بیش از حد بدن

درمان تزریقی هم وجود دارد؟

بله، یکی از راه‌های فیزیکی در درمان تعریق شدید این است که آب معمولی و جریان الکتریکی برای تعویض یون‌های داخل غدد عرق و جدار آنها استفاده می‌شود. تزریق بوتولینوم توسط پزشک متخصص نیز به علت کاهش ترشح غدد عرق، یکی دیگر از راه‌های کنترل است. استفاده از ترکیب‌های موضعی آنتی‌کولینرژیک‌ که موجب کاهش ترشح عرق‌ می‌شوند نیز کمک درمانی است. جراحی و قطع اعصاب سمپاتیک تنه‌ای نیز از دیگر راه‌های درمانی است.

 

داروهای خوراکی چطور؟

درمان‌های سیستمیک و استفاده از بعضی داروها مانند تعدادی از داروهای ضدافسردگی (سه حلقه‌ای‌‌ها) و آنتی‌کولینرژیک‌های خوراکی و حتی روان‌درمانی نیز هر کدام ضمن کنترل و کاهش ترشح عرق عوارض دیگری دارند که گاهی مصرف آن در بیماران با مشکل‌هایی همراه است.

 

حالا اگر کسی نتوانست با مام‌ها جلوی عرق کردن را بگیرد، چه مشکلاتی پیدا می‌کند؟

هیپرهیدروز ضمن ایجاد مشکل‌های اجتماعی، موجب کاهش اعتماد به نفس و ناتوانی شغلی و حتی به علت صدمه به کفش‌ها و البسه، موجب ضرر مالی نیز می‌شود.

 

آیا این واقعیت که می‌گویند بوی معطر مام نمی‌تواند بوی بد عرق بعضی‌ها را از بین ببرد، صحیح است؟

بله؛عرق این افراد بسیار بد بو است و مبتلا به برم‌هیدروز هستند. برم‌هیدروز نیز شبیه هیپرهیدروز است، ولی در این حالت غدد عرق بوی بدی ‌داشته و نواحی گرفتار اغلب زیربغل و پاها هستند. اگر چه گرفتاری دو ناحیه مزبور از نظر ابتلای نوع غدد عرق متفاوت است، ولی در صورت ابتلای ثانوی به میکروب یا قارچ موجب بوی بد نواحی فوق می‌شود. غدد عرق تنها عامل بوی بدن نیستند و موارد دیگری چون سبوم (غدد چربی داخل پوست) و پوست سر نیز عامل بوی بدن هستند.

شایع‌ترین عارضه‌ای که ممکن است در اثر مواد ضد تعریق ایجاد شود، درماتیت‌های موضعی ناشی از تحریک پوستی توسط این مواد است، ولی به طور کلی می‌توان گفت که با وجود مصرف بسیار زیاد چنین محصول‌هایی، عوارض خیلی جدی تا کنون گزارش نشده و تعدادی نیز به صورت تئوری بوده است.

مواد تشکیل دهنده مام ها چیست؟

تهیه چنین محصول‌هایی راحت بوده و احتیاج به هیچ‌گونه نسخه‌ای ندارد و محدودیتی نیز برای مصرف آنها به عنوان محصول‌های آرایشی بهداشتی وضع نشده است. ترکیب‌ها و فرمولاسیون‌ این محصول‌ها عمدتا شامل املاح آلومینیوم یا زیرکونیوم است که با غلظت‌های مختلف در کارخانه‌ها تولید می‌شوند و نیز جهت از بین بردن میکروب‌ها، آنتی‌بیوتیک‌های مختلفی به آنها اضافه می‌شوند و هر کدام دارای ترکیبات نگهدارنده‌‌ای هستند که از میکروبی شدن یا قارچی شدن یا فساد آنها در کوتاه‌مدت یا مدت تعیین شده جلوگیری می‌کنند و نیز اسانس و رایحه‌ای برای خوشبو شدن آنها به این محصول‌ها اضافه می‌کنند.

 

ممکن است کسی با استفاده مام در زیر بغلش دچار حساسیت و خارش شود؟

خب، از آنجا که درجه حساسیت افراد متفاوت است، امکان بروز چنین حساسیتی با هر ترکیبی وجود دارد و لازمه درمان این مشکل، قطع مصرف محصول و درمان اختصاصی است. شایع‌ترین عارضه‌ای که ممکن است ایجاد شود، درماتیت‌های (التهاب‌های) موضعی ناشی از تحریک پوستی توسط این مواد است که این مورد بیشتر در ارتباط با نمک‌های آلومینیوم یا آلومینیوم است که در نواحی زیربغل و گاه دست‌ها و پاها (محل‌های مصرف) ایجاد می‌شود. با کاهش دفعات مصرف یا استفاده از ترکیبات ملایم‌تر و نیز استفاده از آن در پوست بدون عرق و به‌خصوص شب‌ها که عرق کردن کمتر است، ضمن این که موجب اثر بیشتر و عوارض کمتر می‌شود، آسیب کمتری نیز به البسه وارد می‌کند. در صورت بروز چنین التهابی استفاده از کِرِم‌های موضعی استرویید برای رفع مشکل کمک می‌کند. پس لازم است از مصرف چنین محصول‌هایی به دفعات مکرر و زیاد و نیز در سطح وسیع و عرق کرده پرهیز کرد.

 

گاهی با مصرف مام‌ها یک ضایعه گلوله‌ای شکل در زیر بغل ایجاد می‌شود که بعضی‌ها آن را با سرطان اشتباه می‌گیرند. چرا؟

ببینید؛ یک ترکیبی که اغلب در دئودورانت‌ها وجود دارد زیرکونیوم است که ممکن است موجب این واکنش (گرانولوم زیرکونیوم) شود که به صورت یک ضایعه التهابی نسبتا سفت سلولی و تقریبا گرد و به اندازه چند میلی‌متر یا بزرگ‌تر است که در پوست زیر بغل به وجود می‌آید. این ضایعه ناشی از حساسیت تاخیری به ترکیب زیرکونیوم بوده و در صورت چنین تشخیصی، نمونه‌برداری (بیوپسی) از پوست توصیه می‌شود و در صورت اثبات بیماری احتیاج به درمان اختصاصی دارد. ولی می‌توان گفت که با وجود مصرف بسیار زیاد چنین محصول‌هایی، عوارض خیلی جدی تا کنون گزارش نشده و تعدادی نیز به صورت تئوری بوده است.


