شهر نقده مرکز شهرستان نقده در استان آذربایجان غربی با پهنه ای حدود 10 کیلومتر مربع در جنوب استان در 36 درجه و 57 دقیقه عرض شمالی و 45 درجه و 22 دقیقه طول خاوری نسبت به نیمروز گرینویچ قرار دارد . نام شهر نقده در گذشته « سلدوز » بوده است که به معنی سرزمینی که آب همه آن را فرا می گیرد و یا آب با نمک است . آمده است زیرا به دریاچه شور ارومیه نزدیک است . در دشت نقده ، روستایی به نام نقده وجود داشته که می تواند از دو ریشه باشد نخست از واژه باستانی نقده و دیگری با تلفظ نقیده به معنای « آبادی نقی » آمده است شهرستان نقده از شمال به شهرستان ارومیه ، از غرب به اشنویه ، از شرق به مهاباد و از جنوب به پیرانشهر محدود می شود . آثار باستانی زیادی در تپه و روستای حسنلو در چند کیلومتری غرب نقده پیدا شده است . گورهای سنگی ، سفالهای بسیار مانند قوری و ظروف با نقوش بسیار زیبا و مهمترین آنها جام زرین حسنلو متعلق به 700 سال پیش از میلاد از آن جمله اند . این ناحیه در گذر تاریخ خود ، مورد استفاده و سکونت آشوری ها ، کردها ، ماناها و ترکان بوده است . در زمان پادشاهی فتحلی شاه قاجار ، ایل قره پاپاق از قفقاز به این سرزمین مهاجرت کرده و در آن به دامداری و کشاورزی پرداخته اند .

 سولدوز یانقده در  23  دقیقه  و 45 درجه طول شرقی و 57 دقیقه  36 درجه عرض شمالی  در جنوب غربی اذربایجان غربی قرار گرفته است . وسعت  این شهرستان  حدود 2000 کیلومتر مربع بوده ، از شمال  به شهرستان ارومیه ، از شرق به دریاچه  ارومیه و شهرستان های مهاباد و میاندوآب ، از جنوب به شهرستان پیرانشهر و از غرب  به مرز  ایران و عراق  محدود است .

شهر نقده  مرکز این شهر با وسعتی  در حدود 6/4 کیلومتر  مربع  در 120  کیلومتری ارومیه واقع شده است . ارتفاعش از سطح دریا 1330 متر می باشد .

شهر از نظر ساختمانی و سیمای ظاهری ، به دو بخش قدیمی  و جدید تقسیم می شود : قسمت قدیمی شهر در دامنه  تپه وسط شهر  قرار گرفته  است که  به " تپه باشی " یا  " کوهنه  قه له " مشهور است . منبع  آب شهر که در سال 1342 احداث گردیده در این قسمت و بالای تپه و در داخل پارک ( قالاباشی ) قرار دارد .

بخش جدید در اطراف تپه واقع شده و با گسترش روز افزون  در جلگه نقده  پیش  می رود .

در تقسیم  بندی اجتماعی نیز  به سبب  سکونت  جمعی از اکراد ، شهر به دو قسمت ترک نشین و کردنشین ( فقط در ضلع  جنوبی ساکن می باشند ) ، تقسیم می شود .

نقده در قدیم به عنوان ده یا  قصبه ای مرزی بوده و شهرستان فعلی  نقده  تا سال  1337 ه ش تحت عنوان " بخش سولدوز " جزو بخش های تابعه  شهرستان ارومیه محسوب می شد و بعد از تاریخ مذکور به شهرستان سولدوز تبدیل شد . ( 1346 ه. ش )

کوه های شهرستان سولدوز عبارتند از :

سولطان یاغیب ، ( درباره وجه تسمیه  این کوه دو وایت وجود دار : یکی اینکه از نام سلطان یعقوب از سلاطین آق قویونلو در اذربایجان گرفته شده و دیگر اینکه  ازنام  سید سولطان یاغیب مدفون در بالای این کوه گرفته شده است ) ، فیرنگی داغ به ارتفاع 800 متر در جنوب و نیز مهدی خان که نام خود را از نام یکی از روسای ایل قاراپاپاق و از پسران نقی خان ائلخان بورچالی گرفته است .

رودهای شهرستان نقده  عبارتند از : گادار یا گئدارچایی در شمال  که به مرداب می ریزد . حسنلی گولو به ژرفای 3 متر ئ مساحت تقریبی به نیم کیلومتر مربع  و دریاچه یادگارلو به عمق یک متر و مساحت شتصد هزار متر مربع  در این شهرستان واقع اند .

آب و هوای این شهرستان  به علت  مجاورت با دریاچه ارومیه معتدل  و مرطوب است .

" نقده "  در فرهنگ لغت ، به معنی  ملیله دوزی و زیباکاری بر روی پرده ها و پارچه هاست .

شهرستان نقده  به لحاظ  اینکه  در نزدیکی مرز ایران  و عراق  و بین شهرهای اوشنو ، پیرانشهر ، ساوجبلاغ و ارومیه  واقع شده  است ، بعنوان  تقریباً یک شهر مرزی حساس و کلیدی شناخته

می شود . حتی در جریان جنگ تحمیلی ایران و عراق  ، نقده  تامین کننده  نیازهای  تدارکاتی جبهه شمالغرب  و حاج عمران  بوده است .

می توان گفت : سیمای عمومی نقده ، پس از  دوران سوم زمین شناسی شکل گرفته است و بنا  به شواهد  طبیعی و کشف  فسیل های جانوری  و گیاهی در دامنه  کوره های " لاواشلی " ( جنوب غربی نقده )  این منطقه  در 500 میلیون  سال قبل  در زیر  آب قرار داشته است .

