چرا صدای انسان، با صدای ضبط شده او متفاوت است؟

اخبار علمی | چرا صدای انسان، با صدای ضبط شده او متفاوت است؟ زمانی که صدای خود را ضبط می کنیم و آن را بازپخش می نماییم قدری با آن صدایی که همیشه از خود می شنویم، متفاوت است. آیا تا کنون به این موضوع اندیشیده اید که علت این امر چیست؟
 

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه کردستان، زمانی که صحبت می کنیم، تارهای صوتی که در گلو قرار دارند می لرزند و عبور همین صدا از درون حفره ی دهانی و بینی نهایتاً به ایجاد اصوات منتج می شود، این همان مکانیزمی است که به تولید صدای مختص هر کسی ختم می شود.

البته با توجه به خصوصیات فیزیکی حفره دهان و بینی و میزان لرزش تارها، نوع صدای خروجی قدری با هم متفاوت است و کیفیت صدای هر شخص خاص خود اوست.

زمانی که صدایی از طریق بلندگو پخش می شود، صدا تنها از طریق جریان هوا منتشر می شود، از سوی دیگر از آنجا که فرکانس صدای تولیدی آدمی کمتر از بلندگو است، در واقع میزان لرزشی که تارهای صوتی ایجاد می کند به نسبت کمتر هستند.

از سویی بسیاری از مردم در هنگام بازپخش صدایشان با انقباض غیر ارادی ماهیچه های شنیداری مواجه می شوند و در عین حال مغز تلاش می کند این موضوع را بپذیرد که آیا صدای شنیده شده، همان صدای خارجی تولیدی خود فرد است یا خیر! به همین خاطر است که صدای ما گاه برای خودمان غریب و عجیب می نماید.


موضوعات مرتبط: مطالب علمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 31 مرداد 1392برچسب: صدا, گوش, تفاوت, شنوایی, علت, گلو, میکروفون, | 8:55 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

دایره المعارف دودکش/ ضرس قاطع یعنی چه؟

فرهنگ و ادب | دایره المعارف دودکش/ ضرس قاطع یعنی چه؟ تکه کلام های بازیگر نقش اول سریال دودکش این روزها دهان به دهان می چرخد. اما این تکه کلام ها از کجا آمده و چه کاربردی دارد؟
 

«خدایا ما را بخاطر قمپوزهایی که تابه حال در کردیم و لغزهایی که خواندیم ببخش و بیامرز و در آمپاس قرار نده... الهی آمیییین». شاید اگر این پیامک بامزه، یک ماه زودتر میان مردم دست به دست می شد، کسی نمی توانست زیاد از مفهومش سر دربیاورد. اما وقتی این اصطلاحات در ماه مبارک رمضان هرشب بارها و در موقعیت های مختلف، در سریال «دودکش» و از زبان شخصیت اصلی سریال شنیده می شود، خیلی زود آن را تبدیل به تکه کلام های محبوب میان مردم کرده است. اما این تکه کلام ها چه معنایی دارد و در چه مواردی گفته می شود؟

دودکش

قمپز در کردن:

این اصطلاح از زمان جنگ دولت عثمانی با ایران مورد استفاده قرار گرفت. قمپز نوعی توپ جنگی سرپر بود که دولت امپراطوری عثمانی در جنگهایش با ایران به کار می برد. قمپز اما برخلاف توپ های جنگی دیگر، هیچ اثر تخریبی نداشت و تنها در نقاط کوهستانی شلیک می شد تا با کمک پژواک صدا در کوهستان، صدای مهیبی تولید کند و موجب رعب و وحشت سربازان ایرانی شود. این توپ گلوله ای نداشت و فقط در آن مقدار زیادی باروت می ریختند و پارچه های کهنه و مستعمل را با سنبه داخل آن می کردند و می کوبیدند تا کاملا سفت و محکم شود و سپس آن را شلیک می کردند. چندی بعد که ایرانیان به ماهیت دروغین و توخالی این توپ ها پی بردند، اصطلاح «قمپز در کردن» را برای ادعایی که سر و صدای زیادی دارد اما بی اثر و دروغین است به کار می بردند.

لغز خواندن:

در لغت نامه دهخدا، معنای لغز که از نظر دستوری «مصدر مرکب» تعریف شده، این طور بیان شده است: «بر کسی عیب گرفتن, به کنایه از کسی بد گفتن, کرکری خواندن.» اصطلاح لغز خواندن وقتی استفاده می شود که کسی از روی دشمنی یا حسادت و مدعی بودن، حرفی بزند یا از کسی بدگویی کند. هرچند گفته می شود لغز، نام دیگر علم «منطق» هم بوده است و فیلسوفان باستان علم منطق را به نام لغز می خواندند. شاید به همین دلیل باشد که لغز را کلام پیچیده و غیرقابل درک هم معنا کرده اند.

ان قلت آوردن:

ریشه این واژه عربی از یک جمله آمده است. در واقع معنای واژه به واژه این عبارت، «اگر تو بگویی» است. این تکه کلام وقتی به کار می رود که مخاطب سعی در ایراد گرفتن و اشکال تراشی بیهوده از حرف های گوینده و یا کار و عمل او را داشته باشد. آن موقع است که گوینده تذکر می دهد: «ان قلت نیار»!

آمپاس:

شاید مورد استفاده ترین اصطلاح میان تکه کلام های سریال دودکش، همین اصطلاح باشد. آمپاس از واژه آلمانی Engpass گرفته شده و وارد زبان فارسی شده است. این واژه آلمانی در لغتنامه دهخدا به معنای تنگنا، فشار و کار انجام شده آمده است.

آچمز:

شطرنج بازها این اصطلاح را خیلی خوب می شناسند. این اصطلاح که ریشه ترکی دارد، در شطرنج وقتی استفاده می شود که یکی از مهره های شطرنج در موقعیتی قرار می گیرد که اگر حرکت داده شود، مهره شاه در موقعیت کیش قرار می گیرد و بنابراین چاره ای ندارد جز این که یا از جایش حرکت نکند و یا این که مهره شاه به خانه های دیگر منتقل شود تا از خطر کیش دور شود. معمولا مهره هایی که در موقعیت آچمز قرار می گیرند، با همین ترفند توسط حریف از جریان بازی خارج می شوند. بنابراین اصطلاح آچمز شدن وقتی استفاده می شود که فردی در موقعیت انجام شده قرار بگیرد و چاره ای نداشته باشد جز این که کاری را به اجبار انجام دهد. معنای لغوی آچمز در زبان ترکی هم «بازنشدنی» است.

ضرس قاطع:

این اصطلاح از دو واژه تشکیل شده. ضرس به معنای دندان تیز و برنده است. اما این اصطلاح دوکلمه ای وقتی به کار می رود که بخواهند از چیزی، حرفی یا کاری با قاطعیت دفاع کنند. آن موقع است که می گویند: «به ضرس قاطع می گم...»


موضوعات مرتبط: مطالب علمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب:زبان, سریال, تاریخچه, شخصیت, آداب, اصطلاح, فرهنگ لغت, مجموعه های تلویزیونی, تکه کلام,, | 15:30 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

ماجرای لوگوی عجیب گوگل

اخبار اینترنت | ماجرای لوگوی عجیب گوگل گوگل با استفاده از ایده معادله شرودینگر و آزمایش گربه شرودینگر، این لوگوی بامزه را به مناسبت زادروز شرودینگر طراحی کرده است.
 

سایت گوگل لوگوی خود را به مناسبت سالگرد تولد یک فیزیکدان تغییر داد. این بار اما لوگویی طراحی شده که در نگاه اول کمی عجیب به نظر می رسد. لوگویی که ترکیبی از یک فرمول و دو گربه است.

اما ماجرای این لوگوی عجیب چیست؟

1

12 آگوست، یکصد و بیست و ششمین سالروز تولد «اروین شرودینگر» است. فیزیکدان اتریشی و یکی از دانشمندان فیزیک کوانتوم که کاشف مکانیک موج و البته مبدع معادله معروف «شرودینگر» و البته آزمایش معروف «گربه شرودینگر» است. شرودینگر به دلیل کشف مکانیک موج موفق شد همراه با «پل دیراک» جایزه نوبل فیزیک را از آن خود کرد.

2

گوگل با استفاده از ایده معادله شرودینگر و آزمایش گربه شرودینگر، این لوگوی بامزه را به مناسبت زادروز شرودینگر طراحی کرده است.

معادله شرودینگر، معادله ای است که چگونگی تغییر حالت کوانتومی یک سامانه فیزیکی با زمان را توصیف می کند. این معادله در اواخر سال 1925 فرمول بندی شد و در سال 1926 به وسیله شرودینگر منتشر گردید. در مکانیک کلاسیک، معادله حرکت قانون دوم نیوتن است و فرمول بندی های معادل آن، معادله اویلر-لاگرانژ و معادله هامیلتون هستند. در همه این فرمول بندی ها، برای حل حرکت یک سیستم مکانیکی و پیشگویی ریاضی اینکه سامانه در هر زمان پس از شرایط و پیکربندی های اولیه سیستم چه حالتی خواهد داشت، استفاده می شوند.

گربه شرودینگر هم یک آزمایش فکری در فیزیک کوانتومی است که در سال 1935 توسط شرودینگر ابداع شد. سناریوی آزمایش درباره یک گربه است که بسته به یک رویداد تصادفی زودتر، ممکن است مرده باشد یا زنده. بر این اساس، این آزمایش، این طور طراحی شده است: فرض کنید گربه ای در جعبه ای دربسته زندانی است. در این جعبه یک شیشه گاز سیانور، یک چکش، یک حسگر پرتوزا و یک منبع پرتوزا نیز وجود دارد. ذرات پرتوزا بصورت نامنظم تابش می کنند و به همین دلیل برای آن ها نیمه عمر در نظر می گیرند. حال فرض کنید حسگر و چکش طوری تنظیم شده باشند که در صورت تابش موج پرتوزا بین ساعت 12 و 12:01، چکش شیشه حاوی گاز را شکسته و گربه بمیرد. اگر در ساعت 12:01 در جعبه را باز کنید چه خواهید دید؟ اگر از طریق فرمول نیمه عمر منبع، احتمال تابش بین ساعت 12 و 12:01 را 50٪ پیش بینی کنید. گربه داخل جعبه در هنگام برداشتن درب جعبه 50٪ مرده است و 50٪ زنده است. اما وقتی درب جعبه را برمی دارید خواهید دید که گربه یا مرده و یا زنده است. نمی توان گفت 50٪ سلولهای بدن گربه مرده اند و 50٪ آنها زنده اند. در فاصله یک لحظه، احتمال به یقین تبدیل خواهد شد. این امر کاملاً متضاد با مکانیک کوانتومی است. با این که گفته می شد هیچ گاه نمی توان موقعیت یک سیستم را به دقت اندازه گیری کرد. اما در این مثال کاملاً این امر ممکن شده است.

3

شرودینگر 4 ژانویه 1961 ،در وین، در سن 73 سالگی به علت ابتلا به بیماری سل درگذشت.


موضوعات مرتبط: مطالب علمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب: فیزیک, دانشمند, عجیب, گوگل, اینترنت, مناسبت, لوگو, فیزیکدان, | 15:27 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

دلفین ها، پادشاه حافظه در قلمرو حیوانات

اخبار علمی | دلفین ها، پادشاه حافظه در قلمرو حیوانات محققان دانشگاه شیکاگو در پژوهش جدیدی نشان داده اند که حافظه اجتماعی دلفین ها می تواند تا پایان عمر باقیمانده و اینکه این حیوانات از طولانی ترین حافظه در میان موجودات غیر انسان برخوردارند.
 

دلفین ها می توانند سوت همراهان قدیمی خود را پس از 20 سال جدایی به یاد بیاورند که یک شاهکار حافظه قالب توجه است. این امر نشان دهنده برخورداری دلفین ها از سطحی از پیچیدگی شناختی بوده که تنها با چند گونه محدود دیگر از جمله انسان، شامپانزه و فیل ها قابل مقایسه است.

به گفته محققان، حافظه اجتماعی این موجودات ممکن است حتی از قابلیت شناسایی چهره در انسانها نیز طولانی تر باشد چرا که چهره انسان با گذر زمان تغییر کرده اما سوت نشانگر یک دلفین خاص برای دهه های بسیار ثابت باقی می ماند.

محققان داده ها را از 53 دلفین پوزه بطری در شش تاسیسات جمع آوری کردند و این تاسیسات بخشی از یک کنسرسیوم اصلاح نژاد هستند که دلفین ها را بطور چرخشی نگهداری کرده و سوابق حیواناتی که با هم زیسته را تا چند دهه قبل ثبت کرده اند.

به گفته آنها، این پژوهش تنها بر روی دلفین ها اسیر قابل اجرا بوده چراکه تنها از این طریق می توان سوابق آشنایی نمونه های آزمایش با یکدیگر را بدست آورد. در این آزمایشها، دلفین ها پس از شنیدن سوت آشنا از بلندگو به سمت آن کشیده شده و با سوت زدن قصد داشتند دوباره آن را به صدا دربیاورند.

این پژوهش در مجله Proceedings of the Royal Society London B منتشر شده است.


موضوعات مرتبط: مطالب علمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب:حیات وحش, حیوانات, عجیب, حافظه, حیوان, دلفین, باهوش, | 15:23 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

قند خون دیابتی ها چقدر باید باشد؟

سلامت و پزشکی | قند خون دیابتی ها چقدر باید باشد؟ شواهد حاکی از آن هستند که بیماری دیابت تاثیر قابل توجهی را بر زندگی شخصی، خانوادگی، اجتماعی، شغلی و ارتباطات افراد می گذارد.
 