موضوعات مرتبط: بیماری ها و درمان آنها (بهداشت) ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 5 مرداد 1391برچسب:, | 12:24 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

چرا گودی کمر افزایش می یابد؟


همه ما گودی‌ کمر داریم و امری طبیعی است، ولی اگر این گودی از حد مشخصی بیشتر شود، مشکل زا می شود که در علم پزشکی به آن "هیپرلوردوز" (hyperlordosis) یا گودی بیش از حد کمر می گویند.


گودی بیش از حد کمر

خداوند در طول ستون فقرات ما چهار انحنا قرار داده است:

یک انحنا در گردن که آن هم مانند انحنای کمر حالت تورفتگی دارد.

یکی در ناحیه پشت که به بیرون تحدب پیدا می‌کند. یکی در ناحیه کمر و سرانجام در ناحیه دنبالچه که انحنا به سمت جلو دیده می‌شود.

تکرار این فرورفتگی ها و بیرون آمدن های ستون فقرات به طور یکی در میان، باعث می شود تا بتوانیم نیروی بیشتری را تحمل کنیم.

اگر ستون فقرات ما مانند یک میله صاف بود، با کوچک‌ترین فعالیتی استخوان‌هایمان به شدت تحت فشار قرار می‌گرفتند و دچار کمردرد می‌شدیم.

 

علل گودی بیش از اندازه کمر

یکی از دلایل شایع هیپرلوردوز، قوز پشت است، یعنی ستون فقرات برای جبران این قوز دچار هیپرلوردوز می‌شود.

مورد شایع دیگر در دختران نوجوانی دیده می‌شود که در آستانه بلوغ هستند و به دلیل شرم و حیایی که از رشد سینه‌های خود دارند، مدام قوز‌ می‌کنند و این باعث تشدید گودی کمر می‌شود.

بعضی افراد هم در ناحیه لگن خود یک مشکل آناتومیک دارند که زاویه اتصال اندام تحتانی به لگنشان طبیعی نیست که با گودی بیش از اندازه کمر‌ جبران می‌شود.

دررفتگی مادرزادی لگن هم می‌تواند گودی کمر را به دنبال داشته باشد.

لغزندگی مهره‌های کمری به روی هم و کوتاهی تاندون آشیل پا هم از علل دیگر گودی کمر بیش از اندازه هستند. وقتی تاندون آشیل پای یک فرد کمی کوتاه باشد، موقع راه رفتن بیشتر روی پنجه پا راه می‌رود. به این افراد، پنجه‌رو می‌گوییم. در این حالت، اندام تحتانی به سمت جلو تمایل پیدا می‌کند و برای جبران آن در ناحیه کمر، گودی افزایش پیدا می‌کند.

گودی بیش از حد کمر می‌تواند قوز پشت و به دنبال آن افزایش فرورفتگی ستون فقرات گردنی و آسیب همه این ها را در پی داشته باشد

روش های تشخیص هیپرلوردوز

روش‌های گوناگونی را در معاینات بدنی یا توسط عکس‌برداری می‌توان به‌کار گرفت. اما شایع‌ترین روش این است که پزشک از بیمار می‌خواهد تا صاف بایستد، در حالی که دو دست او آویزان باشد. در این حالت، اگر یک شاقول را از کنار سوراخ خارجی گوش او رها کند، در حالت طبیعی باید از کنار برجستگی استخوان ران بگذرد. اما در حالتی که فرد هیپرلوردوز دارد، نخ شاقول‌ جلوی این برجستگی قرار می‌گیرد. معمولا گودی کمر 45 تا 50 درجه را طبیعی در نظر می‌گیریم.

گودی بیش از حد کمر

البته با استفاده از عکس ایستاده ی ستون فقرات هم می‌توان میزان گودی کمر را اندازه گرفت.

 

مشکلات ناشی از گودی بیش از حد کمر

گودی بیش از حد کمر می‌تواند قوز پشت و به دنبال آن افزایش فرورفتگی ستون فقرات گردنی و آسیب همه این ها را در پی داشته باشد.

از طرف دیگر، به دلیل عدم توازن در تقسیم وزن، استخوان لگن تحت فشار قرار می‌گیرد.

به هم خوردن تعادل و کشیدگی عضلات محافظت‌کننده ستون فقرات نیز کمردردهای کششی در پی خواهد داشت.

 

گودی بیش از حد کمر در خانم ها شایع تر است

به علت این که قوز پشتی و ناهنجاری‌‌های ستون فقرات در خانم‌ها بیشتر دیده می‌شود، گودی بیش از حد کمر هم در آنها نسبتا بیشتر است. خانم‌ها در سنین پایین‌تری دوره رشد ناگهانی بلوغ خود را طی می‌کنند و همین امر شاید علت بالاتر بودن ناهنجاری‌های عضلانی اسکلتی در آنها باشد.

استفاده از کفش‌های پاشنه بلند مهم ترین عامل ابتلا به گودی بیش از حد کمر در خانم ها است. نمی‌توان گفت که خانم ها کفش پاشنه بلند نپوشند، اما حداقل کفش پاشنه بلندی را بپوشند که بیشتر از 5 سانتی‌متر پاشنه نداشته باشد. علاوه بر این، حتما باید پاشنه کفش، پهن و لژدار باشد.

بارداری در زنان، یکی از عوامل ابتلا به گودی کمر در آنها است. در دوران بارداری شکم به سمت جلو آمده و عضله‌ آن شل می‌شود. از آن پس مادر باید تا دو سال به کودک خود شیر بدهد که عدم شیردهی صحیح به کودک هم یکی دیگر از عوامل ابتلا به گودی کمر در زنان به شمار می‌رود.

به مادرانی که کودک شیرخوار دارند، توصیه می‌شود هنگام شیردهی بالشی را روی پای خود قرار دهند و کودک خود را روی آن قرار داده سپس شیر دهند. همچنین در بعضی از فواصل به حالت خوابیده به کودک خود شیر دهند.


موضوعات مرتبط: بیماری ها و درمان آنها (بهداشت) ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 5 مرداد 1391برچسب:, | 12:21 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

علت قرمزی چشم ها چیست؟


قرمزی چشم هنگامی رخ می‌دهد که عروق خونی در سطح چشم گشاد شوند و معمولا در اثر عفونت میکروبی یا حساسیت است.


قرمزی چشم

برخی از علل شایع قرمزی چشم‌ها شامل موارد زیر است:

- فشار آمدن به چشم به علت کار زیاد، مثل نگاه کردن طولانی مدت به مانیتور کامپیوتر

- سرفه شدید و مداوم

- عفونت چشم

- سرماخوردگی یا آلرژی (حساسیت)

- گلوکوم (آب ‌سیاه) حاد چشم

- خراش قرنیه که معمولا ناشی از گذاشتن طولانی‌مدت لنز یا وارد شدن شن یا گرد و غبار به چشم است.