از طرفی وجود تپه " حاجی فیروز " در هشت  کیلومتری شمال شرقی  نقده حاکی از زیست و اسکان  انسانها و اقوام دوران ابتدائی و شروع عصر  سنگی در منطقه  می باشد و تپه  مذکور یکی از قدیمی ترین تپه های  باستانی نه تنها  آذربایجان  بلکه ایران  و جهان  محسوب می شود . با این حال  مهمترین مشخصه تاریخ  باستان  منطقه  نقده ، تپه  حسنلو  و بیش از 55 تپه باستانی  بزرگ و کوچک دیگر  است کهدر پهنه جلگه نقده  جای گرفته اند .

تپه حسنلو بدنبال  حفاری های علمی صورت گرفته نشان می دهد که دارای ده دوره متمایز اسکان بوده است . دوره دهم آن 9000 سال قدمت  دارد و بنا به عقیده  رابرت دایسون ( سرپرست  هیئت حفاری ) دوره اولیه  بهادوار  پس از اسلام و قدمت  دوره های بعدی  تپه  تا شش هزار سال  می رسد و آثار بناهای ویرانه  فعلی فعلی  ( دوره چهارم سکونت ) تپه حسنلو که در اثر حفاریهای سالهای 1336 الی 1354 یافت شده متعلق به قوم ماننا بوده و به 1300 تا 650 سال پیش از میلاد  بر می گردد .

با استفاده از اسناد  و منابع  موجود  می توان  بیان  کرد : نقده  بعد از انهدام  تمدن  ماننا ،  بتصرف قوای آشور  در آمد  و درادوار مختلف  تاریخی این سرزمین  تحت نفوذ : طوایف  بومی ایران  از قبیل  لولوبی ، گیلزان ، هوری ، سکا ، مادها و سپس پارتها ، ساسانیان و اعراب قرار گرفت و در ادوار بعد از اسلام ، باز هم  اقوام دیگر ترک زبان چون  غزنویان ، سلجوقیان ، خوارزمشاهیان و .. ) درآن ساکن شدند ومنطقه  بعدها تحت  تسلط مغول  در آمد و در ازمنه های بعدی ، ائلخالار " آق قویونلو " ، طوایف  افشار اورمی ومقدم مراغه  روستاهایی در نقده  بوجود آوردند . در دو سده اخیر  ایل قارا پاپاخ در آن  سکنی گزیدند و از دوره هجوم مغول به آذربایجان  و دوره قاجار  طبق اسناد  موجود از آن بنام سولدوز و در دوره متاخر نیز  از آن به عنوان  یکی از ولایات اربعه یاد می شود که این ولایات عبارت بودند از " ارومیه ، خوی ، سلماس و سولدوز .

در کتاب" تاریخ  ایران  از دوره باستان تا سده  هیجدهم " آمده  است  که : " غازان  خان  نواحی  جنوبی  دریاچه  ارومیه را بصورت اقطاع به قبیله  سولدوز یا " سلدوس " واگذار کرد . " و احتمالاً  کلمه  سولدوز  از نام  همان  قبیله  گرفته شده باشد " .

در لغت نامه دهخدا  هم در شرح کلمه  و لغت  سولدوز  عنوان شده که سولدوز  از نام  امیر چوپان سلدوز یکی از امرای بسیار  مهم دوره  غازان  خان گرفته  شده و پایه و حیثیت او به حدی بود که اولجایتو در بستر مرگ ، پسر خود ابوسعید  را به او سپرده بود .

سولدوز منطقه ای تقریباً کوهستانی است ، با این حال  ارتفاع  کوههای آن چندان زیاد نیست  و غیر از کوه های سولطان یاغیب و فیرنگی داغ ومهدی خان داغی که قبلاً از آنها  یاد کردیم ،

کوه های : بابا حسن داغی با ارتفاع 2000 متر ، " ساری داش " در شرق  منطقه ، " مه ی یه ندداغلاری " در شرق منطقه کهحاوی ذخایر سنگ آهن و مرمر است ، کوه های " لاواشلی " با معادن سنگ های رسوبی  در شمالغرب  و " خان تووز " در شمال سولدوز در نزدیکی دریاچه  ارومیه ، از کوره های دیگر سولدوز است .

" گادار چایی " تنها  رود دائمی سولدوز است . این رود نقش مهمی در آبیاری زمکین های اطراف  خود دارد . " گادار " در زبان  ترکی به معنی پرخیز و برکت است و برخی  هم معتقدند  : آن  کلمه در اصل  " گئدور " به معنی جاری و روان بوده است.

این رود که از کوه های اوشنو سرچشمه میگیرد ، منطقه  آبگیری آن 190 کیلومتر است و طول آن تقریباً به 100 کیلومتر می رسد .

گلوان چایی ( بالیخچی چای ) ، گرگول چای ، مهمه دشاه چایی که از کوه های جنوب شرقی سرچشمه می گیرند و به گادار چایی می ریزند و فصلی می باشند از رودهای دیگر منطقه سولدوز به حساب می آیند .

از چشمه های سولدوز : چشمه روستای " شیخ معروف " در ضلع جنوب که چشمه ایست معدنی وموثر برای درمان برخی بیماری های پوستی ، " یئدی گوز " در نزدیکی روستای گوز ایران  در  2 کیلومتری جنوب شرقی  نقده و در دامنه  کوه های سولطان یاغیب قرار گرفته و از تفرجگاه های منطقه  بشمار می اید ، قابل ذکر می باشند .

اسامی محلی بعضی از پرندگان " حسنلی گولو " یاتالاب  حسنلو  چنین است : یاشیل باش ، آنقوت ، سونابورا، باغری قارا، قیئچی قویروق ، جوماربالا ، جوره اورک ، گوله بن ، قاشقاتویوخ ، ارسین بوغاز ، آلاتیینچه ، دورنا ، قاراناز ، ساری کوینک ، جوماغان ، پالخان و ...