اما یکی از دغدغه های مهم و اساسی برای افراد دیابتی این است که قند خون شان را در محدوده مطلوب و مناسب حفظ کنند، ولی محدوده مطلوب قند خون برای افراد دیابتی چقدر است؟

قند خون ناشتای طبیعی برای یک فرد طبیعی غیر دیابتی در حدود 70 تا 100 میلی گرم در دسی لیتر است.

مقادیر قند خون مطلوب برای افراد مبتلا به دیابت به شرح زیر می باشد:

- قند خون ناشتا: 70 تا 130 میلی گرم در دسی لیتر
- قند خون پس از وعده غذایی: کمتر از 180 میلی گرم در دسی لیتر
- قند خون 2 ساعت پس از صرف غذا: کمتر از 140 میلی گرم در دسی لیتر

قند خون 2 ساعت بعد از صرف غذا در فرد عادی باید کمتر از 120 میلی گرم در دسی لیتر باشد، ولی هدف مطلوب در بیماران دیابتی این است که این قند خون به کمتر از 140 میلی گرم در دسی لیتر برسد.

البته به یاد داشته باشید مقادیر مطلوب مذکور ممکن است برای تمام افراد دیابتی مصداق نداشته باشد و ممکن است شرایط بالینی شما به گونه ای باشد که پزشک معالج تان محدوده مطلوب قند خون برای شما را قدری متفاوت با مقادیر ذکر شده در نظر بگیرد؛ برای مثال افرادی که دچار افت قند خون ناآگاهانه می گردند ممکن است نیازمند یک قند خون بالاتر باشند.

در افراد دیابتی همانطور که میزان قند خون بالا می تواند مضر باشد، افت ناگهانی و مکرر قند خون نیز می تواند آثار نامطلوبی را به همراه داشته باشد. لذا در افرادی که با درمان مشخص افت مکرر قند خون را دارند، پزشک می تواند میزان قند خون بالاتری را در نظر بگیرد.

همانطور که ذکر شد افت قند خون یا هیپوگلیسمی یکی از عوارض بیماری دیابت است که در کنترل دیابت باید به آن توجه نمود.

هیپوگلیسمی عبارت است از کاهش قند خون به کمتر از 70 تا 80 میلی گرم در دسی لیتر و علایم آن عبارتند از:

افزایش ضربان قلب، سرگیجه، سنگینی سر، احساس گیجی و گنگی، لرزش، اضطراب، عرق کردن، خواب آلودگی، احساس ضعف و گرسنگی و اختلال در صحبت کردن.

ممکن است پزشک معالج تان بسته به شرایط بالینی شما یک محدوده قند خون خاص را برای شما به عنوان قند خون مناسب در نظر گیرد. لذا باید توجه داشته باشید که کنترل قند خون شما به منظور پیشگیری از بروز عوارض نامطلوب دیابت می باشد و نباید نگاه وسواس گونه به آن داشته باشید. بلکه باید قند خون خود را با مشورت پزشک متخصص، در یک محدوده مناسب حفظ کنید. همچنین می بایست از خطر افت قند خون مصون بمانید.

نکته دیگری که دیابتی ها باید به آن توجه کنند آن است که باید فشار خون شان را نیز تحت کنترل نگه دارند. تحقیقات نشان داده اند که کنترل فشار خون بالا در افراد دیابتی به منظور پیشگیری از عوارض دیابت، به اندازه ی کنترل قند خون اهمیت دارد.

فشار خون مطلوب برای افراد دیابتی عبارت است از 80 تا 130 میلی متر جیوه.

عواملی که به کنترل فشار خون کمک می نمایند شامل:

  • کاهش وزن (در صورت چاقی و اضافه وزن)
  • ورزش و فعالیت بدنی منظم
  • کاهش مصرف نمک
  • ترک دخانیات و اجتناب از مصرف الکل

 

در پایان ذکر این نکته ضروری است که اطلاع از محدوده های مطلوب و مناسب برای قند خون، لازم و ضروری است، اما کنترل دیابت یک هنر است، زیرا قند خون افراد سالم هم در شرایط متفاوت نوسان دارد.


موضوعات مرتبط: مطالب علمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب:درمان, بیماری, سلامت, فشار خون, قند خون, دیابت, قند, | 15:19 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

ریشه تلسکوپ های امروزی در برافروختن آتش

اخبار علمی | ریشه تلسکوپ های امروزی در برافروختن آتش تلسکوپ های امروزی ریشه در نیاز مردم باستان به برافروختن آتش دارد.
 

هنگام مطالعه بر روی مورد دشواری از نزدیک بینی، هانس لیپرشی، عینک ساز هلندی، به این واقعیت رسید که آرایه های خاصی از عدسی ها، اشیای دوردست را بزرگنمایی می کنند و این آغاز تولد تلسکوپ امروزی بود.

نخستین تلسکوپ لیپرشی یا «عینک پرسپکتیو هلندی» دارای بزرگنمایی 3x بود. گالیله از این طرح استفاده کرد و تلسکوپ بهتری ساخت که دارای بزرگنمایی 5x بود؛ این رقم قابل مقایسه با حتی آماتورترین تلسکوپ های امروزی نیست که دارای بزرگنمایی دست کم 50x هستند. منجمان آماتور امروزی به طور معمول با بزرگنمایی بالغ بر 200x کار می کنند.

داستان اختراع تلسکوپ در نوع خود خواندنی است اما پیش از لیپرشی یا حتی گالیله، کشفیات دیگری وجود داشتند که کلیدی برای ظهور این اختراع بودند.

جزء اصلی هر تلسکوپی بسته به نوع طراحی، عدسی ها یا آینه آن هستند. تلسکوپ منکسرکننده از عدسی ها برای انکسار یا خم کردن نور ستاره بهره می برد و تلسکوپ های منعکس کننده نیز از آینه ها برای منعکس کردن نور استفاده می کنند.

پیش از اختراع تلسکوپ، شیشه در دسترس بود که نخستین شاهد فرایند تولید شیشه توسط انسان به حدود سه هزار سال پیش از میلاد باز می گردد؛ زمانی که مهره های شیشه ای ریزی در شمال سوریه و مصر به عنوان محصول فرعی کار با فلز تولید می شدند.

فناوری ساخت شیشه در بخش هایی از آسیا و مصر حدود هزار و 500 سال پیش از میلاد اوج گرفت و بسیار زود به تولید ظروف و مهره های شیشه یی برای جواهرآلات منجر شد. تولید شیشه در سراسر جهان با سرعت متغیر ادامه یافت، اما همزمان با این امر، کشفیات مهمی دیگری در حال ظهور بودند.

حدود قرن هشتم پیش از میلاد، رومی ها و مصریان با کره های شیشه یی آزمایش انجام می دادند. این کره ها در تلاش برای افزایش قدرت نور برای کمک به روشن کردن آتش با آب پر می شدند. حدود صد سال بعد، عدسی ها از بلورها و کوارتزها صیقل داده شدند.

روایت های اندکی در خصوص نخستین کاربرد عدسی های شیشه یی وجود دارند اما آریستوفان در سال 424 پیش از میلاد در یکی از نمایشنامه هایش به یک «شیشه سوزان» اشاره می کند که گفته می شود، یک عدسی بوده که برای روشن کردن آتش به کار رفته است.

در زمان های بعد و در قرن 12، «سنگ های خوانشی» برای راهبان و دانش آموزان با هدف شفاف کردن متن به کار می رفتند.

این عدسی ها با دو نیم کردن یک کره شیشه ای ساخته می شدند و آزمایشها نشان می داد که کره های با اندازه های مختلف که دارای انحناهای مختلفی بودند، بزرگنمایی بیشتر یا کمتری تولید می کردند.

در قرن 13، استفاده از عدسی های شیشه یی سرانجام در عینک ها متداول شد. با این حال، حدود چهار قرن پس از آن بود که لیپرشی کشفی را صورت داد که ستاره شناسان امروزی باید تا ابد وامدار آن باشند.


موضوعات مرتبط: مطالب علمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب:اختراع, کشف, نور, آینه, شیشه, تلسکوپ, عدسی, | 15:13 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

در هنگام جستجو در گوگل، تنها 13 درصد نتایج واقعی هستند

اخبار اینترنت | در هنگام جستجو در گوگل، تنها 13 درصد نتایج واقعی هستند قلب شرکت گوگل، موتور جستجویش است. همه روزه میلیون ها کاربر از سراسر جهان در پی یافتن جوابی برای سوالات یا مشکلات خود به آن رجوع می کنند. اما آیا به نتایج دلخواهشان می رسند یا تنها با مجموعه ای از موضوعات متفرقه و تبلیغات گوناگون رو به رو می شوند؟
 

آرون هریس، موسس شرکت Tutorspree، در پستی در وبلاگش توضیح می دهد که خود به آزمایش این موضوع اقدام کرده و با جستجوی کلمه ی auto mechanic به نتایج جالبی رسیده که در تصویر زیر قابل مشاهده اند.

همان طور که مشاهده می کنید، سهم نتایج واقعی و مورد نظر کاربر تنها 13% است و مابقی را مواردی چون تبلیغات با 29%، نوار پیمایش گوگل با 14% و نقشه و اطلاعات محلی با 7% به اشغال خود درآورده اند. نتایج حاصله بر اساس اندازه صفحه نمایش 13 اینچی مک بوک ایر و تنها با در نظر گرفتن قسمت بالایی و اصلی صفحه تعیین شده است.

در آزمایشی دیگر و با جستجوی کلمه ی Italian Restaurant، تنها 7 درصد صفحه به نتایج حقیقی تعلق داشت و در مورد کلمه ی ItalianFood، این رقم به 0 درصد رسید؛ البته چند پیوند قابل استفاده در بخش پایینی صفحه، قسمتی که معمولا کم تر مورد توجه قرار می گیرد به چشم می خورد.

سایت Mashable نیز برای آزمایش این ادعا، خود به بررسی موضوع پرداخت و با مشاهده نتایج یکسان در نمایشگرهایی با اندازه های رایج، صحت این قضیه را تایید کرد.

این موضوع که طراحی و نمایش محتوا در قسمت بالایی صفحه ی جستجوی گوگل، تا حدود زیادی مطابق خواسته ها و منافع این شرکت طراحی شده است، امری غیر قابل انکار است، اما باز هم شاهدیم که هنوز هم اکثریت کاربران، گوگل را به سایر موتورهای جستجو مانند یاهو یا AOL ترجیح می دهند و دلیل آن نمایش دقیق تر نتایج جستجو است. با این وجود گوگل به شکلی کاملا هوشمندانه تبلیغات گران قیمت خود را در دل نتایج جستجو نمایش می دهد.

با در نظر گرفتن این موضوع که اکثر خدمات گوگل کاملا رایگان هستند، این شیوه ی گوگل برای کسب درآمد را چگونه می بینید؟


موضوعات مرتبط: مطالب علمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 17 مرداد 1392برچسب:جستجو, سایت گوگل, اینترنت, موتورهای جستجو, نقشه, تبلیغات, | 14:31 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

چگونه با هویج گلو درد را تسکین دهیم؟

سلامت و پزشکی | چگونه با هویج گلو درد را تسکین دهیم؟ زمانی که گلودرد می گیرید راه های زیادی برای تسکین آن به شما پیشنهاد می شود. مثل مصرف انواع شربت ها. اگر به دنبال درمان های خانگی، طبیعی و کم خطر هستید می توانید با هویج شربت تهیه کرده و گلو دردتان را تسکین دهید.
 

روش تهیه ی این شربت ساده است و به مواد اولیه ی زیادی نیاز ندارید. کافی است سه عدد هویج و 100 گرم خاک قند داشته باشید.

هویج ها را پوست بکنید و ورقه ورقه کنید. سعی کنید ورقه ها نازک باشند. هویج ها را داخل یک ظرف دربسته که حاوی 100 گرم خاک قند است بریزید. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید چند ساعت در هوای آزاد بماند تا شربت هویج ها در بیاید. شربت به دست آمده را در یک شیشه ی کوچک بریزید و هر چند ساعت یک قاشق چای خوری میل کنید. خواهید دید این شربت طعم خوبی دارد و به سرعت گلویتان را نرم می کند. بدین ترتیب به جای شربت های تلخ یک شربت خوشمزه خورده اید و هم گلودردتان بهتر شده است.

یک روش دیگر نیز برای درمان و بهبود گلو درد وجود دارد که بسیار ساده است. برای این کار یک قاشق غذا خوری عسل را در یک لیوان آب ولرم حل کنید. در طول روز چند بار با این محلول غرغره کنید. حواستان باشد که آن را بیرون نریزید و قورت دهید. توجه داشته باشید که آب حتماً ولرم باشد نه داغ. به خاطر این که خاصیت عسل در آب خیلی داغ از بین می رود.

می توانید آب لیموترش را بگیرید و با آب ولرم مخلوط کنید. به روش قبل با این محلول غرغره کنید و در نهایت قورتش دهید.

یک روش رایج دیگر مخلوط عسل، آب لیموترش و آب ولرم است. این روش هم به نوبه ی خود معجزه می کند. این شربت ساده را تهیه و روزانه چندین مرتبه میل کنید تا گلودردتان خوب شود. اگر علائم بیماری تان با این روش ها بهبود نیافت حتماً به پزشک مراجعه کنید.


موضوعات مرتبط: بیماری ها و درمان آنها (بهداشت) ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 17 مرداد 1392برچسب: خواص خوراکیها, طب سنتی, درمان, شربت عسل, لیمو ترش, هویج, سرفه, گلو درد, خوددرمانی, | 14:29 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

واقعیت هایی تلخ در مورد قلیــان

سلامت و پزشکی | واقعیت هایی تلخ در مورد قلیــان قلیان یک لوله آبی است که برای کشیدن تنباکو از طریق آب سرد استفاده میشود. تنباکو در کاسه ای که در بالای آن قرار میگیرد و از طریق زغالهایی که روی کاسه تنباکو قرار داده میشود، داغ شده و دود از طریق آب که در پایین آن قرار دارد، فیلتر میشود.
 