- مشکلات خونریزی‌دهنده که اغلب ناشی از مصرف داروهای رقیق‌کننده خون است.

 

قرمزی چشم در اثر التهاب ملتحمه

قرمزی چشم معمولا برای بیان ورم و التهاب ملتحمه چشم به کار می رود. ملتحمه، پرده شفافی است که زیر پلک ها و قسمت هایی از کره چشم را پوشانده است.

التهاب ملتحمه می تواند در اثر عفونت باکتریایی یا ویروسی و یا در اثر حساسیت (آلرژی) باشد.

این بیماری ممکن است منجر به احساس وجود جسم خارجی در یک یا هر دو چشم شود ، طوری که فرد احساس می کند قادر به بیرون آوردن آن نیست. همچنین زمانی که فرد از خواب بیدار می شود، ممکن است چشم وی پر از ترشحات باشد.

التهاب ملتحمه سبب می شود که عروق کره چشم در مقایسه با قبل بیشتر مشخص شوند و همین عامل سبب می شود که سفیدی چشم قرمز به نظر برسد

بروز التهاب علاوه بر ایجاد قرمزی، بر روی بینایی نیز گاهی تأثیر می گذارد.

اگر فردی دچار قرمزی چشم شود، با انجام اقدامات خاصی می تواند آن را برطرف نماید. ولی از آنجایی که قرمزی چشم می تواند مسری باشد، لذا باید هرچه سریع تر تحت درمان قرار گیرد. این درمان سریع به خصوص در سنین قبل از مدرسه که کودک می تواند به التهاب ملتحمه باکتریایی یا ویروسی مبتلا شود، بسیار مهم است.

 

نشانه ها

خارش و یا قرمزی در یک یا هر دو چشم ، تاری دید، حساسیت به نور، انواع ترشحات در یک یا هر دو چشم که در طی شب منجر به تشکیل دلمه در چشم ها می شود و نهایتا فرسودگی چشم.

 

دلایل

باکتری ها، ویروس ها و حساسیت می توانند منجر به بروز قرمزی چشم شوند، اما شایع ترین علت ویروس ها می باشند. گاهی اوقات نوزادان به علت باز نشدن کامل مجرای اشکی مبتلا به قرمزی چشم می شوند.

قرمزی چشم

در ورم ملتحمه ناشی از باکتری یا ویروس، یک یا هر دو چشم مبتلا می شوند. فرم باکتریایی و ویروسی می توانند با سرماخوردگی ارتباط داشته باشند و هر دو بسیار مسری هستند. این فرم ها معمولا در اطفال شایع تر هستند، اما بالغین نیز به همان نسبت می توانند مبتلا شوند.

در ورم ملتحمه ناشی از حساسیت یا آلرژی معمولا هر دو چشم مبتلا می شوند که به دلیل تماس با مواد حساسیت زا نظیر گرده گل ها ایجاد می شود. در پاسخ به مواد حساسیت زا، هیستامین در بدن ترشح می شود. آزاد شدن هیستامین در بدن می تواند منجر به بروز علائم حساسیت مانند قرمزی چشم ها شود. فرد مبتلا به قرمزی چشم ناشی از حساسیت ممکن دچار خارش شدید چشم ها ، خارش بدن ، عطسه و آبریزش بینی گردد. به علاوه ممکن است پلک ها تا حدی ورم کنند.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه نمود؟

قرمزی چشم، یک حساسیت تحریک کننده می باشد، اما در اکثر مواقع برای بینایی ضرری ندارد و به ندرت نیاز به درمان فوری و شدید پیدا می کند. ولی از آنجایی که این بیماری می تواند تا دو هفته بعد از شروع علائم مسری باشد، لذا تشخیص و درمان به موقع بسیار مهم می باشد.

کودکان مبتلا به ورم ملتحمه باکتریایی باید تا شروع درمان، از سایر کودکان دور نگه داشته شوند، اما فرم ویروسی تنها تا چند روز مسری است.

گاهی اوقات ورم ملتحمه سبب بروز عوارضی در قرنیه می شود که نیاز به درمان فوری دارد.

 

تشخیص

برای تشخیص عامل بیماری، ممکن است پزشک از ترشحات چشم بیمار نمونه ای تهیه کند و به آزمایشگاه بفرستد. اگر بیمار کودکی باشد که مرتبا دچار قرمزی چشم می شود، باید از نظر وجود انسداد در مجاری اشکی، توسط پزشک مورد معاینه قرار بگیرد.

 

درمان

اگر عفونت باکتریایی وجود داشته باشد، باید از قطره های آنتی بیوتیکی استفاده کرد تا هر چه سریع تر عفونت درمان شود. برای پیشگیری از عود عفونت، باید دوره درمان به طور کامل طی شود. معمولا عفونت های ویروسی به خودی خود در طی یک هفته درمان می شوند.

اگر فرم حساسیتی وجود داشته باشد، ممکن است از انواع قطره های چشمی جهت درمان استفاده شود که شامل آنتی هیستامین ها، کورتون ها و قطره های ضدالتهابی می باشند.

البته تمامی این درمان ها باید تحت نظر پزشک متخصص انجام شوند و از انجام خودسرانه آنها پرهیز نمود.

 

پیشگیری از انتقال عفونت

رعایت نکات بهداشتی بهترین راه کنترل قرمزی چشم است. زمانی که عفونت تشخیص داده شد باید اقدامات ذیل انجام شود:

* هرگز با دست خود چشم هایتان را نمالید.

* هر زمان که ممکن است و به صورت مکرر دست های خود را بشویید.

* هر روز حوله ها و لباس های خود را بشویید و اجازه ندهید فرد دیگری از آن ها استفاده کند.

* وسایل آرایشی چشم خود را دور بیندازید و هرگز به دیگران اجازه ندهید از وسایلی که با چشم های شما تماس داشته اند، استفاده کنند.

* اگر از لنز چشمی استفاه می کنید، به توصیه های پزشک خود در ارتباط با نحوه محافظت از لنزهای چشم عمل نمایید.

* اگر کودک تان مبتلا به قرمزی چشم است و یا قرمزی چشم در مدرسه آنها شیوع پیدا کرده است، از تماس او با سایرین ممانعت کنید. بسیاری از مدارس، کودکان مبتلا را به خانه می فرستند.