به سبب تپه واقع شده در ضلع شرقی دهکده حسنلو ، این تپه باستانی به تپه باستانی به تپه حسنلو معروف شده است .

آثار مشکوفه ازتپه حسنلو را می توان به شرح زیر برشمرد :

شیر خوابیده از برنز ( موزه اور پاریس ) ، شیر خوابیده از برنز ( موزه تهران ) ، گوشواره به شکل انگور و کردنبندی از طلا ( موزه تهران ) ، تندیس هایی از حیوانات  خیالی ، اسب بالدار ، سه

پایه های آهنی  و سفالی با نقوش حیوانات ف النگوهای مفرعی ، گردنبند ، پیشانی بند  و دهنه اسب و ....

آثار باستانی  زیادی در تپه  و روستای حسنلو کشف شدهاست . قبرهای سنگی ، سفال  های زادی مانند  قوری و جام ها و ظروف  دیگر  بانقش های زیبا  یافت شده اسات و این اثار مربوط به 710 سال پیش ازمیلاد است .

ایل  قره پاپاق  در زمان  فتحعلیشاه  قاجار  از قفقاز  باین  ناحیه  مراجعت کرده و به کشت  گندم و برنج و پرورش درختان میوه  پرداختند .

هر هفته بازار  محلی بنام " جومابازاری " در روز جمعه  در ضلع  جنوبی غربی  نقده و درکنار روستای " چیانا "  بر پا می شود که با توجه به اقتصاد  کشاورزی ودامی منطقه ،  اغلب  روستائیان ، کشاورزان ودامداران  انواع  تولیدات  خود را  در انجا  عرضه نموده ،  نیازهای روزمره  خود را از این بازار هفتگی تهیه می کنند . مشابه  این بازار به نام " ممد یار بازاری یا جوما آخشامی بازاری " در روزهای پنجشنبه  هرهفته  در ضلع  غربی  شهر  محمدیار  تشکیل می شود . این بازارهای هفتگی از رونق خاصی برخوردارند .

ایل سولدوز بدین سبب به قاراپاپاق " ( کلاه سیاه ) مشهور شده اند که کلاه های بلند  سیاه رنگی از پوست  بره بر سر می گذاشتند و این نامگذاری در خاک عثمانی توسط  ترکان  عثمانی صورت گرفته است وگرنه نام این ایل قبلاً بورچالی " بزچولو " بوده است ، چنانچه در تاریخ جنگ های  ایرانو روس  از ایل  قاراپاپاق به عنوان ایل بوزچلو یاد شدهاست . جان احمدلی ، ناغی خانی

 ( نقی خانی ) ، سارال ، شمس الدینلی ، عربلی ، ته رکه ون ( ترکاون ) ، چاخیرلی ، اولاشدی

 ( به معنی رسیدن و واصل شدن ) از طوایف این ایل ترک نژاد می باشند .

شهر نقده در سال 1380 از 67774 نفر و در سال 1384 از 69923 نفر جمعیت برخوردار بود .

( بازسازی و برآورد جمعیت شهرستان های کشور بر اساس  محدوده  سال  1380 ، سازمان  مدیریت و برنامه ریزی کشور ، مرکز آمار ایران  ص . 41 )

برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 26 بهمن 1390برچسب:, | 22:51 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

در انبار كالايي،كارگر بيسوادي كار ميكرد . او موظف بود كالاهاي داخل هر گوني را شمارش كرده و در صورت صحيح بودن تعداد روي گوني بنويسد : All Correct

اما چون اين كارگر بيسواد بود و طرز نوشتن اين كلمه را بلد نبود، بنابراين با استفاده از صداي اول كلمه ها، علامتي روي گوني ها مي گذاشت : به اين صورت كه به جاي All از O و به جاي Correct از K استفاده مي كرد و روي گوني ها مي نوشت : OK

استفاده از كلمه OK به تدريج همه گير شده و امروزه مردم سراسر دنيا، اين اصطلاح را به خوبي مي شناسند و بكار ميبرند .

ما هم مي توانيم استفاده از كلمه ها و اصطلاح هاي شاد و مثبت را گسترش دهيم!

استفاده از يك عبارت مثبت يعني هديه دادن انرژي مثبت به اطرافيانمان
 

برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 26 بهمن 1390برچسب:, | 22:51 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

يک نکته در مورد روش شکستن نارگيل:

براي شکستن نارگيل به اين صورت عمل کنيد: ابتدا الياف آنرا کاملاً از نارگيل جدا کنيد، بر روي نارگيل لکه هايي مانند چشم وجود دارد آن قسمت را سوراخ کنيد و شيره داخل نارگيل را کاملاً از آن خارج کنيد.سپس نارگيل را داخل تابه قرار داده به مدت 30 الي 60 دقيقه گذاشته تا با حرارات ْ350 بپزد بعد از اين زمان بگذاريد تا پوست آن سرد شود. سپس با يک ضربه چکش پوست نارگيل را از آن جدا کنيد.

چند نکته در مورد گرفتن آب ميوه:

در نظر داشته باشيد که وقتي مي خواهيد آب ميوه بگيريد به مقدار مصرف تهيه کنيد. زيرا مثلا اگر آب هويج بماند، تلخ و اگر آب سيب مدتي بماند سياه مي شود.
 


پوست کندن گردوي تازه :

اگرمي خواهيد پوست گردوي سبز را از آن جدا کنيد و دستتان سياه نشود ، داخل ظرف پر از آب، پوست گردو را بکنيد.
 