تنباکوی مورد استفاده برای قلیان، تنباکویی مرطوب و چسبناک است که در عسل و شیره خیسانده میشود و بطور معمول با طعم های مختلفی از قبیل سیب، هلو، نارگیل، انبه، نعناع و توت فرنگی به فروش می رسد.

از جنبه های نگران کننده قلیان این است که سابقاً در کشورهایی مثل پاکستان و هند توسط افراد سالخورده ای که در روستاها زندگی میکردند استفاده میشد اما اخیراً بیشتر در مناطق شهری ایران به شکل همه گیر مورد استفاده قرار میگیرد. مهمتر اینکه رستورانهای شهری زیادی آن را برای مشتریان خود سرو میکنند.

  • یک سری باورهای نادرست و واقعیت درباره کشیدن قلیان وجود دارد که آنها را برای شما دوستان بیان می کنیم:
باور غلط اول:

از آنجا که تنباکوی قلیان از طریق آب فیلتر میشود، کلیه مواد مضر آن تصفیه میشود.

واقعیت اول:

کشیدن تنباکو از طریق آب، مواد سرطان زای آن را تصفیه نمیکند. این دود میتواند به اندازه دود سیگار اثر مخرب بر روی ریه و قلب داشته باشد.

باور غلط دوم:

استنشاق دود قلیان ریه ها را نمیسوزاند، به همین دلیل مضر نیست.

واقعیت دوم:

دود قلیان وقتی استنشاق میشود، ریه ها را نمیسوزاند، زیرا از طریق آبی که در پایین آن قرار دارد خنک میشود. با اینکه دود خنک میشود، اما هنوز هم حاوی مواد سرطان زایی است که برای بدن مضر است.

باور غلط سوم:

کشیدن قلیان سالمتر از کشیدن سیگار است.

واقعیت سوم:

دود قلیان به همان اندازه دود سیگار مضر است. قلیان به طریقی متفاوت دود تولید میکند: دود سیگار از سوختن تنباکو ایجاد میشود، در حالی که دود قلیان از طریق گرم شدن تنباکویی که در کاسه ی بالای آن قرار دارد از طریق زغال تولید میشود. محصول نهایی آن یعنی دود یکسان است که حاوی مواد سرطان زا است.

باور غلط چهارم:

کشیدن قلیان به اندازه کشیدن سیگار اعتیادآور نیست، زیرا نیکوتین در خود ندارد.

واقعیت چهارم:

تنباکوی قلیان هم مثل تنباکوهای معمولی حاوی نیکوتین است. در واقع، در یک جلسه 60 دقیقه ای قلیان، فرد در معرض حجم دودی 100 تا 200 مرتبه بیشتر از یک سیگار قرار میگیرد.

باور غلط پنجم:

تنباکوی گیاهی قلیان سالمتر از تنباکوی معمولی است.

واقعیت پنجم:

این هم مثل کشیدن سیگار گیاهی یا “طبیعی”، فرد را در معرض مواد سرطان زا قرار میدهد.


موضوعات مرتبط: مطالب علمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 17 مرداد 1392برچسب: سرطان , بیماری , نیکوتین, دخانیات, قلیان, ریه, دود, ضرر و زیان, اعتیاد آور, تنباکو, | 14:26 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

چند پند زندگی از امیر المومنین

نکته ها و پند ها | چند پند زندگی از امیر المومنین 1- راستگو باشید. 2- با مردم مودبانه برخورد کنید. 3- خدمتگزار مردم باشید.
 

4- درکار خیر تاخیر نکنید.

5- پشتکار داشته باشید.

6- خشم و عصبانیت خود را کنترل کنید.

7- غیبت نکنید.

8- دنبال انتقام گرفتن و تلافی نباشید.

9- در مقابل سختی ها مقاوم باشید.

10- دنباله روی نفستان نباشید.

11- از حسادت بپرهیزید.

12- متکبر نباشید.

13- در همه موارد با اخلاص و بی ریا باشید.

14- از مواضع تهمت دوری کنید.

15- در زمان قدرت ببخشید.

16- در معاش اعتدال را رعایت کنید.

17- در سلام کردن اولین فرد باشید.

18- قبل از جواب دادن فکر کنید.

19- همیشه لباس های مرتب و پاکیزه بپوشید.

20- به والدین خود احترام بگذارید.

21- با همسرتان خوشرو باشید.

22- مهمان خود را تکریم کنید.

23- در حق مردم مشفق باشید.

24- به عهد و پیمانتان وفادار بمانید.

25- از غریبه ها دلجویی کنید.

26- به عیادت بیماران بروید.

27- با یتیمان مهربان باشید.

28- به مظلومان کمک کنید.

29- برای مسکینان ایثار کنید.

30- قبل از انجام هر کاری روی آن فکر کنید.

31- در برابر مغلوبانتان جوانمرد باشید.

32- در مقابل جاهلان, ملایمت به خرج دهید.

33- عادلانه قضاوت کنید.

34- با نیکان مصاحبت کنید.

35- شکرگزار خداوند باشید.

36- به خدا توکل کنید.

37- بندگیش را تمام و کمال به جای آورید.

38- در راه دین خدا جهاد کنید.

39- در زمان نیل به مقام و منصب خدمت به مردم را در راس کارها قرار دهید.


موضوعات مرتبط: مطالب علمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 10 مرداد 1392برچسب:چند, پند, زندگی, از امیر المومنین, | 14:43 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

تا حالا خواستگاری با این وسعت دیده بودید؟

عشقولانه | تا حالا خواستگاری با این وسعت دیده بودید؟ قلبی به وسعت یک هکتار برای پیشنهاد ازدواج آماده شده است!
 

کلیفتون اسمیت 25 ساله با درست کردن یک قلب به وسعت یک هکتار در مزرعه پدر دوست دخترش همه را شوکه کرده بود. در این قلب وسیع درخواست ازدواج از دختر این خانواده آورده شده بود.

1

اسمیت زمانی که با یک هواپیما کوچک همراه با دوست دخترش بر فراز این مزرعه پرواز می کرد، با نشان دادن درخواستش آن هم به این وسعت جواب بله را از دختر خانم گرفت.

2

این وسعت درخواست ازدواج در تیتر خبر های جالب جهان قرار گرفته است.

3


موضوعات مرتبط: مطالب علمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 10 مرداد 1392برچسب:تا حالا خواستگاری با این وسعت دیده بودید؟, | 14:38 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

کسانی که بو نمی فهمند

سلامت و پزشکی | کسانی که بو نمی فهمند کاهش حس بویایی می تواند جزئی و یا کامل باشد، هر چند که نداشتن حس بویایی به طور کامل، خیلی کم است. کاهش حس بویایی بر اساس علت ایجادکننده آن می تواند موقتی یا دائمی باشد.
 

کاهش یا فقدان حس بویایی لزوماً خطری ندارد، ولی می تواند گاهی اوقات نشان دهنده یک بیماری خطرناک باشد.

داشتن حس بویایی برای احساس طعم غذاها لازم است. کاهش یا فقدان حس بویایی منجر به بی علاقگی به غذا خوردن و در نتیجه کاهش وزن، سوء تغذیه و حتی افسردگی می شود.

علل

- سرماخوردگی علت رایج کاهش موقتی حس بویایی است.
- وجود هر نوع گرفتگی و انسداد در راه بینی مثل پولیپ بینی نیز باعث کاهش حس بویایی می شود.
- پیری و تومور مغزی باعث فقدان حس بویایی برای همیشه می شود.

علل کاهش یا فقدان حس بویایی به سه گروه تقسیم می شوند:

الف) مشکلات مربوط به دیواره داخلی بینی

مشکل دائمی یا موقتی لایه داخلی بینی و یا تخریب غشاهای مخاطی آن باعث کاهش حس بویایی می شود. بیماری های زیر باعث بروز این مشکلات می شوند:

- سینوزیت حاد
- سرماخوردگی
- آلرژی بینی
- آنفلوانزا
- ورم غشای داخلی بینی در اثر گرفتگی بینی یا عطسه که مربوط به مواد آلرژی زا نیست.

این مشکلات از علل شایع کاهش یا فقدان حس بویایی هستند.

ب) گرفتگی راه بینی

بسته شدن مسیر عبور هوا در بینی توسط یک مانع، باعث کاهش حس بویایی می شود. این مانع ها عبارتند از:

- بد شکلی استخوان داخل بینی
- پولیپ بینی
- تومورها
ج) آسیب مغز یا اعصاب

سیستم بویایی دارای گیرنده هایی در لایه مخاطی بینی است که اطلاعات بویایی را از طریق اعصاب به مغز می فرستد. اگر هر یک از بخش های این مسیر عصبی بویایی آسیب ببیند و یا از بین برود، دچار کاهش یا فقدان حس بویایی می شوید. بیماری ها و شرایط زیر باعث این مشکل می شوند:

- پیر شدن
- بیماری آلزایمر
- آنوریسم مغزی
- جراحی مغز
- تومور مغزی
- دیابت
- تماس با مواد شیمیایی مثل برخی حشره کش ها و حلال ها
- اختلالات هورمونی
- بیماری هانتینگتون
- سندرم کالمن (بیضه ها نمی توانند اسپرم تولید کنند)
- سندرم کلاین فلتر (عارضه ای است که در آن مردان دارای یک کروموزوم X اضافی در بیشتر سلول های خود هستند)
- بیماری روانی کورساکوف (یک نوع بیماری مغزی در اثر کمبود ویتامین ب1)
- سوء تغذیه
- داروها مثل برخی داروهای فشار خون بالا
- بیماری ام اس (MS)
- بیماری پاژه استخوان (بیماری استخوانی که گاهی در استخوان صورت بروز می کند)
- بیماری پارکینسون
- بیماری پیک (یک نوع زوال عقلی)
- پرتودرمانی یا رادیوتراپی
- جراحی پلاستیک بینی
- اسکیزوفونی
- سندرم شوگرن (یک نوع بیماری التهابی که باعث خشکی دهان و چشم ها می شود)
- آسیب و ضربه مغزی
- کمبود روی

چه موقع نزد پزشک برویم؟

1- کاهش یا فقدان حس بویایی در اثر سرماخوردگی، آلرژی و یا سینوزیت، معمولا بعد از چند روز برطرف می شود. اگر این طور نشد، به پزشک مراجعه کنید تا علت آن را پیدا کند.

2- کاهش حس بویایی بسته به علت ایجادکننده آن، گاهی اوقات درمان می شود؛ مثلا موقع ابتلا به یک عفونت باکتریی، پزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز می کند و یا موقع گرفتگی مسیر عبور هوا در بینی، آن مانع را بر می دارد مثل جراحی پولیپ بینی.

3- در سایر موارد، کاهش حس بویایی دائمی است، خصوصاً اگر سن شما بیشتر از 60 سال باشد، بیشتر احتمال دارد دچار کاهش یا فقدان حس بویایی برای همیشه شوید.


موضوعات مرتبط: مطالب علمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 10 مرداد 1392برچسب:بینی, بو, عفونت, پزشک, گرفتگی, آلرژی, مغز و عصاب, | 14:21 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

آشنایی با عناصر نافلزی و شبه فلزی

 عناصر نافلزی

      1- بُرم

 مایعی است به رنگ سرخ قهوه ای كه بخار آن بسیار سمی و سوزش آور است. این نافلز به صورت عنصر، در طبیعت یافت نمی شود. به شدت واكنش پذیر است و به مقدار بسیار كمی در آب حل می شود. تركیب های آن در آب دریا زیاد است و از همین منبع استخراج می شود. برم درتولید مایع های خاموش كننده ی آتش، رنگ های نساجی، مواد دارویی و عكاسی كاربرد دارد.

آشنایی با عناصر نافلزی و شبه فلزی

       2- کلر

گازی سمی به رنگ سبز مایل به زرد است. بویی آزاردهنده و نافذ دارد و در هوا نمی سوزد. این نافلز به صورت عنصر، در طبیعت وجود ندارد و تركیب های آن در آب دریا و در خشكی به مقدار زیاد یافت می شود. نمک خوراكی (سدیم كلرید) و جوهر نمک  (هیدروكلریک اسید) از جمله ی شناخته شده ترین تركیب های آن هستند.

كلر در تصفیه‌ی آب و تولید بسیاری از مواد شیمیایی، به ویژه پی‌وی‌سی كاربرد دارد. پی وی سی نوعی ماده ی پلاستیكی است كه برای تولید بطری های نوشابه، لوله های انتقال آب و ... به كار می رود.

 

 

آشنایی با عناصر نافلزی و شبه فلزی

 

      3-  یُد

ید نافلزی بسیار سمی است كه از تركیبات آن در پزشكی ( تشخیص و تنظیم میزان فعالیت غده ی تیروئید و درمان بیماری گواتر ) و عكاسی ( ساخت ماده ی حساس به نور ) استفاده می شود. این نافلز نیز به صورت عنصر آزاد در طبیعت یافت نمی شود.

در صورت کمبود ید در بدن بیماری گوآتر ایجاد می گردد که برای پیشگیری از این بیماری مصرف نمک ید دار توصیه می شود.

آشنایی با عناصر نافلزی و شبه فلزی

     4- گوگرد

جامدی غیر سمی به رنگ زرد است و به آسانی و با تولید گازی بی رنگ، سمی و خفه كننده (گوگردی‌اكسید) در هوا می سوزد. این نافلز به فراوانی، به صورت عنصر در طبیعت وجود دارد. مقادیر زیادی از آن در اطراف چشمه های  آب گرم و مناطق آتش فشانی و به مقدار بسیار زیاد در معادن زیرزمینی، گاز طبیعی ترش و گاز كوره های كک پزی یافت می‌شود.