* نوزادان بسیار مستعد ابتلا به عفونت های چشمی باکتریایی موجود در کانال زایمان هستند. این باکتری ها در بدن مادر هیچ گونه علامتی ایجاد نمی کنند. گاهی اوقات این باکتری ها در نوزادان منجر به بروز عفونت های چشمی بسیار شدید می شوند که نیاز به درمان فوری دارند. وجود همین اختلال سبب شده است که بلافاصله بعد از تولد از قطره های آنتی بیوتیکی چشمی نظیر اریترومایسین استفاده شود.

 

درمان خانگی

شما می توانید با استفاده از کمپرس گرم بر روی چشم مبتلا از شدت علائم آن بکاهید. بدین منظور از یک پارچه تمیز استفاده نموده و آن را بعد از قرار دادن در آب ولرم و فشردن، به آرامی بر روی چشم های خود قرار دهید.

در موارد حساسیتی، از مالیدن چشم هایتان خودداری ممانعت کنید، زیرا سبب رها شدن بیشتر هیستامین خواهد شد. در عوض می توانید از کمپرس سرد برای تسکین علائم استفاده نمایید. در این موارد از قطره های چشمی آنتی هیستامین و منقبض کننده های عروقی استفاده کنید.


موضوعات مرتبط: بیماری ها و درمان آنها (بهداشت) ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 5 مرداد 1391برچسب:, | 12:20 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

مواد تشکیل دهنده خمیر دندان


خمیر دندان فرآورده ای است که برای تمیز کردن سطوح دندان از باقیمانده های مواد غذایی، براق و سفید کردن مینای دندان، کاهش بوی دهان، حفظ سلامت لثه ها و دندان ها به کار می رود.


خمیر دندان و مسواک

بهترین ماده‌ای که خمیردندان را از خشک شدن محافظت می‌کند، گلیسیرین است. بنابراین اگر خمیردندانی خریدید که پس از باز شدن درش، خیلی سریع خشک شد بدانید که مواد مرطوب‌کننده ی درون آن مناسب نبوده‌اند.

یک خمیردندان مناسب باید تا پایان زمان انقضا خشک نشود و به آسانی از لوله (تیوپ) خمیردندان خارج شود.

 

مواد تشکیل دهنده خمیر دندان عبارتند از :

* مواد مرطوب ‌کننده: این مواد برای جلوگیری از سفت و خشک شدن خمیردندان به آن افزوده می‌شوند.

 

* مواد کف ‌کننده: خمیردندان‌هایی که هنگام مسواک زدن، خوب کف می‌کنند و شما احساس می‌کنید دندان‌هایتان را خوب تمیز کرده‌اند، از این نظر مناسبند.

 

* مواد چسبنده: این مواد باعث چسباندن اجزای خمیردندان به یکدیگر می‌شود که شامل: صمغ، کتیرا، آلژینات سدیم، ژلاتین سدیم و نشاسته است.

 

* مواد شیرین‌ کننده: برای بعضی افراد طعم خمیردندان اولین نکته‌ای است که در هنگام خرید به آن توجه می‌کنند. مواد شیرین‌کننده همان موادی هستند که طعم خمیردندان‌ها را برای شما مطبوع می‌کنند.

 

* اسانس‌ها: شما خمیردندان با طعم نعناع، دارچین و یا پونه را می‌پسندید. اسانس‌ها در واقع مواد مطبوع‌کننده‌ای هستند که برای پوشاندن طعم و بوی نامطبوع مواد مصرف شده در خمیردندان‌ها استفاده می‌شوند.

 

* مواد محافظ: این مواد ضدمیکروبی بوده و خاصیت ضدعفونی‌کنندگی دارند. به همین دلیل شما با مصرف خمیردندان می‌توانید میکروب‌های پوسیدگی‌زا و مولد بیماری‌های لثه را در دهان‌تان غیرفعال کنید.

 

* رنگ‌ها: رنگ خمیردندان‌ها هم به خاطر افزودن رنگ‌های خوراکی مجاز به خمیردندان است.

قبل از استفاده از خمیر دندان هایی مانند ضدجرم، ضدپلاک، ضدحساسیت و ... با دندانپزشک مشورت نمایید

خصوصیات یک خمیر دندان مناسب

1- دارای قدرت پاک کنندگی مناسب باشد و هیچ گونه مشکلی برای مینای دندان ، لثه ، لایه های مخاطی و یا دهان ایجاد نکند و با پوست و مخاط دهان سازگار باشد.

 

2- دارای بافت نرم و یکنواخت باشد و در اثر فشار معمولی و در دمای اتاق به راحتی از تیوپ خارج شده و بر روی مسواک پخش گردد.

 

3- خمیر دندان معمولا در تیوپ های لیمینت یا آلومینیوم بسته بندی می گردد که در شرایط معمولی این بسته بندی نباید هیچ گونه تاثیر سوئی بر روی خمیر دندان ایجاد نماید، به عنوان مثال نباید در اثر تماس خمیر دندان با جدار تیوپ، زنگ زدگی و ... ایجاد شود. این بسته بندی باید سالم ، بدون نشت ، ترک و سوراخ باشد.

 

4- تا زمان تاریخ انقضا، از لحاظ فیزیکی و شیمیایی پایدار باشد و تغییری در شکل ظاهر ی آن پدیدار نگردد.

 

توصیه های خمیر دندانی

- بعد از هر بار استفاده از خمیر دندان، حتما  در آن را ببندید تا خشک و آلوده نگردد.

- بعد از هر وعده غذایی، با مسواک و خمیر دندان مناسب، دندان ها را بشویید.

- کودکان باید روش صحیح استفاده از خمیر دندان را یاد بگیرند، طوری که آن را قورت ندهند.

- در کودکان به منظور پیشگیری از عوارض نامطلوب، حتما از خمیر دندان مخصوص کودک استفاده کنید.

- قبل از استفاده از خمیر دندان هایی مانند ضد جرم ، ضد پلاک ، ضد حساسیت و ... با دندانپزشک مشورت نمایید.

- در هنگام مصرف خمیر دندان به تاریخ انقضا و اطلاعات مندرج در روی فرآورده و چگونگی مصرف صحیح آن توجه نمایید و از بلعیدن خمیر دندان خودداری کنید.

 

* هشدار:

مصرف سیگار و دخانیات باعث افزایش بروز ژنژیویت (التهاب لثه) و پوسیدگی دندان می گردد. همچنین باعث بوی بد دهان و زرد شدن دندان ها می شود.