مغز گردوي سالم :

اگر مي خواهيد مغز گردو را سالم از پوست آن جدا کنيد، گردوها را يک شب تمام، داخل آب نمک خيس کنيد، سپس به آرامي پوست آن را شکسته و مغزگردو را بيرون بياوريد.

تشخيص گريپ فورت خوب:

از ضخامت و کلفتي پوست گريپ فورت به آبدار بودن يا نبودن آن مي توانيد پي ببريد. براي تشخيص اينکه گريپ فورت ضخيم است يا نازک به انتهاي آن يعني قسمتي که به ساقه مربوط مي شود توجه کنيد. در اين قسمت از گريپ فورت برآمدگي ايجاد شده است و اصولاً ناصاف و پر چين به نظر مي رسد که پوست آن ضخيم است و هر چه پوست گريپ فورت ضخيم تر باشد پر آب تر است.
 


تشخيص طالبي رسيده:

دستتان را بر روي پوست طالبي بکشيد اگر زبر بود طالبي رسيده است.
 


تشخيص هندوانه رسيده:

براي تشخيص هندوانه رسيده مي توانيد از دو روش استفاده کنيد:

1- دو دستتان را در دو طرف هندوانه قرار دهيد، و فشار دهيد اگر صدايي از آن بگوش رسيد هندوانه رسيده است.

2- با انگشت به هندوانه ضربه بزنيد اگر صداي طبل مانند و بلندي داشت هندوانه رسيده است.
 


رسيده شدن خرمالوي نارس :

اگر خرمالوي شما نارس است ، آنها را در کنار هم بچينيد و در گوشه اي بگذاريد . تا در همين حال بماند خرمالوها رسيده و شيرين مي شود .
 


رسيده شدن هلوي نارس :

اگر مي خواهيد هلوي کال به سرعت رسيده شود ، هلوها را در جعبه اي که با روزنامه آن را پوشانده ايد ، قرار دهيد . به اين ترتيب گازهاي متصاعد خارج نشده و باعث رسيدن سريع هلو مي شود .
 


آب ميوه منجمد :



اگر مي خواهيد از آب ميوه اي استفاده کنيد که در آن فصل وجود ندارد ، مي توانيد در فصلي که آن ميوه وجود دارد ، آن را ذخيره کنيد . به اين صورت که آب ميوه مورد نظر مانند ليمو ترش يا شربت نعناع و يا آب نارنج را درون قالب يخ ريخته تا ببندد . سپس آن را از قالب جدا کرد و درون کيسه پلاستيکي قرار دهيد و داخل فريزر نگهداريد تا در زمان مورد نظر يکي از اين قالب ها را درون ليوان شربت بيندازيد و از آن استفاده کنيد .


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 26 بهمن 1390برچسب:, | 22:51 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

 

ورزش

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

وَرزش به تمامی گونه‌های فعالیت فیزیکی بدن گفته می‌شود که شرکت کنندگان آن می‌توانند به صورت منظم و سازمان یافته یا گاه به گاه در آن شرکت کنند و از آن برای بهبود تناسب اندامشان و یا فراهم آوردن سرگرمی و تفریح بهره ببرند. ورزش می‌تواند به صورت رقابتی برگزار شود که در این صورت باید بر پایهٔ رشته قوانینی که مورد توافق همگان است، یک یا چند برنده در آن مشخص گردد که در این گونه ورزش‌ها شرکت کنندگان باید درجه‌ای از توانمندی‌های مربوط به آن رشته را دارا باشند بویژه در رده‌های بالاتر. هم اکنون با در نظر گرفتن ورزش‌های تک نفره، صدها رشتهٔ ورزشی وجود دارد. ورزش‌های گروهی می‌تواند در افراد را در قالب دو یا چند تیم دسته بندی کند و تیم‌ها با هم رقابت کنند یا اینکه افراد به صورت تکی با دیگران رقابت می‌کنند. گونه‌هایی از فعالیت‌های غیر فیزیکی وجود دارد که گاهی آن‌ها را به ورزش نسبت می‌دهند؛ برای نمونه می‌توان به ورق‌بازی و بازی‌های تخته‌ای اشاره کرد. البته در حالت کلی نمی‌توان از این فعالیت‌ها با نام ورزش یاد کرد چون تکاپوی فیزیکی در آن‌ها وجود ندارد.

تعریف ورزش به هدف و منظور از انجام آن بستگی دارد.

برای نمونه پیکارهای شنا که در برابر هزاران نفر در یک استخر سرپوشیده مسابقاتی انجام می‌گیرد یک گونه از ورزش بشمار می‌رود در حالیکه شنا در یک استخر معمولی یا در دریا یک تفریح شمرده می‌شود.

رشته‌های فراوانی در ورزش وجود دارند و مردم زمان و هزینه زیادی را چه به عنوان شرکت کننده و چه به عنوان تماشاگر صرف ورزش می‌کنند.

ورزش و ورزش کردن طی سالیان طولانی از قالب یک تفریح و سرگرمی به قالب یک حرفه و فعالیت درآمده‌است و تعداد بیشماری از ورزشکاران حرفه‌ای در سراسر جهان از طریق ورزش به ثروت رسیده‌اند. این یکی دیگر از خصوصیات ورزش به شمار می‌آید.

امروزه ورزش زنان نیز جایگاه ویژه‌ای در مجامع بین‌المللی پیدا کرده‌است.

واژهٔ ورزش که از دیرباز معنای تمرین و ممارست داشت به هنگام تصویب «قانون ورزش اجباری در مدارس» در ۱۶ شهریور ماه ۱۳۰۶ خورشیدی به‌طور رسمی به معنای امروزی وارد قاموس واژگان دولتی ایران شده‌است.*[۱]

پیشینه

توسعهٔ ورزش‌ها با توجه به گذشتهٔ کامل آن‌ها، مطالب مهمی را دربارهٔ دگرگونی‌های اجتماعی و دگرگونی‌های خود ورزش‌ها آشکار می‌کند.