از گوگرد برای تولید سولفوریک اسید، مواد آرایشی بهداشتی، مواد منفجره، حشره كش ها، رنگ های نساجی، مواد شوینده و لاستیک خودروها استفاده می كنند.

 

 

آشنایی با عناصر نافلزی و شبه فلزی

 

       5-  کربن

نافلزی است كه به چند شكل در طبیعت یافت می‌شود. الماس و گرافیت دو شكل بلوری آن هستند و زغال و دوده كربن سیاه، حالت های بی‌شكل یا غیر بلوری آن به شمار می آیند. كاربردهای كربن به شكل آن بستگی دارد؛ برای نمونه از دوده در تولید لاستیک خودروها، جوهر مشكی، كاغذهای كربن مشكی و واكس سازی استفاده می شود.

 

 

آشنایی با عناصر نافلزی و شبه فلزی

 

      6- فسفر سرخ

فسفر به صورت عنصر، در طبیعت یافت نمی‌شود و تركیب های آن به صورت سنگ های فسفاتی فراوان است. فسفر به سه شكل فسفر سفید، فسفر سیاه و فسفر سرخ وجود دارد. فسفر سرخ، گرد بی شكلی به رنگ سرخ بنفش و با سمیت كم است. مقدار زیاد آن در برابر هوا خود به خود آتش می گیرد. از این نوع فسفر در تولید فسفریک اسید، كبریت های بی خطر و كودهای شیمیایی استفاده می شود.

 

 

آشنایی با عناصر نافلزی و شبه فلزی

 

      عناصر شبه فلزی

شبه فلز: عناصری كه خواص آن ها بین فلز و نافلز قرار می گیرد، شبه فلز نامیده می شوند. عناصری مانند: سیلیسیم و آرسنیک جزء شبه فلز ها محسوب می شوند.

 

       1-  آرسنیک

آرسنیک، شبه فلز سمی معروفی است  و از نظر شیمیایی شبیه فسفر است، که به سه شکل زرد، سیاه و خاکستری یافت می‌شود. آرسنیک و ترکیبات آن، به عنوان آفت‌کش(علف کش ، حشره کش) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آرسنیک و بسیاری از ترکیبات آن سمی هستند. آرسنیک با مختل کردن وسیع سیستم گوارشی و ایجاد شوک ، منجر به مرگ می‌شود.

 

 

آشنایی با عناصر نافلزی و شبه فلزی

 

       2- سیلیسیم

سیلیسیم عنصری‌ غیرفلزی‌ است‌ كه‌ در طبیعت‌ به‌ صورت‌ خالص‌ یافت‌ نمی‌شود. سیلیسیم خالص‌، ماده ای‌ سخت‌ به‌ رنگ‌ خاكستری‌ تیره‌ است‌. این‌ ماده‌ مانند فلزات‌ می‌درخشد. سیلیسیم در حرارت‌ بالا با سایر عناصر تركیب‌ می‌شود.

28 درصد از پوسته‌ زمین‌ را سیلسیم‌ تشكیل‌ می‌دهد. سیلیسیم و ترکیبات آن در صنایع مختلف از جمله صنایع الکترونیک و شیشه سازی کاربرد های فراوان دارند.

 

 

آشنایی با عناصر نافلزی و شبه فلزی

موضوعات مرتبط: مطالب علمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 10 مرداد 1392برچسب:آشنایی با عناصر نافلزی و شبه فلزی, | 14:8 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

آشنایی با نانو ساختارها

نانوساختار یک ماده ساختار آن در مقیاس اتمی است. از نگاهی دقیق نانو ذرات و نانو ساختارها، ساختارهایی هستند که به اندازه کافی کوچک هستند که خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن ها، تفاوت های آشکاری با خصوصیات قبلی و معمولشان در حالت حجیم دارد.

در الکترونیک نوارهای پهن انرژی در مواد جامد گسسته شده و به حالت مجزا تبدیل می شود و پدیده های کوانتومی را رقم می زند. در مورد تاثیرات حرارتی، مرز تغییر در حدود kT است که k ثابت بولتزمن و تقریباً معادل 21-10*4 ژول است. T دما برحسب کلوین است.

 

در مورد اثرهای نوری(اپتیک)، رفتار غیرکلاسیک وقتی مشاهده می شود که ابعاد جسم به کمتر از اندازه طول موج نور مرئی ( 7-10*5 متر) می رسد. برای ذراتی مانند الکترون ها مقیاس در محدوده اصل عدم قطعیت هایزنبرگ (8-10*3 متر) است. این حوزه ها که در آن ها تغییرات به وضوح دیده می شود. بخشی از میکروالکترونیک و الکترونیک نوری هستند. از زمانی که ابعاد مدارهای میکروالکترونیک کاهش یافته است، نانوساختارها ظهور بیشتری کرده اند. لایه نازکی از جامد حجیم خواصی دارد که در جهت عمود مشابه خصوصیات یک تک اتم است.

 

 لایه نازکی از یک نیمه هادی که بین لایه نیمه هادی دیگری محصور شده یک چاه کوانتومی نامیده می شود. در این ساختار الکترون ها محدود به دو صفحه شده اند و این دو حصار مانع حرکت الکترون در بعد سوم می شوند. لذا از دیدگاه میکروالکترونیک به چاه های کوانتومی نانوساختار دو بعدی اطلاق می شود( در آن ها الکترون در دو بعد آزاد به حرکت است).

آشنایی با نانو ساختارها

ساختارهایی که در دو بعد نانومتری هستند، سیم های کوانتومی نامیده می شوند. در این ساختارها، جامد نیمه هادی الکترون را بین دو بعد محدود می کند. از نگاه میکروالکترونیک این سیم ها هادی های تک بعدی هستند (الکترون در آن ها مجاز به حرکت در یک بعد است).

 

 خوشه ای از اتم ها (یک ذره نانومتری) ساختاری دارد که وابسته به خصوصیات تک تک اتم ها است. الکترون ها در این ساختار در محل مشخصی از فضا محصورند، به این ساختارها نقطه کوانتومی اطلاق می شود. این ساختارها با استفاده از روش های استاندارد صنعت نیمه هادی ها ساخته می شوند. فولرین، گرافن و نانولوله های کربنی سه ساختار با این سه وضعیت هستند.

 

 

آشنایی با نانو ساختارها

 

باکی بال،‌ گرافیت و نانولوله، ساختارهای مختلف از کربن که در نانوساختار متفاوت هستند.

 

فولرین ها مولکول های کروی از اتم کربن هستند که با پیوند محکم کووالانسی به هم متصل شده اند.

باکی-بال(C60 یا باک مینیسترفولرین) ساده ترین نوع فولرین است. باکی بال شبیه به توپ فوتبال است که اضلاع 5 و 6 ضلعی دارد که در گوشه همه آن ها یک اتم کربن مشاهده می شود. فولرین ها خواص الکترونیکی نقاط کوانتومی را دارند. نانولوله ها نیز مثل صفحات گرافیتی می مانند که به صورت صفحه درآمده است. نانولوله ها رفتار سیم های کوانتومی را نشان می دهند.

آشنایی با نانو ساختارها
آشنایی با نانو ساختارها
آشنایی با نانو ساختارها

در الکترونیک نوری(اپتوالکترونیک)، هدف از استفاده نور، ایفای نقش الکترون در ساختارهایی جدید برای انتقال داده است. کریستال های فوتونیک معادل نوری ترانزیستورها هستند. این ساختارهای مصنوعی به روش مشخص و کنترل شده ای با نور رفتار می کنند.

 

 

آشنایی با نانو ساختارها

 

توضیح شکل فوق: ساختارهای فوتونیکی: این ساختارها به ترتیب در سه جهت، دو جهت یا یک جهت قابل تناوب هستند و به آن ها 2D، 3D و 1D فوتونیکی اطلاق می شود.

 

کریستال های فوتونیکی آرایش متناوب اشیای دی الکتریک هستند که برای امواج الکترومغناطیسی فواصل ممنوعه ای را ایجاد می کنند. خیلی از آن ها بر اساس ساختار یک کریستال فوتونیک طبیعی شکل گرفته اند. برای مثال جواهرات و سنگ های قیمتی با نام اُپَل شامل بخش های سرامیکی کروی هستند که قطری معادل طول موج نور دارند و این باعث تلالو رنگ های مختلف از سنگ می شود.

 

 

آشنایی با نانو ساختارها

 تعدادی از کریستال های فوتونیک در خلقت

نانوساختارها در هر سطحی وجود دارند و در ساخت بسیاری از نانوساختارها می توان از موجودات طبیعت الگو گرفت. تار عنکبوت معمولی (در بین تمام عنکبوتها و انواع تار آنها) ماده ای پلیمری با خواص برجسته است که اگر خواسته باشیم خوب توصیف کنیم به مانند یک تور ماهیگیری می ماند که توان و قدرت مهار کردن یک موشک بالستیک را دارد.

 

این خصوصیات ناشی از نانوساختار و ساختار خاص نانومتری رشته تار است که شامل نواحی کریستالی و غیر کریستالی آمیخته در هم است. بسیاری از ساخته های طبیعی نانوساختار دارند و ویژگی های خاص آن ها بسیاری از دانشمندان فناوری نانو و فناوری بیو (فناوری زیستی) را به تکاپو انداخته است. چنانچه ریچارد فاینمن اشاره می کند: "طبیعت با ابزار زنده ای کار می کند که می توان از آن برای توسعه ساختارهای کوچک استفاده نمود".

 

تا کنون با 1400 رویکرد شناخته شده از خصوصیات و پدیده های مربوط به موجودات مختلف در خلقت کپی برداری شده است

 


موضوعات مرتبط: مطالب علمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 10 مرداد 1392برچسب:آشنایی با نانو ساختارها, | 14:5 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

چرا غروب آفتاب قرمز رنگ می نماید؟

چرا غروب آفتاب قرمز رنگ می نماید؟

غروب سرخ فام زیبا با آن همه رنگ های بهم آمیخته و موّاجش، یکی از دلپذیر ترین مناظر طبیعی است. به هنگام تماشای این منظره شاید هم به خود گفته باشیم :« اوه، خورشید چه قرمز شده!!»

 

البته باید بدانیم که این خود خورشید نیست که هنگام غروب، قرمز می شود . بلکه این تنها نظر ماست که در آن لحظه ی خاص، خورشید را بدین گونه جلوه گر می یابیم.

آری، درست در همان لحظه ای که خورشید به نظر ما قرمز رنگ می آید، مردمی که هزاران فرسنگ در جهت غرب از ما دورند، هرگز آن را به این رنگ نمی بینند.

تنها چیزی که به هنگام غروب فرق کرده و باعث رنگ قرمز خورشید شده مسافتی است که نور آفتاب باید آن را در داخل اتمسفر یا جوّ زمین بپیماید. هر اندازه که خورشید از افق پایین تر می رود، مقدار مسافتی را که نور در جوّ می پیماید، بیشتر می شود.

 

اکنون به خاطر آوریم که نور آفتاب ترکیبی از نور های رنگارنگ است.

نور آفتاب به طور عادی به نظر ما سفید جلوه می کند ولی چون جوّ زمین، یعنی هوای گرداگرد آن از ذرات هوا، غبار، بخار آب و سایر اجسام ناخالص مملوّ، است، از این رو نوری که از آن عبور می کند، به وسیله ی این ذرات به رنگ های گوناگونی منعکس می شود.

 

اتمسفر یا جوّ زمین به گونه ای است که نور بنفش، آبی و سبز را بیشتر از نور قرمز و زرد منتشر می کند. از این رو چون خورشید در افق رو به پایین می رود، جوّ زمین رنگ های قرمز و زرد را بیشتر در خود نگه داشته و  بیشتر آن ها را به دید ما می آورد. پس به همین دلیل است که افق هنگام غروب به رنگ قرمز جلوه گر می شود.

چرا غروب آفتاب قرمز رنگ می نماید؟

در ضمن، همین سیستم خاص نورافشانی که در جوّ زمین وجود دارد، برای ما مطلب دیگری را نیز روشن می سازد و آن این که چرا ما آسمان را به رنگ آبی می بینیم ؟ نور بنفش و آبی دارای امواجی کوتاه هستند. یعنی حدود ده مرتبه سریع تر از امواج نور قرمز در جو زمین پخش می شوند. این نکته نشان دهنده این است که اشعه ی قرمز خود به طور مستقیم در جو زمین حرکت می کنند، ولی امواج آبی باید به وسیله ی ذرات هوا ، آب و غبار پخش گردند پس وقتی که ما سر به آسمان بلند می کنیم ، در حقیقت امواجی را می بینیم که بدین گونه پخش شده اند. آنگاه از همین رو است که آسمان به نظر مان آبی رنگ می نماید.

چرا غروب آفتاب قرمز رنگ می نماید؟

دیدیم که دلیل رنگ قرمز خورشید و رنگ آبی آسمان، مسافتی است که نور طی می کند تا به چشم ما می رسد (البته وجود گرد و غبار در جو نیز مهم است) اما دلیل رنگ کمان به پدیده شکست نور مربوط می شود.

 

 رنگین‌كمان‌، همان‌گونه‌ كه‌ از نامش‌ پیداست‌، كمانی‌ متشكل‌ از چند رنگ‌ است‌. اگر هنگام‌ بارش‌ باران‌، خورشید در آسمان‌ ظاهر شود، رنگین‌كمان‌ به‌ وجود می‌آید. نور خورشید، كه‌ ما آن‌ را معمولاً سفید می‌بینیم‌، تركیبی‌ از هفت‌ رنگ‌ مختلف‌ است‌. این‌ هفت‌ رنگ‌ عبارت‌اند از: بنفش‌، نیلی‌، آبی‌، سبز، زرد، نارنجی‌ و قرمز. به‌ این‌ ترتیب‌ اگر نور خورشید تجزیه‌ شود، نواری‌ متشكل‌ از هفت‌ رنگ‌ پدیدار می‌شود كه‌ به‌ آن‌ «طیف‌» می‌گویند.