موضوعات مرتبط: بیماری ها و درمان آنها (بهداشت) ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 5 مرداد 1391برچسب:, | 12:19 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

قوز پشت و ورزش هایی برای رفع آن


انحنا داشتن (تحدب) ستون فقرات در قسمت پشت تا حدی طبیعی است. اما وقتی این انحنا از حد مشخصی بیشتر شود، به آن کیفوز (Kyphosis) یا قوز می گویند.


کیفوز یا قوز پشت

کیفوز یک اختلال ستون فقرات است که در کودکان یا بزرگسالان رخ می دهد. این اختلال باعث پشت بر آمده یا کوهان دار می شود.

انحناهای طبیعی ستون فقرات، سر را روی مرکز لگن حفظ می کنند و باعث جذب متناسب نیروهای وزنی و ضربه ها می شوند. در ناحیه سینه ای افزایش بیش از حد قوز پشت و در ناحیه کمری افزایش گودی کمر می تواند باعث وضیعت بد بدن و عدم تعادل سر روی لگن گردد.

قوز ستون مهره ها به علت تغییر شکلی که در تناسب اندام ایجاد می کند، برای افراد بسیار ناخوشایند است. پزشک ارتوپد برای تشخیص این بیماری از رادیوگرافی ساده استفاده می کند. اگر قوس ستون فقرات سینه ای از 50 درجه بیشتر باشد، غیر طبیعی محسوب می شود.

کیفوز ستون مهره ها از بیماری های مهم استخوان و مفاصل بوده و وظیفه تشخیص و درمان های جراحی و غیر جراحی بیمار، بر عهده پزشک متخصص ارتوپد است.

پزشک از درمان های غیر جراحی و جراحی برای درمان قوز استفاده می کند

انواع قوز یا کیفوز

کیفوز وضعیتی (Postural kyphosis) :

شایع ترین نوع کیفوز ستون مهره است و در واقع افزایش قوسی است که به طور طبیعی در ستون مهره سینه ای وجود دارد. این عارضه بیشتر در نوجوانان دیده می شود و در دختران بیشتر است. این بیماری به ندرت دردناک است. کیفوز وضعیتی به ندرت موجب بروز مشکلی در زمان بزرگسالی می شود.

 

کیفوز شوئرمن (Scheuermann’ Kyphosis) :

شوئرمن نام رادیولوژیست دانمارکی است که اولین بار این عارضه را شرح داد. این بیماری نیز در نوجوانان بروز کرده و معمولا شدت قوس ستون مهره در این بیماری بیش از  کیفوز نوع قبل است. گاهی دردناک می شود که ممکن است درد در هنگام ایستادن و نشستن طولانی مدت یا با فعالیت ورزشی بیشتر شود. در رادیوگرافی ساده مهره های این بیماران تغییر شکل داده و به جای استوانه ای بودن به صورت گوه دیده می شوند.

 

کیفوز مادرزادی (Congenital Kyphosis) :

در این نوع کیفوز، ستون مهره جنین در زمانی که در شکم مادر است خوب تشکیل نشده است. ممکن است دو یا چند مهره از یک طرف به هم چسبیده باشند، یا یک مهره بصورت ناقص تشکیل شده باشد که بعد از تولد با رشد بچه، قوس ستون مهره به تدریج بیشتر می شود.

 

قوزبند

درمان کیفوز یا قوز پشتی ستون فقرات

پزشک ارتوپد از درمان های غیر جراحی و جراحی برای درمان کیفوز ستون فقرات استفاده می کند.

بیمار باید نرمش های طبی خاصی را انجام دهد.

اگر فرد همچنان در حال رشد باشد، ممکن است پزشک معالج از بریس های خاصی (قوزبند) استفاده کند.

استفاده از این بریس ها معمولا تا زمان اتمام رشد در پایان بلوغ ادامه می یابد.

اگر زاویه قوس ستون مهره بیش از 75 درجه باشد، معمولا از درمان جراحی استفاده می شود.

درمان کیفوزهای مادرزادی نیز توسط عمل جراحی صورت می گیرد.

 

ورزش هایی برای درمان قوز

1- در حالت سجده قرار بگیرید و دست ها را پشت سر بگذارید. سپس سر ، گردن و تنه را تا حدی بالا بیاورید که با لگن در یک سطح قرار بگیرند.

ورزشی برای رفع قوز پشت

2- چانه را به سمت عقب ببرید. حفظ این وضعیت به مدت 8 ثانیه توصیه می شود.

ورزشی برای رفع قوز پشت

3- گوشه اتاق ایستاده و دست ها را به دیوارها تکیه دهید. سپس سعی کنید که تنه خود را به سمت جلو برده و این وضعیت را برای چند ثانیه حفظ نمایید.

ورزشی برای رفع قوز پشت

4- یک دست را روی دنده ها و یک دست را روی شکم قرار دهید و تلاش نمایید که در حین دم و بازدم، زیر دست بالایی انقباضی حس نشود. به این ترتیب تنفس فقط توسط عضله دیافراگم (یعنی زیر دست پایینی) انجام خواهد شد.

ورزشی برای رفع قوز پشت

5- روی تشک سفتی نشسته و دو مکعب در طرفین خود قرار دهید. سپس دست ها را روی مکعب ها گذاشته و سعی نمایید تنه را به سمت بالا ببرید، طوری که باسن از زمین جدا شود. حفظ این وضعیت به مدت 8 ثانیه توصیه می شود.

ورزشی برای رفع قوز پشت

6- روی زمین دراز بکشید و یا این که بایستید و به دیوار تکیه نمایید. یک رول از جنس فوم یا غیره را در محلی که بیشترین قوس کیفوز حس می شود قرار دهید. سپس قسمت بالا تنه را روی این فوم به عقب ببرید.

ورزشی برای رفع قوز پشت

7- این ورزش به صورت نشسته روی صندلی یا ایستاده قابل انجام است. دست ها را در امتداد شانه قرار داده و با استفاده از طناب های الاستیک، دست ها را به عقب حرکت دهید.


موضوعات مرتبط: بیماری ها و درمان آنها (بهداشت) ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 5 مرداد 1391برچسب:, | 12:16 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

چرا عضلات می گیرند؟


شاید شما هم تا به حال با چنین مشکلی رو به‌رو شده اید که ناگهان عضله‌تان بگیرد و سفت و خشک شود. در حقیقت به انقباض ناگهانی و غیرارادی یک یا چند عضله، گرفتگی عضلانی می‌گویند. درد ناشی از گرفتگی عضلات یکی از دردهای شایع است که معمولا در نواحی کمر، پشت ساق پا، گردن و ستون فقرات ایجاد می‌شود. اگرچه این حالت معمولا خطری ندارد، اما می‌تواند به طور موقتی عضله را از حرکت باز دارد.