کشف‌های بسیار مدرنی در فرانسه، آفریقا و استرالیا دربارهٔ هنر غارنشین‌ها وجود دارد (برای نمونه لاسکائوکس) که مربوط به زمان ماقبل تاریخ است اطلاعات زیادی دربارهٔ جشن‌های مذهبی و رفتار انسان‌ها از آن دوران را در دسترس قرار می‌دهد. دانشمندان با کمک تاریخ نویسی کربنی دریافته‌اند که پیشینهٔ برخی از این منابع به ۳۰۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد. شواهد مستقیم و کافی دربارهٔ ورزش از این منابع بدست نیامده‌است اما می‌توان این برداشت را داشت که فعالیت‌هایی در آن دوران وجود داشته که برابر ورزش در زمان ما می‌شده‌است.

واقعیت‌های هنری و ساختاری وجود دارد که نشان می‌دهد که در ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح چینی‌ها با ورزش و فعالیت‌های شبیه آن سر و کار داشته‌اند. به‌نظر می‌رسد که ورزش ژیمناستیک یکی از ورزش‌های پرطرفدار و عمومی در چین باستان بوده‌است. آثار باقیمانده از فرعون‌ها نشان می‌دهد که تعداد زیادی از ورزش‌ها، شامل شنا و ماهیگیری، بطور کامل توسعه و تکمیل شده بود و بطور منظمی در چندین هزار سال قبل در مصر باستان انجام می‌شده‌اند. سایر ورزشهای مصر باستان شامل پرتاب نیزه، پرش ارتفاع و کشتی گرفتن بود. ورزش‌های ایران یا پرشیای باستان مانند هنر نظامی ایرانیان درزمان زرتشتیان ارتباط نزدیکی با مهارت‌های دفاعی و رزمی جنگی داشت. از رشته‌های ورزشی دیگری که در پرشیا رواج داشت از چوگان و شمشیربازی سوار بر اسب می‌توان نام برد. در اروپا، علائم باقیمانده از ایرلند باستان شمایلی از آماده کردن جنگاوران برای جنگ را نشان می‌دهد که یادآور ورزش هاکی ایرلندی در عصر حاضر است. پیشینه این تصاویر به ۱۳ قرن قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد.

شمار زیادی از رشته‌های ورزشی از قبیل، کشتی، دویدن، بکس، پرتاب نیزه، پرتاب دیسک، راندن گاری در زمان یونان باستان وجود داشته‌اند. این فعالیت‌ها ارتباط فرهنگ نظامی و توسعه ورزش در یونان باستان را نشان می‌دهد. از زمانی که یونانی‌ها المپیک را بوجود آوردند، ورزش بخشی از فرهنگ این کشور شده‌است. بازیهای المپیک در ابتدا هر چهار سال یکبار در المپیا (دهکده کوچکی در پلئوپونس) برگزار می‌شده‌است. از آن روزگار تا زمان حال این ورزشها به‌شکل فزاینده‌ای سازمان یافته‌تر شده‌اند و مقررات ویژه‌ای برای آنها تدوین شده‌است. صنعتی شدن زمان استراحت و تفریح بیشتری برای شهروندان کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه فراهم کرده و باعث شده مدت زمان بیشتری برای ورزش صرف کنند. چه به‌عنوان تماشاچی مسابقه‌های هیجان‌انگیز ورزشی و چه به‌عنوان شرکت کننده در اینگونه رقابت‌ها. این گرایش‌ها و تمایل‌ها با کارآیی مد یاوسایل ارتباط جمعی گسترده و ارتباطات جهانی وسیع ادامه دارد. حرفه‌ای شدن در یک ورزش یک مورد و امتیاز خاصی شده و بعلاوه بودن آنها محبوبیت ومردمی بودن ورزش‌ها را افزایش داده‌است، تا آن جا که طرفداران ورزش‌ها شروع به تبلیغ و نمایش ورزشکاران حرفه‌ای از طریق رادیو، تلویزیون و اینترنت کرده اند—که همه آنها در تمرین‌ها و رقابتهای ورزشی با ورزش‌های آماتور شرکت و نقش دارند.

فوتبال محبوب‌ترین و مردمی‌ترین ورزش در سطح جهان است

جایگاه ورزش در ایران باستان

دکتر گریشمن، باستان شناس فرانسوی درباره ورود آریان‌ها هزار سال قبل از میلاد می‌گوید: این سواران ایرانی با زن، بچه و گله وارد شدند و مزیت تقسیم ناحیه را به مالک کوچک متعدد به دست آوردند و بیشتر آنان همراه گروه سواران خود به خدمت امرای محلی درآمدند.


آریایی‌ها یکی از شعب مردمان هند و اروپایی بودند. برخی از باستان شناسان معتقد هستند که ساکنین اولیه آریان‌ها یا آریایی‌ها در قسمت شرقی و جنوب شرقی دریای خزر بوده و برخی دیگر آن‌ها را به مردمان قفقازیه که به قسمت‌های جنوبی خزر آمده‌اند نسبت می‌دهند.

اینان مردانی بودند که به عنوان سرباز مزدور زندگی می‌کردند. ایشان سربازانی را تشکیل می‌دادند که می‌بایست یک روز جانشین امرایی بشوند که خود در خدمت ایشان بودند.

تاریخ مهاجرت آن‌ها نیز به درستی روشن نیست ولی بین دو هزار سال تا پانصد سال قبل از میلاد این قوم به سرزمین ایران آمده و افراد بومی و محلی را به جنوب برده‌اند.