چرا غروب آفتاب قرمز رنگ می نماید؟

 رنگین‌كمان‌ معمولاً بعد از بارش‌ باران‌، یعنی‌ زمانی‌ كه‌ هوا پر از قطرات‌ ریز آب‌ است‌، ظاهر می‌شود. در واقع‌ هركدام‌ از این‌ قطرات‌ مانند یک‌ منشور كوچک‌ عمل‌ می‌كنند. نور خورشید پس‌ از عبور از میان‌ قطرات‌ باران‌ می‌شكند و به‌ هفت‌ رنگ‌ تشكیل‌دهنده‌ خود تجزیه‌ می‌شود. هر جزء تشكیل‌دهنده‌ نور خورشید با زاویه‌ شكست‌ مخصوص‌ به‌ خود می‌شكند. به‌ همین‌ دلیل‌ ما آن ها را به‌ هفت‌ رنگ‌ مختلف‌ می‌بینیم‌.

 

 معمولاً یک‌ رنگین‌كمان‌ كامل‌ دو كمان‌ اصلی‌ و ثانویه‌ دارد. كمان‌ اصلی‌ پررنگ‌تر و درخشان تر از كمان‌ ثانویه‌ است‌. در رنگین‌كمان‌ اصلی‌ ترتیب‌ قرار گرفتن‌ رنگ ها از بالا به‌ پایین‌ عبارت‌ است‌ از: قرمز، نارنجی‌، زرد، سبز، آبی‌، نیلی‌ و بنفش‌. ترتیب‌ قرار گرفتن‌ رنگ ها در كمان‌ ثانویه‌ عكس‌ كمان‌ اصلی‌ است‌؛ یعنی‌ بنفش‌ بالاترین‌ و قرمز پایین‌ترین‌ رنگ‌ است‌. كمان‌ ثانویه‌ بالای‌ كمان‌ اصلی‌ شكل‌ می‌گیرد. در واقع‌ این‌ كمان‌ در اثر شكسته‌ شدن‌ مجدّد پرتوهای‌ نور به‌ وجود می‌آید.

 


موضوعات مرتبط: مطالب علمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 10 مرداد 1392برچسب:غروب, غروب آفتاب, علت قرمزی غروب آفتاب, | 14:1 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

گرداب چیست؟

گرداب چیست؟

بیشتر ما وقتی صحبت از گرداب می شود، انبوه آبی را در دریا به نظر می آوریم که با حرکت چرخشی خود، کشتی ها و آدم ها را فرو می مکد.

اگر چه اغلب گرداب ها خطرناک اند، اما در اقیانوس آزاد هیچ گونه بلعیدن یا جریان فرو مکنده ی خطرناکی وجود ندارد.

 

حال ببینیم گرداب چیست؟

شاید شما گرداب های کوچک را در جویبارها دیده باشید. این گرداب ها در جایی پدید می آیند که در کف جویبار تعدادی برآمدگی کوچک کنار هم قرار گرفته باشند. این برآمدگی ها که در مسیر آب قرار دارند، سبب می شوند که آب با آن ها برخورد کند که این نیز سبب می شود آب گرد خود بچرخد.

بدین گونه آب در گذرگاه باریک، در پشت برآمدگی ها به گرد خود می چرخد، سپس رفته رفته در اطراف این مدار روی هم انباشته شده و میانش به صورت قیفی گود می شود.

این اتفاق ها بر اثر عمل نیروی گزیر از مرکز روی می دهد. بازهمین نیروی گریز از مرکز است که آب را در ته سطلی که مانند آتش گردان می چرخانند، نگاه می دارد.

گرداب چیست؟

گرداب اقیانوس ها چطور به وجود می آید؟

گرداب نامی است که به مایع در حال حرکت گردنده و محوری، داده شده است. گرداب در حقیقت حجمی از آب در حال چرخش است که غالبا توسط جزر و مد اقیانوس‌ها ایجاد می‌شود.

 

اکنون ببینیم گرداب های بزرگ را چه چیزی پدید می آورد؟

یعنی گرداب هایی که به کشتی ها و انسان ها آسیب فراوان می رسانند .

هنگامی که جزر و مدی پیش می آید اگر با جریان فرونشینی جزر و مد قبلی مواجه شود، آب اقیانوس به حالت چرخش و دوران در می آید.

چنین وضعی در گذرگاه های باریک، میان گروه جزیره ها و سواحل کشورها، بسیار رخ می دهد .

حال اگر این گذرگاه باریک بسیار گود باشد، چرخش آب گاهی در آن به صورت « مارپیچ » در آید و در نتیجه آب به سمت داخل و مرکز مارپیچ، مانند قیفی، فرو کشیده می شود.

گرداب چیست؟

ولی همان گونه که گفته شد چنین وضعی ( حالت ماریپیچی خطر ناک) در اقیانوس ها دیده نمی شود. در اقیانوس آزاد جز یک گرداب معمولی ولی بزرگ چیز دیگری رخ نمی دهد.  یعنی همان جریان ساده ی آب را داریم،فقط به حالت چرخش و دورانی است.

 

گرداب در بسیاری از جاهای جهان وجود دارد. ولی از همه مشهورتر سه گرداب زیرند:

1-  مِلستروم واقع در نزدیکی سواحل نروژ.

2- کاریبدیس واقع در کانال باریک میان ایتالیا و سیسیل.

3- گرداب آبشار نیاگارا.


موضوعات مرتبط: مطالب علمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 10 مرداد 1392برچسب:گرداب, آبشار, مناظر طبیعی, | 13:58 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

دانستنی های عرق نعناع

خواص خوراکیها | دانستنی های عرق نعناع بسیاری از مراجع و کتاب های مربوط به طب گیاهی، تاریخچه تقطیر و تولید عرق های گیاهی را ایران و مردم این کشور می دانند. بر اساس اطلاعات موجود در این کتاب های مرجع، تولید عرق گیاهی به ابن سینا و دوره های پس از او نسبت داده شده است.
 

به نظر می رسد که شروع تقطیر و استخراج رایحه گیاهان با تولید گلاب از گل محمدی آغاز شده و کم کم به مرحله کنونی تولید صدها نوع عرق گیاهی رسیده است.

یکی از معروف ترین و رایج ترین عرق های گیاهی موجود در بازار ایران، عرق نعناع است که سۆال های بسیاری در مورد آن مطرح است. به همین دلیل گفت و گوی زیر با دکتر محمدحسین صالحی سورمقی، متخصص فارماکوگنوزی و استاد دانشکده داروسازی دانشگاه تهران را آورده ایم تا پاسخ این سۆال ها را از ایشان بگیریم.

فرآیند تولید عرق نعنا چگونه است؟

از هر گیاهی مانند برگ نعناع، بیدمشک، ریحان، گل محمدی یا زیره که دارای رایحه و اسانس باشد، می توان عرقیات گیاهی تولید کرد.

برای تولید عرق گیاهی، ابتدا آب و ماده معطر را که همان گیاه باشد، می جوشانند. پس از تبخیر آب، عملیات سرد کردن بخار و تقطیر به صورت سنتی یا صنعتی انجام می شود و مایعی که با تقطیر به دست آمده، معطری است که ما ایرانی ها به آن ها عرق گیاهی می گوییم.

طی فرآیند تبخیر و تقطیر، اسانس و رایحه گیاه داخل مولکول های آب نفوذ می کند و در اصطلاح علمی، آب مقطر تولید می شود. این آب های معطر مقطر، علاوه بر طعم و رایحه خوبشان، خواصی هم برای بدن دارند. ما ایرانی ها معمولاً فقط به مایعی که از گلبرگ های گل محمدی تهیه می شود، «گلاب» می گوییم و سایر آب های معطر مقطر را «عرق گیاهی» یا «طبی» می نامیم.

مفهوم عبارت «دوآتشه» که روی برخی از عرقیات گیاهی درج می شود، چیست؟

اگر میزان گیاه نسبت به حجم آب بیشتر باشد و رایحه و اسانس بیشتری در مولکول های تقطیرشده آب جمع شوند، اصطلاح «دوآتشه» را برای عرق گیاهی به کار می برند. عرق دوآتشه، همان عرق اشباع شده یا با عطر بسیار غلیظ. مثلاً میزان برگ نعناعی که برای تولید یک شیشه عرق نعناع دوآتشه استفاده می شود، بسیار بیشتر از برگ نعنایع است که برای تولید یک ظرف عرق نعناع معمولی به کار می رود.

پس خاصیت عرق های دوآتشه از انواع معمولی شان بیشتر است؟

دقیقاً همین طور است. از آنجا که ماده موثر در عرقیات گیاهی، اسانس و رایحه موجود در آن هاست، هرچه عرق گیاهی بوی بیشتری داشته باشد، یعنی اسانس بیشتری در مولکول های آب وجود دارد و خواص درمانی بیشتری دارد بنابراین خاصیت ضد نفخ و ضد درد عرق نعناع های دوآتشه، به مراتب از انواع معمولی شان بیشتر است.

تفاوت میان عرق نعناع های پاستوریزه و سنتی موجود در بازار چیست؟

هر ماده ای که پاستوریزه شود، عاری از وجود هرگونه آلودگی میکروبی و انگلی است پس آلودگی های احتمالی، در عرق نعناع های کارخانه ای که عبارت پاستوریزه روی آن ها درج شده، وجود ندارد.

پس احتمال وجود آلودگی در عرق نعناع هایی که در کارگاه های خانگی و سنتی تهیه می شوند، وجود دارد؟

عرق از فرآیند تقطیر به دست می آید و مایعی که تقطیر می شود، کاملا استریل و عاری از هرگونه آلودگی است اما امکان دارد آلودگی از طریق ظرف آلوده یا فردی که عرق را به صورت سنتی تولید و بسته بندی می کند، به محصول نهایی راه یابد. به همین دلیل نمی توانیم بگوییم که عرق نعناع های سنتی کاملا استریل یا کاملا آلوده هستند.

اگر عرق نعناع در کارگاه های خانگی با شرایط بهداشتی تهیه و از ظرف های پاکیزه برای بسته بندی آن استفاده شود و خود تولیدکننده هم مسایل بهداشتی را رعایت کند، دیگر نباید نگران وجود آلودگی در آن بود.

خاصیت عرق نعناع چیست؟

عرق نعناع، فقط حاوی رایحه نعناع ترکیب شده با آب است که خاصیت ضد نفخ، ضد درد و ضداسپاسم (گرفتگی) دارد. از آنجا که تمام ترکیب های نعناع وارد عرقش نمی شود، نمی توان همه خواص برگ نعناع را به عرق آن هم نسبت داد ولی مصرف این عرق گیاهی، پس از غذا و برای رفع دل درد و نفخ یا هضم بهتر غذا مفید است.

آیا میزان مصرف مشخصی برای عرق نعناع وجود دارد؟

نه، معمولاً میزان استانداردی برای مصرف این عرق های سنتی وجود ندارد و نمی توان حجم کاملا مشخصی برای مصرف آن ها برای افراد در گروه های سنی و جنسی مختلف در نظر گرفت. البته می توان پیشنهاد کرد که اگر احساس نفخ و دل درد داشتید، حدود یک استکان در هر وعده، عرق نعناع مصرف کنید. اگر غلظت و بوی عرق نعناع زیاد باشد، می توان به مصرف نصف استکان از آن هم بسنده کرد.

آیا منع مصرفی هم برای استفاده از عرق نعناع در افراد خاصی وجود دارد؟

نه، فقط افرادی که به خود گیاه نعناع حساسیت دارند و با خوردن آن دچار واکنش های آلرژیک می شوند، نه تنها عرق نعناع، بلکه هیچ یک از محصولاتی را که بر پایه گیاه نعناع تولید شده است، نباید مصرف کنند.

بهترین ظرف و مکان برای نگهداری از عرق نعناع چیست؟

بهتر است تمام عرق های گیاهی از جمله عرق نعناع در ظرف های شیشه ای نگهداری شود. از آنجا که شیشه های رنگی (مانند شیشه های سبز یا قهوه ای) نور کمتری از خود عبور می دهند، استفاده از آن ها برای نگهداری از عرقیات از شیشه های شفاف بهتر است. پس از ظرف های شیشه ای، ظرف های فلزی (مانند ظرف های آلومینیومی) بهترین ظرف ها برای نگهداری از عرق ها هستند.

این روزها برای پایین آوردن قیمت نهایی محصول از پلاستیک برای بسته بندی بطری های عرق استفاده می شود اما پلاستیک، برای نگهداری این محصولات مناسب نیست. به همین دلیل بهتر است یا عرقیاتی که در شیشه هستند بخرید یا آن ها را پس از خرید در ظرف های شیشه ای رنگی یا فلزی پاکیزه و بدون بو بریزید. تمام عرق های گیاهی باید در جای خشک و خنک و دور از نور مستقیم آفتاب قرار بگیرند. اگر فروشنده ای عرق را بیرون از مغازه و در معرض آفتاب قرار داده بود، از خرید محصول او خودداری کنید.