گرفتگی عضلات ساق پا

گرفتگی عضله از زمانی آغاز می‌شود که بدن شما برای مدتی طولانی در وضعیتی نامناسب قرار بگیرد، یا فعالیت‌های شدیدی را انجام بدهید بدون این که بدن‌تان آمادگی لازم را داشته باشد. به این ترتیب یکی از عضلات شما در نقاطی مثل گردن یا کمر دچار دردی شدید می‌شود که اصطلاحا می‌گویند گرفته است و این درد‌ آن قدر زیاد است که امکان تحرک را تا مدتی از شما می‌گیرد.

لذا استفاده بیش از حد از عضلات، فشار عضلانی یا قرارگیری بدن در وضعیتی خاص برای مدت زمان طولانی هر کدام می‌توانند سبب گرفتگی عضلات شوند.

کم آبی بدن نیز می تواند باعث گرفتگی عضلات شود. به همین دلیل ورزشکارانی که پس از ورزش و به خصوص در آب و هوای گرم خسته شده و دچار کم‌آبی بدن می‌شوند، معمولا چنین شرایطی را تجربه می کنند.

یکی دیگر از انواع شایع گرفتگی عضلات ، در طول شب رخ می دهد و بیشتر عضلات ساق پا و انگشتان را درگیر می‌کند.

البته در بیشتر شرایط علت اصلی گرفتگی عضله مشخص نیست. گرفتگی عضلات اغلب مشکل خاصی نداشته و خطری ایجاد نمی‌کند، اما در برخی موارد بیماری‌ها و شرایط خاصی می‌توانند سبب ایجاد این حالت باشند. گرفتگی عضلانی گاهی به علت اختلالات الکترولیت، میوپاتی ، نوروپاتی، بیماری‌های غده تیروئید، کلیه، اعصاب، اختلالات هورمونی، دیابت و کم‌خونی می‌تواند باشد.

همچنین در زنان باردار به خصوص در مراحل آخر بارداری، به علت اختلال یونی و کمبود کلسیم ممکن است در ران و ساق پا گرفتگی عضلات ایجاد شود.

به طور کلی، گرفتگی عضله از دیدگاه علمی وقتی رخ ‌می‌دهد که عضله‌ای دچار انقباض می‌شود، اما به شکل اولیه‌اش بر نمی‌گردد. این که چرا چنین اتفاقی می‌افتد به‌دلایلی مربوط است که در انقباض و انبساط عضلات بدن ما نقش دارند که از آن جمله می‌توان به مواد غذایی مختلف در خون اشاره کرد. رژیم غذایی هنگامی در گرفتگی عضلات نقش دارد که در آن مایعات و کلسیم کم مصرف می‌شود.

بهترین درمان برای رفع گرفتگی عضله ، کشش و ماساژ آرام آن است

چه طور آرام بگیریم؟

حتی اگر مردم دلیل گرفتگی عضلات را بدانند و به آنها اطمینان دهید که پس از مدتی کوتاه بهبود پیدا می‌کنید، اما درد ناشی از گرفتگی عضلات آنقدر شدید است که کلافه‌شان می‌کند و پی راه چاره برای رفعش می‌گردند.

چنانچه شما هم با چنین مشکلی رو به رو هستید، با انجام اقدامات زیر می‌توانید آن را بهبود بخشیده و شرایط بهتری ایجاد کنید:

- بهترین راه درمان این عارضه،کشش آرام و ممتد عضله است، به طوری که اگر عضلات پشت ساق پای شما گرفته است، بنشینید، پاها را دراز کنید و انگشتان پا را به سمت بالا بکشید.

- عضله آسیب‌دیده را به آرامی بمالید. بنابراین ماساژ مناسب و آهسته می‌تواند به شما کمک کند.

- از گرما یا سرما استفاده کنید، به عنوان مثال گذاشتن حوله‌ای گرم یا یک حمام آب گرم یا گذاشتن بسته‌ای یخ روی عضله می‌تواند به آرام شدن آن کمک کند.

 

چه کنیم تا عضله مان نگیرد؟

* دقت کنید تا بدن تان با کم‌آبی روبه‌رو نشود. به همین دلیل هر روز به مقدار کافی آب بنوشید، به خصوص زمان‌هایی که مشغول فعالیت بدنی شدید هستید یا در هوای گرم قرار دارید و زیاد عرق می کنید، این کار را در فواصل منظم تکرار کنید تا مشکلی ایجاد نشود.

* حتما به خاطر داشته باشید که قبل و بعد از هر ورزشی، عضله خود را به ‌آرامی کشش دهید.

* اگر شما هنگام خواب دچار این وضعیت می‌شوید، قبل از رفتن به رختخواب این کشش‌های بدنی را انجام دهید. ورزش سبک قبل از خواب می‌تواند در پیشگیری از این وضعیت مفید باشد.

 

اگر‌های پرخطر؟

گرفتگی عضلات معمولا چندان خطرناک نیست، اما در این زمینه هم اگرهایی در مراجع پزشکی وجود دارد، مثلا اگر شما به‌ کرات دچار این مشکل می‌شوید، اگر حس می کنید ماهیچه‌های بازوها یا پاهایتان از قدرت سابق برخوردار نیستند و نمی‌توانید فعالیت‌های پیشین را به راحتی انجام بدهید، اگر اندام‌هایتان بی‌حس می‌شوند، اگر درد گرفتگی عضلات شدتی غیر طبیعی پیدا می کند به طوری که از شدت آن بی‌خواب می شوید، اگر تب کرده‌اید و وزن‌تان بی‌هیچ دلیل مشخصی در حال پایین آمدن است، در این صورت ممکن است گرفتگی عضله یک واکنش غیر عادی ماهیچه‌ای باشد. لذا باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید.


موضوعات مرتبط: بیماری ها و درمان آنها (بهداشت) ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 5 مرداد 1391برچسب:, | 12:9 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

آفتاب سوختگی کودکان خطرناک است


آفتاب سوختگی نوعی سوختگی پوست است. پوست کودک شما بسیار لطیف و حساس است، بنابراین خیلی سریع می سوزد. بعضی از مطالعات نشان می دهند که آفتاب سوختگی شدید در دوران کودکی ممکن است منجر به ملانوم که کشنده ترین نوع سرطان پوست است شود.