بنابراین آریان‌ها مردمانی قوی، سلحشور و صحرا گرد بوده و کار عمده شان پرورش حیوانات اهلی و شکار و سواری و تیراندازی بوده‌است.

ورزش و تقویت قوای بدنی و مهارت در جنگ و سواری و تیراندازی و راهپیمایی از اصول متداول این مردم بوده‌است قومی که دائما در حال کوچیدن و منازعه با بومی‌های محلی بوده و به قهر و غلبه زمینها و کشتزارها را تصاحب می‌کرده قطعا باید چالاک و سلحشور و بردبار و قوی اندام باشند.

این مردم بتدریج شهر نشین شده و ده و شهر و قصبه بوجود آورده‌اند از وقتی که آریان‌ها شهر نشین شدند همیشه مورد هجوم شعبه دیگر آریایی‌ها – سکاها واقع شدند.

قبل از تشکیل دولت ماد، آریان‌ها بشکل ملوک الطوایفی می‌زیسته و رئیس هر خانواده با قدرت کامل خانواده را اداره می‌کرد، و در مواقع جنگ یکی از رؤسای این خانواده فرماندهی لشکر را به عهده می‌گرفتند که بعدا مقام سلطنت از همین اختیارات به وجود آمد. در آن زمان هیچ یک از امراء و سلاطین قدرت رئیس خانواده را تهدید نمی‌کردند.

از قرن نهم قبل از میلاد سه تیره بزرگ آریایی در سرزمین ایران به حکومت رسیدند، در مشرق باختری‌ها، در مغرب مادها و در جنوب پارس‌ها.

آن چه از اخلاق و آداب این زمان روشن است حالت آماد گی قوم آریایی برای حرکت و جنگ و دفاع بوده و در این عصر کشت غلات کاملا مرسوم شده و در دهات و قصبات مزارع رونق بیشتری یافتند.

تربیت حیوانات اهلی را عملی ساخته و اسب و سگ از نظر فوایدی که در جنگ و سفر و حضر و نگهبانی رمه و گله داشتند بیشتر اهمیت داشت.

روحیه ورزشکاری

تحریک و تحرک بخشیدن به ورزشها اغلب یک حالت ووسیله بیاد ماندنی نمی‌باشد. برای مثال، پیشقدمان دریانوردی و قایق رانی اغلب می‌گفتند که اغلب مسابقه قایق‌های باد شونده به معنی تحریک بخشیدن به مهارتهای یادگیرندگان قایق رانی و دریانوردی است. اما با وجود این، اغلب مهارتهای محرک برای افزایش قابلیت کارآیی و عملکرد در موقع رقابت بیشتر از یادگیری باهم ادغام می‌شوند. روحیه ورزشکاری یک روحیه یا حالتی را بیان می‌کند که از آن فعالیت یا رقابت بخاطر خود آن لذت می‌برند. این حالت عاطفی معروف توسط خبرنگار ورزشی Grantland Rice به این صورت معنی می‌شود که مهم نیست که شما برنده یا بازنده شدید بلکه این مهم است که بازی را انجام داده‌اید. ، " و شعار المپیک مدرن که توسط بنیان گذار آن Pierre de Coubertin این است. مهمترین چیز این نیست که برنده نشدید اما این است که شما شرکت کردید، نمونه‌هایی از بیان این حالت عاطفی مناسب هستند. بیان می‌شود.

اما اغلب فشار برای رقابت یا یک تمایل فردی برای احراز کارآیی مانند فشار و زور تکنولوژیمی تواند بر بازی لذت بخش و رقابت عادلانه توسط شرکت کنندگان تاثیر بگذارد.

افراد مسئول برای فعالیتهای تفریحی اغلب در جستجوی شناخته شدن و کسب احترام در ورزشها هستند که با پیوستن به فدراسیون ورزشها مانند کمیته بین المللی المپیک یا با تشکیل هیئت منظم وقانونی اقدام به این کار می‌کنند. دراین صورت ورزشها از حالت تفریحی به حالت رسمی عوض می‌شوند: در ارتباط با اعضای جدید اخیر از قبیل دوچرخه سواران BMX، کوهنوردان برفی، و کشتی گیران هستند بعضی از این فعالیتها جنبه عمومی و همگانی دارند اما شکل گیری غیر یکسان در فرمهای مختلف برای مدت زمان طولانی دوام داشته‌است. در حقیقت، مققرات رسمی ورزشها در ارتباط با زندگی مدرن و توسعه فزاینده‌است.

روحیه ورزشکاری، تحت هر اسمی مربوط به رفتار رقابت کننده در قبل، در طی و بعد از رقابت می‌باشد. نه تنها اگر یک ورزشکار برنده شود باید روحیه ورزشکاری خوبی داشته باشد وآن را حفظ کند بلکه اگر او ببازد باید همچنین این روحیه را حفظ کند. برای مثال در فوتبال روحیه ورزشکاری چنان ملاحضه شده‌است که برای معالجه یک ورزشکار زخمی از طرف مقابل توپ را به بیرون از زمین بازی شوت می‌کند که امکان معالجه او را فراهم سازند. بطور دوجانبه تیم دیگر انتظار دارد که توپ را در موقع پرتاب به داخل زمین بازی دریافت کند

خشونت در ورزشها شامل رد شدن از روی خط رقابت عادلانه و ایجاد خشونت و دعوا است. ورزشکاران، مربیان، طرفداران آنها و والدین بعضی وقتها رفتار خشونت آمیز را بر علیه افراد یا املاک و تاسیسات در نمایش ناراحتی از عادلانه بودن نمایش، احاطه طرف مقابل و عصبانیت یا جشن و سرور در پیش می‌گیرند.