بهترین زمان مصرف و نشانه فساد عرق های گیاهی چیست؟

معمولاً روی بسته بندی عرقیات سنتی تاریخ تولید و انقضا وجود ندارد و گاهی فقط تاریخ تولید روی بسته بندی نوشته می شود. بهتر است عرق های گیاهی را حداکثر 6 تا 12 ماه پس از تولید مصرف کنید تا از خاصیت آن ها بهره مند شوید. فساد عرق گیاهی را هم می توان از ظاهر آن متوجه شد. عرق سالم و عاری از آلودگی، کاملا شفاف است. وجود هر گونه کدورت یا رسوب در عرق های گیاهی می تواند نشان دهنده وجود آلودگی های میکروبی یا قارچ و کپک، درون آن ها باشد و باید از مصرف چنین محصولاتی خودداری کرد.


موضوعات مرتبط: مطالب علمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 6 مرداد 1392برچسب:خواص نعنا, عرق نعنا, | 14:6 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

صبر و نتایج معجزه آسای آن در حصول موفقیت

موفقیت | صبر و نتایج معجزه آسای آن در حصول موفقیت صبور بودن یعنی قادر باشید با آرامش و بدون هیچ عجله برای رسیدن به یک نتیجه خاص منتظر بمانید. دوست دارید راه هایی برای بالا بردن صبر و طاقت در خودتان یاد بگیرید؟
 

موفقیت را به سه کلمه خلاصه کرده اند: عشق، پشتکار و صبر. گرچه خیلی از آنهایی که به دنبال موفقیت هستند، عشق لازم برای این کار را دارند، و بعضی از آنها حتی پشتکار و تداوم هم در راهشان دارند اما فقط تعداد بسیار کمی از آدم ها دارای صبر و حوصله کافی می باشند. این راهی که ما به سمت موفقیت برایتان معرفی می کنیم.

بازاریابان به ما می گویند برای اینکه بتوانیم کتاب های بیشتری بفروشیم باید روی ارضاء فوری میل مخاطب خودمان اثر بگذاریم و راهی برای موفقیت آنها پیشنهاد کنیم که در مدت زمان کوتاهتری نتیجه دهد. اما، هدف ما گول زدن دیگران نیست. ما می خواهیم به هر تعداد انسانی که می توانیم یاد بدهیم که با رسیدن به موفقیت و استفاده کامل از توانایی های خود، زندگی رضایت بخش تر داشته باشند. اینکار فقط با صبر و حوصله امکان پذیر است. اهمیت صبر را می توان در این ضرب المثل خلاصه کرد، “گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی.”

صبر داشتن یعنی بتوانید با آرامش منتظر یک نتیجه بمانید. بی صبری دقیقاً یک مترادف دیگر برای ارضای فوری است که یکی از بزرگترین مصیبت های بشر است. صبر معمولاً در نتیجه بسیاری حسن های دیگر مثل تحمل، دلسوزی، درک، قابلیت انعطاف و شوخ طبعی به دست می آید یا همانطور که سنت آگوستین می گوید، صبر همدم خرد است.

همه ما می دانیم که صبر اهمیت زیادی در زندگی دارد اما چرا اینقدر کم در آدم ها دیده می شود؟ پاسخ آن فقدان ایمان است. برای اینکه صبور باشیم باید ایمان داشته باشیم که نتیجه موردنظرمان مطلوب بوده و مناسب ما است. بدون ایمان یا باور به مطلوب بودن آن نتیجه، حس شک و اضطراب در ما ایجاد می شود که همان بی صبری و بی طاقتی است.

وقتی دیگران از شما می خواهند صبور باشید یا صبر داشته باشید، یعنی در واقع از شما می خواهند که ایمان داشته باشید که نتیجه ای که به دست خواهید آورد مطلوب و مناسب شما است. اما اگر این احساس را نداشته باشید، معنی آن این نیست که بی صبر هستید، بلکه یعنی حس می کنید به هیچ کجا نمی رسید و باید راهتان را عوض کنید. صبر نباید هیچوقت بعنوان بهانه ای برای ادامه کار نادرست استفاده شود.

صبر اخلاقی است که باعث می شود بتوانید زندگی لذت بخش تر و موفق تر داشته باشید. خوشبختانه صبر اخلاقی است که می توانید در خودتان پرورش دهید. در زیر توصیه هایی برای تقویت این اخلاق عالی برایتان آورده ایم.

هدف کلی را ببینید.

اگر برای تمدید گواهینامه رانندگیتان در صف پلیس +10 ایستاده اید، به خاطر داشته باشید که این کاری است که باید هر پنج سال یکبار انجام دهید. حتی یک ساعت منتظر ماندن برای بهره بردن از مزیت آزادی 5 سال رانندگی، معامله بدی نیست. پس همیشه نگاهتان به چشم انداز آینده باشد.

به طولانی مدت فکر کنید.

بی صبری معمولاً در نتیجه کوتاه نظری است، یعنی نمی توانید به آن چیز در طولانی مدت نگاه کنید. این سوال را از خودتان بپرسید، “اگر امروز برای فلان کار این مدت زمان را صبر کنم، یک سال دیگر تفاوتی می کند؟” این هم دقیقاً یعنی به آن موقعیت در چشم انداز صحیح نگاه کنید. وقتی این کار را بکنید، اضطرابتان فروکش کرده و تمرین صبر می کنید.

ذهنتان را روی چیزهای دیگر متمرکز کنید.

وقتی بی صبر می شوید، فقط به خاطر آن چیزی است که روی آن متمرکز شده اید. مثبت اندیش باشید. روی این واقعیت که روی چیزی متمرکز شده اید تمرکز نکنید، در عوض به نتیجه مثبتی که منتظرش هستید فکر کنید.

دنبال پشت گرمی باشید.

تاریخ سرشار از داستان موفقیت هایی است که در نتیجه صبر به وجود آمده اند. توماس ادیسون سالها برای کنترل فرایند الکتریکی که نور را تولید می کند تلاش کرد. هلن کلر سالهای بسیار سختی را برای یادگیری کارهایی که برای خیلی ها آسان بود صرف کرد. دنبال کسانی باشید که صبر را تمرین کرده باشند تا از آنها درس بگیرید.

بدانید که صبر ارزش پاداشتان را بیشتر می کند.

ضرب المثل قدیمی که می گوید، “صبر تلخ است ولیکن بر شیرین دارد” دقیقا همین منظور را می رساند. خود موفقیت یکی از بهترین نمونه های آن است. موفقیت بادوام زمان می برد و در نتیجه نیازمند صبر و حوصله است.

از مقایسه کردن اجتناب کنید.

بی صبری معمولاً در نتیجه مقایسه کردن های اشتباه ایجاد می شود. اگر یکی از همسالانتان به درجه ای از موفقیت رسیده است که آرزوی شماست، باید درک کنید که موقعیت شما با او همسان نیست. خیلی وقت ها والدین به خاطر اینکه فرزندان دوستانشان با سرعت بیشتری در حال پیشرفت هستند، صبر خود در مقابل فرزندشان را از دست می دهند. آنچه این والدین متوجه نمی شوند این است که فرزند آنها ممکن است در جنبه های دیگر بسیار از بقیه همسالانش جلوتر باشد، غیر منصفانه است که توقع داشته باشیم در همه جنبه ها بهترین باشند.

تمرین صبر کار ساده ای نیست اما آنها که صبر دارند همیشه به طرق مختلف پاداش آن را می گیرند. صبر هم مثل هر مهارت دیگر قابل یادگیری است. یاد بگیرید که ایمان و نبود آن را تشخیص دهید و بدانید که چه زمان باید عملکرد خود را تغییر دهید یا عقب بایستید و صبر کنید. موفقیت یک شبه زود هم از بین می رود اما موفقیت بادوام نیازمند عشق، پشتکار و صبر است.


موضوعات مرتبط: مطالب علمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 6 مرداد 1392برچسب:ایمان, صبر, تلاش, پشتکار, | 14:4 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

10 نکته برای عبور از فراز و نشیب های زندگی

موفقیت | 10 نکته برای عبور از فراز و نشیب های زندگی مطمئناً زندگی همه فرازهای فوق العاده عالی و نشیب هایی ناراحت کننده دارد اما اینکه چطور با آنها برخورد کنید از اهمیت بسیاری برخوردار است. قصد داریم بهترین راه های کنار آمدن با زمان های خوب و بد زندگی را به شما معرفی کنیم.
 

زندگی تجربیات مختلفی را برای شما به ارمغان می آورد. گاهی اوقات این تجربیات کاملاً مثبت هستند و گاهی نیز آنقدر دشوارند که ما را حسابی در خودمان فرو برده و باعث می شوند چیزی پیدا کنیم که هیچ وقت وجود نداشت. اینکه از این تجربیات چه چیزهایی یاد بگیریم شخصیت ما را شکل می دهد.

  • در زیر به 10 نکته ای که در فراز و نشیب های زندگی باید استفاده کنید اشاره می کنیم.

1. خودتان تغییر باشید:

بارها و بارها جملات جاودان و الهام بخش گاندی را شنیده ایم و دلیل آن این است که این جملات کاملاً حقیقت دارند و همین باعث شده مردم مرتباً آنها را تکرار کنند. یعنی با اصولی زندگی کنید که دوست دارید در دیگران هم مشاهده کنید.

2. به استقبال معجزه بروید:

همیشه برای شما اتفاق نمی افتند؛ بخاطر شما اتفاق می افتند. امیدها، آرزوها، باورها و ذهن باز شما نیروی جنبشی ایجاد می کند و آنجاست که معجزه وارد عمل می شود.

3. ذهن می تواند جسم را التیام بخشد:

افراد زیادی هستند که از ذهنشان برای درمان جسمشان استفاده می کنند. رمز این کار این است که یک تصویر داخلی از بیماری را در ذهنتان به صورت تصویری سالم تجسم کنید و این کار را مرتباً هر روز انجام دهید. ذهن و جسم به هم مرتبط هستند. هر وضعیتی در ذهن شما عواقبی به دنبال خواهد داشت.

4. نعمت هایی که به شما داده شده را بشمارید:

خیلی وقت ها آنقدر درگیر زندگی می شویم که متوجه آدم های فوق العاده ای که دور و برمان هستند نمی شویم. اما اگر متوجه شان شویم، جادو در زندگی مان اتفاق می افتد. و وقتی زیبایی درونی آنها را ببینیم و حس کنیم، لذتی درونی را تجربه می کنیم.

5. عشق ایجاد تغییر می کند:

هرچقدر که زندگی سخت پیش رود، عشق می تواند همه چیز را آسان کند. یک آغوش یا بوسه باعث می شود در بسیاری از موقعیت های استرس زا احساس آرامش کنیم. عشق نیروی معنوی ایجاد می کند.

6. همه مردم ذاتاً خوب هستند:

همه ما ذاتاً همدل و مهربان هستیم. عشق روح انسان هر چقدر هم که پنهان شده باشد، همیشه وجود دارد. وظیفه ما این است که آن را آشکار کنیم، حتی برای دشمنانمان.

7. برای خودتان وقت بگذارید:

یک ذهن آرام و متعادل کنار آمدن با فراز و نشیب های زندگی را آسان تر می کند.

8. درمقابل وسوسه کوچک شمردن خودتان مقاومت کنید:

همه ما در یک سفر معنوی برای شناخت عمیق تر خودمان هستیم.

9. به این فکر کنید که چه می خواهید نه اینکه چه نمی خواهید:

شما مهندس زندگی خود هستید و آگاهانه و ناآگاهانه آنچه به آن توجه می کنید را برایتان میسازد.

10. مثبت بودن فقط به این معنی نیست که باور داشته باشید به هدف هایتان می رسید:

می تواند به این معنی هم باشد که با وجود همه سختی ها و مشکلات، می دانید که می توانید از پس آنها برآیید. همیشه راهی وجود دارد.


موضوعات مرتبط: مطالب علمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 6 مرداد 1392برچسب:معجزه, مثبت اندیشی, تغییر, سختی, تعادل, مهربانی, | 14:0 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

11ماده غذایی برای کاهش سریع و آسان وزن

بهداشت و تغذیه | 11ماده غذایی برای کاهش سریع و آسان وزن اضافه وزن همواره معضلی برای بسیاری از مردم بوده است. راه های زیادی برای کاهش وزن وجود دارد، اما اگر بدانید بدون کم کردن مقدار وعده های غذایی هم می توانید با سرعت و راحتی بیشتری، به کاهش وزن خود کمک کنید، مطمئناً دیگر گرسنگی های بی مورد را تحمل نمی کنید.
 

در ادامه مطلب غذاها و سبزیجات خوشمزه و خوش رنگی را به شما معرفی می کنیم تا بدون محدودیت در خوردن و نگرانی از افزایش وزن، آنها را جایگزین غذاهای دیگر نمایید.

ماست

ماست از غنی ترین محصولاتی است که از لبنیات به دست می آید. این محصول سبک سرشار از کلسیم است که علاوه بر جذب سریع، منجر به کاهش سرعت در اضافه وزن می شود.

تخم مرغ

اگر به فکر یه صبحانه ی سبک و چربی سوز هستید، بهتر است به جای خوردن پن کیک، تخم مرغ بخورید. طبق مطالعات انجام شده خوردن تخم مرغ به هنگام صبحانه منجر به گرسنگی دیر هنگام می شود و زمان بین صبحانه و وعده های بعدی را افزایش می دهد.

پسته

ممکن است تصور کنید که تنقلات عامل چاقی هستند، اما پسته از این قاعده مستثناست. البته اکثر آجیل ها، همانند پسته مقادیر زیادی فیبر و پروتئین های سیرکننده دارد، که در علاوه بر تامین نیازهای بدن، منجر به کم اشتهایی می شود.

گریپ فروت

در میان تمامی خوردنی ها، گریپ فروت یکی از مشهورترین میوه هایی است که منجر کاهش وزن می شود. البته تاثیر این میوه بر روی کم کردن وزن، در تحقیقات علمی هم به اثبات رسیده است. افرادی که وعده غذایی خود را با نیمی از یک گریپ فروت شروع می کنند، به مراتب بهتر و بیشتر از سایرین وزن کم می کنند.