آفتاب سوختگی کودک

اگر آفتاب سوختگی از نوع سوختگی درجه یک باشد، علائم آن قرمزی، تورم خفیف و درد است. سوختگی درجه دو که خطرناک تر است، دردناک تر از سوختگی درجه یک است و قرمزی، تورم و تاول های بیشتری دارد. سوختگی درجه یک معمولا در عرض 2 تا 5 روز بهبود می یابد، ولی بهبودی سوختگی درجه دو ممکن است 2 هفته طول بکشد.

سایر علائم یک سوختگی خطرناک عبارتند از: تب ، درد شدید ، استفراغ، لرز و هذیان.

اگر کودک مدت زیادی در معرض آفتاب قرار بگیرد، ممکن است در معرض خطر گرمازدگی نیز باشد.

 

اگر کودک پس از آفتاب سوختگی پوسته ریزی کند، باید چه کنیم؟

اگر کودک پس از آفتاب سوختگی، پوسته ریزی کند نگران نشوید، زیرا این بخشی از روند طبیعی بهبودی است. پوسته ریزی معمولا 3 تا 10 روز پس از آفتاب سوختگی شروع می شود.

 

آیا آسیب پوستی در اثر آفتاب سوختگی نگران کننده است؟

بله، نگران کننده است. 70 تا 90 درصد زمانی که هر فرد در طول عمرش در آفتاب قرار می گیرد، در 20 سال اول زندگی است. قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ماورای بنفش اولین عامل ایجاد انواع سرطان پوست است. بعضی از مطالعات نشان می دهند که آفتاب سوختگی شدید در دوران کودکی ممکن است منجر به ملانوم که کشنده ترین نوع سرطان پوست است شود. افرادی که دارای پوست و موی روشن یا کک مک هستند و کسانی که چشم آن ها آبی یا سبز است، بیش از سایرین در معرض خطر آسیب های مختلف پوستی از جمله سرطان پوست قرار دارند، ولی به هر حال اشعه آفتاب برای همه مردم خطرناک است.

کودکان کمتر از 6 ماه نباید از کرم های ضد آفتاب استفاده کنند، بنابراین تا رسیدن به این سن باید تا آنجا که مقدور است او را از آفتاب دور نگه دارید

چگونه می توان از آفتاب سوختگی کودک پیشگیری کرد؟

پوست ظریف کودکان برای جلوگیری از سوختگی دردناک و آسیب پوستی نیاز به محافظت در برابر نور خورشید دارد. پیشگیری از آفتاب سوختگی مشکل نیست، ولی باید در این باره دقت کرد. آکادمی متخصصان اطفال آمریکا توصیه‌های زیر را در مورد محافظت کودکان از آفتاب‌سوختگی ارائه داده است:

آفتاب‌سوختگی در کودکان ممکن است حتی در یک روز غیرآفتابی هم ممکن است رخ دهد. لازم نیست حتما خورشید به روشنی بدرخشد تا باعث سوختگی شود.

کودکان کمتر از 6 ماه نباید از کرم های ضد آفتاب استفاده کنند، بنابراین تا رسیدن به این سن باید تا آنجا که مقدور است او را از آفتاب دور نگه دارید. هنگام خروج از خانه لباس نخی یا کتانی آستین بلند و شلوار بلند به او بپوشانید و کلاه لبه دار سرش بگذارید.

جلوگیری از آفتاب سوختگی کودک

بعد از 6 ماهگی هم باید وقتی او را در فضای باز نگه می دارید، شلوار بلند و لباس آستین بلند به او بپوشانید. برای بازی او را به محل های سایه ببرید و به خاطر داشته باشید که بین 10 صبح تا 4 بعد از ظهر آفتاب بیشترین ضرر را دارد. اشعه ماورای بنفش خورشید می تواند در تمام طول روز، تمام فصول و حتی روزهای ابری به پوست آسیب بزند.

بعد از 6 ماهگی، روی قسمت های باز بدن کودک از کرم های ضد آفتاب بدون PABA که SFP آنها تقریبا 15 است، بمالید و 30 دقیقه قبل از خروج از خانه این کار را انجام دهید.

 

بهترین راه درمان آفتاب سوختگی در کودکان چیست؟

* آفتاب سوختگی در کودکان زیر یک سال خطرناک تر از آن است که به نظر می آید. او را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید.

* باید مقدار زیادی مایعات از جمله شیر به او بخورانید تا حالش بهتر شود و مایع از دست رفته بدنش در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب جبران شود.

* برای بهبود ناحیه سوخته، پارچه ای تمیز را در آب سرد خیس کنید و بعد فشار دهید تا آب آن خارج شود. سپس مدت 10 تا 15 دقیقه به آرامی روی پوست سوخته کودک قرار دهید و این عمل را چند بار در طول روز تکرار کنید، ولی مراقب باشید تا کودک سردش نشود.

* ممکن است کودک شما از حمام ولرم رو به سردی خوشش بیاید ( دقت کنید آب طوری سرد نباشد که کودک بلرزد). پوست کودک را پس از استحمام خشک کنید، اما حوله را روی پوست نکشید. سپس یک کرم مرطوب کننده فاقد الکل و یا ژل آلوئه ورا روی پوست او بمالید تا خارش پوستش را کاهش دهد. با شروع پوسته ریزی در محل سوختگی، خارش تشدید می گردد.

* از پزشک کودک خود در مورد استفاده از استامینوفن یا بروفن کودکان برای کاهش درد سوال کنید. (از مصرف آسپیرین بپرهیزید، زیرا ممکن است کودک را در معرض خطر ابتلا به سندرم Reye قرار دهد).

* به کودک لباس های آزاد بپوشانید تا پوست سوخته او را تحریک نکند و تا زمان بهبودی کامل او را جلوی آفتاب نبرید، زیرا خطر آفتاب سوختگی مجدد بسیار بالاست.

از قرار دادن یخ یا آب و یخ روی پوست کودک دچار آفتاب سوختگی بپرهیزید

هنگام آفتاب سوختگی کودک چه کارهایی نباید انجام دهیم؟

* از مالیدن ترکیبات حاوی وازلین روی پوست کودک بپرهیزید. وازلین از تعریق و دفع حرارت پوست جلوگیری می کند. این امر در مورد مصرف کره و روغن ها نیز صادق است.

* از مصرف پماد یا اسپری هایی که حاوی بنزوکائین هستند، بپرهیزید، زیرا ممکن است باعث تحریک پوست و واکنش های آلرژیک شوند.

* از قرار دادن یخ یا مخلوط آب و یخ بر روی پوست کودک بپرهیزید.