تغذیه

امروز بیش از هر زمان دیگری ارزش فعالیتهای بدنی و نقش آن در سلامت شناخته شده‌است. در واقع زندگی ماشینی، فعالیتهای حرکتی روزمره را کاهش داده و برای جلوگیری از بروز بسیاری از بیماریها ورزش امری ضروری است. گاهی یک ورزشکار فراتر از حفظ سلامتی در رشته‌ای خاص جهت کسب مقام قهرمانی کوشش مستمر می‌نماید که در این شرایط تمامی عوامل در بدن تغییر می‌کنند. قلب، ریه، دستگاه گوارش، هورمون‌ها، سیستم عصبی و بخصوص ماهیچه‌ها نیاز به تطابق با وضعیت جدید دارند. در واقع هیچ استرس و فشاری مانند یک ورزش سنگین و طولانی مدت روی بدن تأثیر نمی‌گذارد. بنابراین جهت کسب مقام قهرمانی یکی از مسایل مهم، تغذیه ورزشکاران است. البته فراموش نکنیم هدف از ورزش، سلامتی روح و جسم است و در کنار آن رقابت سالم در مسابقات و نه فقط کسب مقام قهرمانی به هر قیمتی.

انرژی

انرژی مورد نیاز برای یک ورزشکار به عوامل مختلفی مثل خصوصیات فردی ورزشکار (قد، وزن، جثه فرد، جنس، سن و بلوغ)، مدت ورزش، نوع و شدت ورزش و شرایط جغرافیایی محل زندگی فرد بستگی دارد. بطور کلی طی فعالیت ورزشی از یک طرف میزان متابولیسم پایه (BMR) افزایش می‌یابد و از طرف دیگر فعالیت فرد زیاد می‌شود. بنابراین مقدار نیاز انرژی بین ۳ تا ۶ هزار کیلو کالری در روز توصیه می‌شود. برای ورزش‌های سنگین مثل اسکی، ماراتن و ورزش‌های تیمی حداکثر انرژی لازم است که برای این نوع ورزش‌ها توصیه می‌شود ۷۵-۷۰ درصد کالری رژیم از منبع کربوهیدرات که قسمت اعظم آن از نوع کمپلکس می‌باشد تأمین گردد.

در ورزش‌هایی که انرژی زیادی در مدت کوتاه نیاز دارند مثل کشتی و شنای ۵۰ متر، میزان نیاز انرژی بین ۵۰۰-۳۰۰۰ کیلو کالری است. کمترین میزان نیاز به انرژی مربوط به فعالیت‌های ورزشی با شدت کم و مدت طولانی و یا ورزش‌هایی که با شدت زیاد و مدت کم انجام می‌شود است. ورزش‌هایی مثل پرش طول، پرش ارتفاع، پرتاب دیسک، پرش با نیزه و غیره.... به طور کلی میزان نیاز انرژی برای زنان ورزشکار ۱۰ درصد کمتر از مردان ورزشکارمی‌باشد

پروتیین

پروتیین برای رشد و بازسازی، انقباض عضلانی و گاهی تولید انرژی برای ورزشکاران لازم است. اما مصرف زیاد پروتیین بر قدرت عضلانی نمی‌افزاید (فقط حجم عضلات را زیاد می‌کند) و توصیه می‌شود ۱۵-۱۲ درصد انرژی مصرفی بایستی از منبع پروتیین تأمین می‌شود. چون نیاز ورزشکاران به انرژی افزایش می‌یابد، بنابراین مقدار پروتیین مورد نیاز برای فعالیت‌های ورزشی حداکثر ۵/۱ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز است که در مورد پروتیین مصرفی توصیه می‌شود.

نسبت پروتیین حیوانی به گیاهی ۶۰ به ۴۰ می‌باشد و نوع پروتیین مصرفی بهتر است از گوشت‌های کم چربی (گوشت سفید مثل مرغ و ماهی) و بیشتر بصورت کبابی یا آب پز باشد. سفیده تخم مرغ و لبنیات کم چربی نیز از منابع خوب پروتیین هستند. جگر منبع خوبی از پروتیین، آهن، فسفر، ویتامین‌های گروه AوB می‌باشد. اما بدلیل اینکه غنی از اسیدهای نوکلییک، ترکیبات پورین‌دار و کلسترول است، مصرف آن بیش از هفته‌ای یک بار توصیه نمی‌شود. باید به این نکته توجه کرد که مصرف زیاد پروتیین باعث ایجاد عوارضی مثل از دست دادن کلسیم، خشکی بدن، ایجاد نقرس، دهیدراتاسیون یا کاهش آب بدن، کنونریس و اختلالات کلیوی می‌شود.

چربی

جهت تولید انرژی برای فعالیتهایی که مدت زیادی طول می‌کشد سوختن مواد حاوی چربی ضروری است. با طولانی شدن ورزش، اسیدهای چرب آزاد از ذخایر بافت چربی رها می‌شوند و برای مصرف عضلات به عنوان سوخت استفاده می‌شوند.

عضلات در ۶۰ تا ۹۰ دقیقه ابتدای ورزش از گلوکز و گلیکوژن ذخیره شده استفاده می‌کنند و پس از ۹ دقیقه اسیدهای چرب آزاد جهت سوخت مصرف می‌شوند. تحقیقات نشان داده که چربی زیاد در رژیم غذایی باعث کاهش قدرت ورزشکاران می‌شود. در تحقیقی که روی دوچرخه سواران انجام گرفته مشاهده شده دوچرخه سوارانی که غذای مصرفی آنها غنی از کربوهیدرات پیچیده (نان‌های سبوس دار، پاستا و...) و محدود از چربی بوده، تا ۲۴۰ دقیقه دوچرخه‌سواری کرده‌اند. در حالی که در نتیجه خوردن غذای چرب مقاومت آنها کم شده و حداکثر تا ۷۵ دقیقه توانسته‌اند فعالیت دوچرخه سواری داشته باشند. بطور کلی چربی مصرفی باید کمتر از ۲۵ درصد کالری رژیم باشد که از این مقدار ۱۰ درصد آن به اسیدهای چرب غیر اشباع حاوی چند باند دوگانه (روغن گیاهی مایع) اختصاص داده شود.