آووکادو

این میوه که طعمی شبیه سرشیر دارد، می تواند همانند یک کمربند لاغری دور کمر شما را کوچک کند. تحقیقات ثابت کرده که این میوه حاوی یک چربی اشباع نشده است که منجر به ترشح هورمونی به نام لپتین در بدن می شود. به هنگام ترشح این هورمون، مغز تصور می کند که شما سیر شده اید و بنابراین از غذا خوردن دست می کشید.

قارچ

قارچ، جایگزینی مناسب، خوشمزه و کم کالری برای گوشت است که می تواند تاثیر شایانی در کاهش وزن شما داشته باشد. در صورتی که بتوانید این غذا را در وعده های غذایی خود جایگزین گوشت نمایید، تقریباً در هر وعده غذایی حدود 420 کالری اضافه را از بدن خود دور نگه داشته اید.

روغن زیتون

استفاده از روغن زیتون در هنگام پخت برخی غذاها و آماده کردن سالادها، در کم کردن وزن موثر است. در روغن زیتون یک ترکیب اشباع نشده به نام اولئیک اسید وجود دارد که در صورتی که به همراه غذا خورده شود، طی یک عملیات پیچیده ی شیمیایی، مغز شما را همانند آووکادو فریب می دهد. نهایتاً شما تصور می کنید که سیر شده اید و غذا خوردن را متوقف می کنید.

غلات سبوس دار

پس از این به بعد خوردن غلات معمولی را متوقف کرده و غلات سبوس دار را به جای آنها استفاده کنید. تحقیقات نشان داده خوردن غلات سبوس دار در کاهش سریع وزن بسیار تاثیر گذار عمل می کند. برنج، جو ی خرد شده، انواع حبوبات و غلات به همراه سبوس، نان گندم و حتی ماکارونی از جمله مواردی هستند که در این دسته قرار می گیرند.

فلفل قرمز

اضافه کردن مقداری فلفل، نه تنها طعم غذای شما را بهبود می بخشد، بلکه منجر به تاثیر در عادت تغذیه و کاهش وزن شما نیز می شود. مقداری فلفل هندی و یا فلفل قرمز می تواند در انجام این امر موثر باشد. فلفل های قرمز ماده ای به نام کپسایسین را شامل می شوند که باعث کم اشتهایی و همچنین خوردن غذای کمتر می گردند. خوردن فلفل شیرین نیز می تواند تا حدی به این امر کمک کند.

باقلا

باقلا سرشار از پروتئین و فلاونوئیدها است. در یک دوره مطالعاتی چهارده ساله مشخص شده که این دانه های سبز رنگ٬ آنتی اکسیدانی خاص در خود دارند که مانع از تجمع چربی و در نهایت اضافه وزن می شوند.

برنج به همراه سبزیجات

برخی سبزیجات همانند کلم بروکلی، هویج، کلم پیچ و… که حاوی مقادیر بالای فیبر هستند، مشخصاً منجر به کاهش جذب کالری اضافی برنج می شوند. اما این همه ی ماجرا نیست. بر طبق تحقیقات، اضافه کردن سبزیجات به برنج، منجر به تسهیل و تسریع تخلیه ی معده می شود. در نهایت، شما مدت زمان بیشتری احساس سیری می کنید. در یک مطالعه مشخص شده، افرادی که به هنگام نهار، به همراه برنج خود، سبزیجات بیشتری مصرف کرده اند، به هنگام شام، اشتهای کمتری داشته و کمتر غذا می خورند.


موضوعات مرتبط: مطالب علمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 6 مرداد 1392برچسب:راه های لاغر شدن بدون دردسر, | 13:46 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

ترسناک ترین وسیله شهربازی در دنیا +عکس

عجیب و غریب | ترسناک ترین وسیله شهربازی در دنیا +عکس شهربازی، محلی برای تفریح و شادی است که خانواده ها برای گذراندن زمان به آنجا می روند. از آنجایی که شهربازی ها وسیله های خطرناکی دارند باید تمام استانداردها در آن رعایت شود زیرا نبود استاندارد می تواند باعث مرگ انسان های بسیاری شود.
 

وسایل شهربازی همیشه یک چاشنی ترس را در خود نگه می دارند اما وقتی این وسایل ترسناک در نقطه ای ترسناک تر قرار بگیرند می توانند محیطی وصف ناپذیر به وجود آورند.

به تازگی در ارتفاعات کلورادو شهربازی خاصی باز شده است که یکی از ترسناک ترین وسیله های دنیا را در اختیار دارد. این شهربازی در لبه یک دره به ارتفاع 400 متری قرار گرفته است و در گوشه ای از آن تابی قرار دارد که بر فراز دره حرکت می کند.

این وسیله یک تاب الکترونیکی است که در لبه دره قرار گرفته است و زمانی که حرکت می کند به روی دره رفته و زاویه ای 112 درجه ای میگیرد. این باعث می شود تا افرادی که سوار وسیله شده اند به اوج ترس برسند.

این وسیله به تازگی باز شده است ولی تنها افراد سالم می توانند از آن استفاده کنند زیرا قبل از نشستن روی صندلی های این تاب باید از چندین مرحله آزمایش مختلف پزشکی عبور کرد و سپس پزشکان اجازه سوار شدن می دهند. این تاب این روزها به عنوان ترسناک ترین تاب دنیا شناخته می شود.


موضوعات مرتبط: مطالب علمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 6 مرداد 1392برچسب:ترسناک ترین وسیله شهربازی در دنیا +عکس, | 13:45 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

جمعه ی بی غروب

دین و مذهب | جمعه ی بی غروب ای خورشید، اینک، اولین اشعه های نورت، گونه های کوهساران را خواهد نواخت و جمال دشت و دمن را خواهد نمود.
 

ای خورشید، چه بسیار گلهایی که در دل شب خفته اند و با طلیعه ی تو شکفته اند! چه بسیار درختانی که در سیاهی شب غنوده اند و با روشنایی تو رخ نموده اند! چه سبزه زارانی که در نبود تو آرمیده اند و با سرود تو بردمیده اند! چه رودها که در غروب تو بر سینه ی سنگها لغزیده اند و در طلوع تو دشتها را درنور دیده اند!

ولی افسوس! افسوس که هنوز، خورشید ما، رخصت تابیدن بر سرزمین دیدگان به ره مانده ی انتظار را نیافته است و سینه ی سیاه این شب دی جور را نشکافته است! هنوز نور خویش را بر دشتهای خشک غربت نباریده است و قلب غنچه ی صبری در گرمای شعاعش نبالیده است.

ای چراغ آسمان! اینک ز افق شرق می تراوی و با دستان روشنت، کنج هر تاریکی را می کاوی. اینک جمالت را آشکار می سازی و جمعه ی دیگر را می آغازی. اینک چشمان شب زنده دار را نوید صبح می بخشی و بر دلهای بیدار می درخشی. چه شب های سیاهی که با آمدنت رخت بربستند و تیرگی هایی که بر خاک سیاه بنشستند! چه بسیار ستارگان دلداده ای که بر سرچشمه ی نور ره یافتند و چه شب زدگان آواره ای که از ظلمت لیل رخ برتافتند!

ولی افسوس! افسوس که هنوز، خورشید ما، از افق آرزو، جمال امید را نمایان نمی کند و پروردگار مهربان، شب یلدای غیبت را پایان نمی کند. صبح جمعه های دیگر سر می رسد و ندای ملکوتی آفتاب کعبه که «الا یا اهل العالم انا بقیه الله» به گوش حلقه به گوشان نمی رسد.

ای آفتاب عالم تاب! اینک قرص کاملت بر فراز آسمان می درخشد و بد و نیک را به لطف عام، گرمای حیات می بخشد. هر چند نمی توان به رویت دیده دوخت، اما چه بسیار دلهای سرد را که می توان به گرمای عطوفتت افروخت. ماه شب افروز، وام دار نورافشانی هر روز توست و باران زندگی بخش، مادرش ابر را، مدیون تو یی که ابر نیز بی وجود تو، دمی نمی ماند. چشم زندگی، بر جمال تو روشن است و طبیعت را به یمن تو، لباس سبز زندگی بر تن است.

اما افسوس! افسوس که هلال رنج کشیده ی و حرمان دیده ی خورشید ما، رخصت آزادی از زندان ابر را نمی یابد و دمی بی دغدغه ی غربت چشیدگان یار نادیده، نمی خوابد. انتظار، جانش را به حلقوم می رساند و تأخیر انتقام، طعم اشک را هماره بر دیدگانش می چشاند؛ اشکی که خون می شود و از فرق عزاداران حسین علیه السلام، بر محاسن سفید غیبت می لغزد و جامه ی دریده ی صبر را به سرخی گونه ی رقیه سلام الله علیها، خضاب می کند.

ای عروس کهکشان، دمی صبر کن. اکنون که می روی تا بر مناره ی ظهر، اذان جمعه را بگویی، افتادگان را اذن رسیدن بده. به دنبال تو دلبستگانی می آیند که بار هر غروب جمعه، بر دوششان نشسته است و زیر حجم فراق، کمرهای طاقتشان شکسته است. اندکی آهسته تر ای خورشید، مگر نه این است که زمان را تو تعیین می کنی؟ مگر نه این است که اگر روزی از دنیا باقی بماند، آن قدر بر آن خواهی درخشید، تا خورشید تو، سر برآورد و بذر فرج را در خاک پاک کعبه بکارد؟ ای خورشید، آیا نمی شود که امروز بیشتر بتابی و شبی را به خاطر خدا نخوابی؟ آیا نمی شود که اذان را تو بگویی و آن گاه، آنقدر بمانی و بپایی تا در صف های نماز نور، عطر اقامه ی آن دلدار را ببویی؟

ای حباب درخشان؛ مرا هنوز با تو سخن بسیار است و جان خسته ام از درد هجر بیمار است. ای بلند چراغ فلک؛ اینک بار ناامیدی جمعه ای دیگر را بر دوش خستگان مگذار و کمی بر بلندای انتظار طاقت بیار. اوج آسمان جانمان را وامگذار و ما را با حسرت و غربت جمعه ای دیگر تنها مگذار.

آه ای نور دور! اکنون که می روی تا بر عصرگاه خود تکیه زنی ، کمی آهسته تر:

«ای ساربان آهسته تر، کارام جانم می رود
وان دل که با خود داشتم، با دل ستانم می رود»

ای کاش امروز را به خاموشی نمی گراییدی و این هنگام را ساعتی افزون می پاییدی! کاش بر کرسی غروب نمی نشستی و عهد دیرینه ی هر روزه ات را، امروز می گسستی!

اما چه سود از این درازای گفت و شنود ؟ می دانم ؛ می دانم که تو نیز این همه را می خواهی و نمی توانی. می دانم و می بینم که در هر غروب، دلت از غصه خون می شود و هر صبح با چشمان خون بار از مشرق سر برمی آوری! پس بیا؛ بیا و تو نیز با من مویه کن؛ بیا و بخوان سرود هجران را:

آه ای جمعه ی بی غروب،

ای طلیعه ی مطلوب!

آه ای روزگار رهایی،

ای زندگی خدایی!

ای آفتاب همیشه روشن من!

ای شاداب بی زوال زمن!

پس کدامین طلوع است که بی غروب خواهد ماند؟

پس کدامین شروع است که تا پایان خواهد رسید؟

خدا را، خدا را برخیز که جمعه ها رفت و هفته ها رفت و غصه بماند!

روزها رفت و ماه ها رفت و گریه ها بماند!

سالها رفت و عمرها رفت و ناله ها بماند!


موضوعات مرتبط: مطالب مذهبی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 6 مرداد 1392برچسب:, | 13:43 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

لبخند زیباست

طنز و کاریکاتور | لبخند زیباست * شرکت جی ال ایکس افتخار میکنه که گوشی ساخته راحت از جیب درمیاد؛ نمیدونه ما یه شلوار کــردی داریم تبلت میذاریم توش! اخیرا لپ تاپم توش تست کردیم بازم مثل آب خوردن در میان!!!
 

 

*شرایط جدید ازدواج:

پراید داشته باشه
تو افق ویلا داشته باشه
به موقع محو شه و سر وقت ظاهر شه
گوشیش راحت از جیب در بیاد!!!!

* تا حالا کیش رفتین؟ تاکسیا ­شون همـه تویوتان بی کلاسا !
ما تو شهرمون همه تاکسیا پرایدن پراید!

* یارو میره پیش دکتر متخصص میبینه ویزیتش بیست هزار تومن شده!
به دکتر میگه: اگه تخفیف میدی بگم کجام درد میکنه،
وگرنه خودت بگرد پیداش کن!

* یکی از فانتزی هام اینه برم سره کلاس هندسه،
… بگم این درسا بسه
کاشکی این زنگ بخور دل به دلدار برسه!!
بعد استاد حذفم کنه!
من پاشم نگامو بندازم توو نگاش
در حالی که میرم تو افق،
بگم خوب دست منو خوندی
منو بدجوری سوزوندی...!

* امروز از سرکار برگشتم خونه میبینم همه باهام سنگینن
هیشکی تحویلم نمیگیره، الان فهمیدم دیشب مادرم خواب دیده من بدون اجازشون ازدواج کردم …
اصن دقت که میکنم خدارو شاکرم رام داده خونه!

* خانمه سر قبره شوهرش زار میزده: دخترات کفش ندارن, پسرت لباس گرم نداره, خودم هیچی ندارم; آبادانیه رد میشه میگه ولک این بدبخت مرده یا رفته دبی جنس بیاره!!!؟

* هنوز هیچ بویی پیدا نشده که بتونه با مخلوط بوی ادکلن مردونه و سیگار رقابت کنه!