* تاول ها را نترکانید، زیرا تاول ها برای محافظت از لایه های زیرین پوست تشکیل می شوند و ترکاندن آنها ممکن است باعث عفونت پوستی شود. اگر تاول خودبخود باز شد، به آرامی پوست مرده را از روی آن بردارید و یک پماد آنتی بیوتیک نظیر نئوسپورین در محل آن قرار دهید (البته تحت نظر پزشک کودک).


موضوعات مرتبط: بیماری ها و درمان آنها (بهداشت) ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 5 مرداد 1391برچسب:, | 12:6 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

توصیه‌های غذایی در اختلال بلع


اختلال بلع یکی از مشکلات فیزیولوژیکی است که در انتقال طبیعی مواد غذایی از حفره دهان به معده، آشفتگی ایجاد می‌شود. معادل انگلیسی اختلال بلع، دیسفاژی (Dysphagia  ) است که در بین پزشکان و پیراپزشکان بیشتر این نام کاربرد دارد.


پوره

به طور کلی بلع 5 تا 10 ثانیه طول می‌کشد و در طی سه مرحله‌ی دهانی، دهانی – حلقی  و مرحله‌‎ی مربوط به مری کامل می‌شود.

مدت هر مرحله باید کافی باشد تا از جهش غذا به ریه جلوگیری کند که معمولاً علامت ورود غذا یا هر چیز خارجی به ریه، سرفه‌های ناگهانی است تا چیزی که اشتباه وارد ریه شده، با فشار هوا به خارج پرتاب شود. این اختلال در هر سنی ممکن است ایجاد شود، حتی در نوزادان به دلیل ناتوانی‌های تکاملی.

 

علل رایج اختلال بلع

* ضعیف بودن زبان و ضعف ماهیچه‌ی گونه‌ها

* اسپاسم مری یا آشالازی

* بیماری‌های انسداد ریوی

* نارسایی احتقانی قلب

* التهاب مری

* برگشت غذا از مری به معده (رفلاکس)

با انتخاب دقیق غذاها از نظر غلظت و نرمی (غذاهای پوره شده به جای مایعات غلیظ) از ورود غذا به مسیر تنفسی، پیشگیری نمایید. می‌توان با عسل، پودر شیرخشک، سیب زمینی پخته و رنده شده و یا  پودر مغزها، غلظت غذاها را افزایش داد

* گواتر

* با تحلیل عضلات در هر بیماری

* پارکینسون

* آلزایمر

* ام‌اس

* تحلیل اعصاب بدن

نکته‌ی مهم اینجاست که در صورت ابتلا به هر کدام از بیماری‌های فوق، حتماً اختلال بلع به وجود نخواهد آمد، ولی در صورت پیشرفت بیماری و هرگونه تحلیل قوای ماهیچه‌ای یا اعصاب، امکان بروز این عارضه وجود دارد.

 

اهداف رژیم درمانی در این اختلال

1- جلوگیری از انسداد گلو و مسیر تنفسی به وسیله‌ی غذاها و نوشیدنی‌ها.

2- معرفی غذاهایی که  تقویت  کننده‌ی سیستم بلع هستند.

3- حفظ وزن مطلوب بدن و جلوگیری از کاهش وزن.

4- غلظت و نوع رژیم بسته به تحمل هر فرد دارد، باید خود فرد در تنظیم برنامه‌ی غذایی‌اش حضور داشته باشد.

5-در شرایط پیشرفت اختلال، تشویق بیمار به استقلال در غذا خوردن. 

 

 توصیه‌های تغذیه‌ای و رژیم غذایی

* در گروه چربی‌ها کره، مارگارین، خامه ترش، پنیر خامه‌ای، مایونز و سس سفید با دقت در غلظت آن‌ها پیشنهاد می‌شود.

* در مورد میوه‌ها، آب میوه‌ها بدون دانه و یا ته‌مانده‌ی میوه مصرف شود.

* گوشت‌های نرم و پوره شده و جوان مصرف شود. گوشت‌های پیر، سفت و رشته‌ای هستند و در بلع این افراد، ایجاد مشکل می‌کنند. ماهی و مرغ در تکه‌های ریز و نرم استفاده شود و تخم مرغ حتماً پخته و مخلوط با یک ماده‌ی نرم مانند ماست یا سُس داده شود  تا از خشکی آن و ایجاد انسداد جلوگیری شود.

* با انتخاب دقیق غذاها از نظر غلظت و نرمی (غذاهای پوره شده به جای مایعات غلیظ) از ورود غذا به مسیر تنفسی، پیشگیری نمایید. می‌توان با عسل، پودر شیرخشک، سیب زمینی پخته و رنده شده و یا پودر مغزها، غلظت غذاها را افزایش داد.

* فراموش نکنید غذاهایی مانند ژله و ژلاتین در دمای بدن به حالت مایع درآمده و ممکن است ایجاد مشکل کند.

* برنامه غذایی با گذشت زمان به سمت غذاهای نرم پیش رود.

* از نوشیدنی‌های بسیار داغ، قهوه، چای غلیظ، آب‌میوه‌های ترش، غذاهای خشک مانند کراکرها، ماهی‌های استخوانی، مواد چسبنده مانند موز، کره بادام زمینی و غذاهای ادویه دار خودداری کنید.

* در صورت عدم مصرف غلات کامل، میوه‌ها و سبزی‌ها، رژیم غذایی را از لحاظ کمبود فیبر و ویتامین‌ها از جمله ویتامین ث کنترل کنید.

* به برخی مواد غذایی مانند ذرت بوداده، غلات سبوس دار، مغز (به مقدار زیاد)، پنیر محلی، میوه‌ی با پوست، کرفس، آناناس و سایر میوه‌هایی که فیبر سفت‌تری دارند و هم‌زمانی بعضی غذاها با هم مانند گوشت و غذاهای خشک مانند نان‌های ساندویچی، چیپس با هم و یا با موادی که باعث چسبندگی می‌شوند مانند کره بادام زمینی، موز، سیب زمینی پوره شده باید بسیار دقت شود چرا که به راحتی باعث برگشت غذا و ورود مواد به ریه (آسپیراسیون) می‌شوند.

* برای افرادی که حس دهانی آن‌ها بسیار کم شده، از غذاهای سردتر استفاده کنید.

* فراموش نکنید که هیچ داروی گیاهی را بدون مشورت با پزشک استفاده نکنید.

* و بدانیم که با رژیم غذایی یا مکمل اختلال بلع درمان نمی‌شود بلکه بدین وسیله از تحلیل بیشتر فرد جلوگیری می‌شود.

 


موضوعات مرتبط: بیماری ها و درمان آنها (بهداشت) ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 5 مرداد 1391برچسب:, | 12:3 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

.: Weblog Themes By SlideTheme :.