* گواهی نامه گرفتن مامانم حدود یک سال و نیم طول کشید، قبول که شده بود افسره از مامانم خوشحال تر بود!

* هر غلـطی رو انـجام دادن، اسمـش ” پایـه بـودن ” نیـست...
خــریـتـه !
* الان 6 ساله که ما یک پنجم تصویر برنامه های تلویزیون رو نمیتونیم ببینیم!!!
آخه مامانم لیبل روی لامپ تصویر رو نمیذاره بکنیم …

* با داداشم رفتیم بوتیک اون جنسی که می خواستم نبود به فروشنده میگم ببخشید ما یه دور بزنیم برمیگردیم …
دادشم برگشته به فروشنده میگه: دروغ میگه از صبح به ده نفر دیگه هم همینو گفته، شما منتظر ما نباشین!

* خواهر زادم (پنج سالشه) بهم میگه: دلم برات تنگ شده …
ازش می پرسم: دلت برای من تنگ شده یا موبایلم؟
میگه: هم موبایلت هم کامپیوترت!

* دماغمو عمل کردم آوردنم خونه، بابام هی میاد تو اتاقم میگه حیف نبود اون گرز دزد ترسون منو دادی رفت؟

* به مامانم میگم چرا همیشه میخوای قسم بخوری جون منو قسم میخوری؟ چرا جون مهردادو (برادرم) قسم نمی خوری؟ میگه آخه اون طفلک بچه بود زیاد مریض میشد …

* اون چیه که راحت از جیب میاد بیرون …
گوشی های جدید GLX با جدید ترین آپشن روز دنیا هم اکنون در خدمت شما …
دیگه کسی آیفون و گلکسی نمی خره …!

*داداشم نوجوون بود میرفت باشگاه کونگ فو و کشتی, منم اون موقه ها بچه بودم هر وقت که تو باشگاشون یه فن جدید بهشون یاد میدادن میومد تو خونه رو من اجرا میکرد منم به ازای هر فن پول میگرفتم!
یعنی از کوچیکی من با این سختی پول درمیاوردما!

 


موضوعات مرتبط: مطالب علمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 6 مرداد 1392برچسب:جوک,لطیفه,جوک جدید, | 13:41 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

گام بلند دانشمندان در درمان نابینایی با سلول های بنیادی

اخبار پزشکی | گام بلند دانشمندان در درمان نابینایی با سلول های بنیادی دانشمندان برای اولین بار موفق شدند سلول های حسگر نور درون شبکیه را که از ابتدا در آزمایشگاه پرورش یافته بودند در چشم های موش های نابینا پیوند بزنند.
 

دانشمندان دانشگاه کالج لندن اعلام کردند که سلولهای پیوندی با موفقیت بالغ شده و با عصب های مسوول انتقال سیگنال های بینایی به مغز مرتبط شده اند.

به باور محققان اگر بتوان این فرآیند را با سلولهای بنیادی انسانی تکرار کرد، می توان بیشتر شکل های نابینایی را که از انحطاط این سلول های گیرنده نور در اثر پیری یا بیماریهایی مانند دیابت ناشی شده، درمان کرد.

یک درمان تجربی سلول بنیادی دیگر که شامل پیوند سلولهای مسوول پشتیبانی و تغذیه گیرنده های نوری در چشم بوده، توانسته بینایی مردی را که در اثر انحطاط سلول های شبکیه نابینا شده بود، بازگرداند اما به گفته پرفسور رابین علی، سرپرست پژوهش در کالج لندن، این درمان تنها بر روی افراد دارای تعدادی سلول گیرنده نور سالم عمل می کند در حالی که درمان جدید حتی در مواردی که این سلولها کاملاً از بین رفته اند نیز کار می کند. این محققان با استفاده از یک فرآیند نسبتا جدید که به سلول های بنیادی جنینی اجازه خودسازماندهی به شکل ساختارهای شبکیه مانند در یک ذره سه بعدی ژله یی را داده، توانسته اند سلولهای گیرنده نور تولید کنند.

همچنین در یک دستاورد مهم برای درمان های انسانی، این دانشمندان مرحله بهینه ای در رشد سلول ها را که حدود 24 روز بوده، برای پیوند آنها در چشم موشها شناسایی کردند. در این مرحله، سلول های گیرنده نور هنوز نسبتا نابالغ هستند اما پس از کاشت، راه خود را برای ترمیم بخش های چشم پیدا کرده و در آن مناطق به طور کامل بالغ می شوند. اگر سلول ها به طور کامل به شکل ساختارهای گیرنده نور بالغ موسوم به بخش های بیرونی رشد کنند، دیگر قادر به پیوند به این شیوه نخواهند بود.

به گفته محققان، آنها اکنون یک نقشه راه برای انجام این فرآیند با سلولهای بنیادی جنینی انسان دارند. آنها در حال حاضر پیش سازهایی برای سلول های گیرنده نور انسانی پرورش داده اند. چالش پیش روی این دانشمندان اکنون کارا کردن کافی این فرآیند برای پیوند است. در همین حین، محققان قصد دارند پیوندهای بیشتری انجام داده و قابلیت بینایی موش ها پس از این پیوند را نمایش دهند. با وجود رشد سلول های پیوندی و اتصال موفق آنها به عصب ها، هنوز تعداد کافی از این سلولها برای بازیابی بینایی موش ها پیوند نشده است.


موضوعات مرتبط: مطالب علمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 6 مرداد 1392برچسب:چشم, درمان نابینایی, سلول های بنیادی, | 13:38 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

روش هایی ساده برای رهایی از سکسکه

سلامت و پزشکی | روش هایی ساده برای رهایی از سکسکه سکسکه بلایی است که تقریبا همه ما دچارش می شویم اما این بلا وقتی بدتر می شود که بند نیاید. شاید حدود 50 راه حل، برای درمان سکسکه شامل درمان های خانگی، دارویی و حتی جراحی ارائه شده است.
 

تقریباً همه ممکن است دچار سکسکه شوند، حتی جنینی که در رحم مادر است. این امر که کاملا طبیعی به نظر می رسد در برخی مواقع بسیار آزار دهنده است. مخصوصا زمانی که می خواهیم در جمعی حاضر شویم و یا برای عده ای سخنرانی داشته باشیم. پیشنهادات زیادی برای درمان سکسکه وجود دارد که لازم است هنگام ابتلا به آن بکار بسته شود.

 

سکسکه چیست؟

سکسکه عبارت است از انقباضات ناخودآگاه و مکرر عضله دیافراگم. سکسکه یک علامت است و نه یک بیماری. در ایجاد سکسکه دیافراگم عضله بزرگ و نازکی که قفسه سینه را از شکم جدا می سازد و عصب فرنیک (عصبی که دیافراگم را به مغز وصل می کند) نقش دارند.

سکسکه حادثه ای خنده دار

در شرایـط سکسکه به بیـماران توصیـه می شود که آرام بنشینند و تا زمانی که می توانند نفس خود را حبـس کنند. اگر سکسکه پایـدار باشد، به بیـمار توصیـه می شود که یک پاکت کاغذی روی بینی و دهان خود قرار دهد و به مدت چند دقیقه در داخل آن نفس بکش.

تـمـام ایـن اقـدامـات بـر ایـن پـایـه اسـتـوار اسـت کـه بـرای بـرطـرف کـردن سکسکه بـایـد سـطـح دی اکسید کربن خون را بـرای چند دقیقه بالا بـرد، ایـن عمل سبب می شود که تنفس به حالت طبیعی باز گردد.

علل ایجاد سکسکه

  • اگر چه سکسکه می تواند با علل و عوامل مختلفی بروز کند، اما مهم ترین عوامل ایجاد کننده این عارضه شامل موارد زیر می شود:
- وجود یک بیماری که سطح سلامت فرد را پایین آورده باشد
- سابقه عمل جراحی اخیر
- مصرف داروها، خصوصا آنهایی که معده را آزرده می سازند
- پر بودن معده
- خنده شدید یا احساسات قوی
- تغییر در دمای محیط
- مصرف الکل

نوزادان بیشتر از بزرگسالان سکسکه می کنند

دلیل اینکه نوزادان نسبت به بزرگسالان بیشتر سکسکه می کنند، اغلب مربوط به بدن های کوچک و به طور کامل رشد نیافته شان است. همان طور که در یک فرد بزرگسال، وقتی معده زیاد پر باشد می تواند باعث سکسکه شود، باید بدانیم در یک نوزاد هم با در نظر گرفتن اینکه بچه ها معده کوچک تری نسبت به بزرگ تر ها دارند و سریع تر پر می شود، این اتفاق خواهد افتاد.

از دیگر دلایلی که نوزادان سکسکه می کنند ممکن است تا حد زیادی به خاطر رشد نکردن قسمت تحتانی مری آن ها باشد. اسفنکتر تحتانی مری یک ماهیچه دایره ای است که در مری باز و بسته می شود و اجازه می دهد غذا وارد معده شود، در برخی از نوزادان این اسفنکتر، بسته نمی شود یا دیر تر بسته می شود. بنابراین غذا می تواند به داخل مری برگردد و باعث سکسکه شود. این عارضه با گذشت زمان حل می شود و جای هیچ نگرانی ندارد.

یکی دیگر از علل سکسکه، تغذیه نوزادانی است که به جای شیر مادر از شیشه استفاده می کنند و سکسکه وقتی اتفاق می افتد که سوراخ پستانک شیشه سوراخ درشتی داشته باشد و نوزاد هوای زیادی را ببلعد.

در این گونه موارد تنها راه حل ساده ای که می توانید انجام دهید این است که با توجه به سوراخ نوک سینه، سر پستانک شیشه را سوراخ کنید و اگر متوجه شدید سوراخ پستانک گشاد شده است آن را تعویض کنید.

درمان های دارویی، جراحی و جایگزین سکسکه

اگر سکسکه ادامه پیدا کند، پزشک داروهایی را تجویز می کند. «کلرپرومازین» که یک داروی ضد جنون ضداستفراغ است، معمولا اولین داروی انتخابی پزشک است. البته گاهی داروهای دیگری مانند «هالوپوریدول» یا «متوکلوپرامید» نیز برای بیمار تجویز می شوند. داروهای شل کننده عضلات یا ضد دردها نیز گاهی برای درمان سکسکه به کار می روند.

یکی دیگر از روش های درمان، جراحی عصب فرنیک است. این درمان معمولا به عنوان آخرین راه حل در درمان سکسکه های مزمن مورد استفاده قرار می گیرد. در بعضی گزارش ها از هیپنوتیزم و طب سوزنی نیز به عنوان راه حل های پیشنهادی طب جایگزین برای درمان سکسکه های مقاوم نام برده شده است که البته شواهد معتبری برای تایید این روش ها وجود ندارد.

15 راه برای درمان خانگی سکسکه

  • در انتها به درمان های خانگی رفع سکسکه اشاره می کنیم:
1. نگه داشتن نفس و شمردن به آرامی از 1 تا 10
2. نفس کشیدن داخل یک کیسه کاغذی برای مدتی کوتاه
3. نوشیدن سریع یک لیوان آب سرد
4. خوردن یک قاشق شکر یا عسل یا قرار دادن آن در انتهای زبان
5. بالا کشیدن زانوها به درون سینه
6. بیرون کشیدن ناگهانی و شدید زبان
7. گاز زدن یک تکه لیمو ترش
8. غرغره آب یخ
9. ماساژ انتهای گلو
10. خوردن یک قاشق سرکه
11. نوشیدن آب به حالت دراز کشیده و خوردن از سمت مقابل لیوان
12. قرار دادن انگشت در دهان
13. تکان تند و شدیدی به زبان خود بدهید
14. زبان کوچک را به کمک یک قاشق بلند کنید
15. یک تکه نان خشک را بجوید و سپس ببلعید

موضوعات مرتبط: مطالب علمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 6 مرداد 1392برچسب:سکسکه, رهایی, راه های رهایی از سکسکه, | 13:36 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

الف: اشتیاق برای رسیدن به نهایت آرزوها

ب: بخشش برای تجلی روح و صیقل جسم

پ: پویایی برای پیوستن به خروش حیات

ت: تدبیر برای دیدن افق فرداها

ث: ثبات برای ایستادن در برابر باز دارنده ها

ج: جسارت برای ادامه زیستن

چ: چاره اندیشی برای یافتن راهی در گرداب اشتباه

ح: حق شناسی برای تزكیه نفس

خ: خودداری برای تمرین استقامت

د: دور اندیشی برای تحول تاریخ

‌ذ: ذكر گویی برای اخلاص عمل

ر: رضایت مندی برای احساس شعف

ز: زیركی برای مغتنم شمردن دم ها

ژ: ژرف بینی برای شكافتن عمق درد ها

س: سخاوت برای گشایش كار ها

ش: شایستگی برای لبریز شدن در اوج

ص: صداقت برای بقای دوستی

ض: ضمانت برای پایبندی به عهد

ط: طاقت برای تحمل شكست

ظ: ظرافت برای دیدن حقیقت پوشیده در صدف

ع: عطوفت برای غنچه نشكفته باورها

غ: غیرت برای بقای انسانیت

ف: فداكاری برای قلب های درد مند

ق: قدر شناسی برای گفتن ناگفته های دل

ك: كرامت برای نگاهی از سر عشق

گ: گذشت برای پالایش احساس

ل: لیاقت برای تحقق امید ها

م: محبت برای نگاه معصوم یك كودك

ن: نكته بینی برای دیدن نادیده ها

و: واقع گرایی برای دستیابی به كنه هستی

ه: هدفمندی برای تبلور خواسته ها

ی: یك رنگی برای گریز از تجربه دردهای مشترک



موضوعات مرتبط: مطالب علمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 6 مرداد 1392برچسب:الفبای زندگی, | 13:31 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.