آب

آب تنها ماده‌ای است که کمبود یا فقدان آن تهدید جدی برای سلامتی است. بخصوص در فعالیتهای ورزشی فقدان آب و یا کمبود آب سبب خستگی زودرس ورزشکار می‌شود. نقش آب برای فعالیت قلب و عروق، متابولیسم مواد مغذی، سیستم تنظیمی حرارت بدن و همچنین دفع مواد زاید حاصل از متابولیسم سلولی است. از طرف دیگر انتقال آب از داخل به خارج از سلول و بالعکس متضمن جابجایی یون‌های سدیم، پتاسیم، کلرومنیزم است. هر چند که عرق یک ترکیب هیپوتونیک (رقیق) است و غلظت سدیم، پتاسیم و کلر در عرق کمتر از خون است، ولیکن در فعالیتهای طولانی مدت تعریق زیاد سبب افزایش غلظت خون و در نتیجه خستگی و عدم توان ورزشی می‌شود. مصرف نوشیدنی‌ها و ترکیب آن در فعالیتهای ورزشی به عواملی مثل حرارت محیط، رطوبت محیط، خصوصیات مورفولوژیک و بیوشیمیایی فرد و شدت و مدت ورزش بستگی دارد.

بطورکلی توصیه می‌شود قبل از مسابقات ورزشی حدود ۵۰۰-۴۰۰ سی سی از نوشیدنی‌های مختلف که حاوی گلوکز است، استفاده شود و گاهی اوقات کمی الکترولیت به این نوشیدنی‌ها اضافه شود.

مواد معدنی

در حین فعالیتهای ورزشی نیاز به مصرف بسیاری از مواد معدنی در ورزشکاران افزایش می‌یابد. به عنوان مثال نیاز به کلسیم در ورزشکاران زیادتر می‌شود زیرا کلسیم در افزایش دانسیته استخوانی، از بین رفتن استرس‌های ناشی از ورزش و افزایش توان ورزشی نقش بسزایی ایفاد می‌کند. نیاز به منیزیم افزایش می‌یابد زیرا منیزیم در متابولیسم مواد مغذی و تولید انرژی شرکت می‌کند. نیاز به فسفر افزایش می‌یابد بدلیل اینکه فسفر در تنظیم انرژی بصورت ATP، تعادل اسید و باز و در نتیجه افزایش توان ورزشی مؤثر است.

نیاز به «روی» افزایش می‌یابد زیرا روی جزء ساختمانی بسیاری از آنزیم‌هایی است که در متابولیسم مواد مغذی شرکت می‌کنند و همچنین به همراه مس و آهن در سنتز هموگلوبین و خونسازی شرکت می‌کند. نیاز به مصرف مس به دلیل نقشی که در بالا بردن درصد جذب آهن، سنتزمیلین و فسفر لیپیدها، استحکام بافت پیوندی و همین طور آزادسازی انرژی از مواد مغذی دارد افزایش می‌یابد. و بالاخره نیاز به آهن بدلیل نقشی که آهن در انتقال اکسیژن به صورت هموگلوبین و میوگلوبین و خونسازی دارد بیشتر می‌شود. بنابراین مواد معدنی در تأمین سلامت ورزشکاران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند.

ویتامین‌ها

مصرف ویتامین‌ها باید در ورزشکاران جهت افزایش توان ورزشی و کاهش خستگی ناشی از ورزش افزایش یابد. این گروه از مواد مغذی هرچند نقش انرژی‌زایی ندارند و لیکن به صورت کوآنزیم در متابولیسم مواد مغذی شرکت می‌کنند. به عنوان مثال ویتامین‌های B2،B1،B3 همگی برای انرژی‌زایی نقش مهمی دارند. مصرف ویتامین B6 باید در بدن سازان بیشتر شود چون این ویتامین نقش مهمی در سنتز پروتیین‌ها بر عهده دارد. کمبود ویتامین B۱۲ و اسید فولیک در ورزشکاران گیاهخوار که برای چند سال این رژیم را داشته‌اند شایع است و مصرف مکمل برای این گروه توصیه می‌شود.

در فعالیت‌های ورزشی نیاز به ویتامین‌های E، A و C نیز بدلیل نقش آنتی اکسیدانی که دارند افزایش می‌یابد، زیرا در نتیجه ورزش فرایند اکسیداتیو (ورزش‌هایی که در آن اکسیژن زیادی مصرف می‌شود) در عضله افزایش می‌یابد و منجر به افزایش تولید پراکسیدهای چربی و رادیکال‌های آزاد می‌گردد. نتایج مطالعاتی که روی ورزشکاران صورت گرفته نشان می‌دهد که مصرف این سه ویتامین برای مدت ۳ تا ۴ هفته از طریق برنامه غذایی سبب کاهش میزان آنزیم‌های کراتین فسفوکیناز (CRK) و لاکتات دهیدروژناز (LDH) می‌گردد که کاهش این دو آنزیم سبب افزایش توان ورزشی می‌شود.

سیاستها

موقعی که مشکلات سیاسی در محلها و مناطق مختلف وجود داشته باشد خیلی از موارد مبهم در ورزشها دیده می‌شوند.

هنگامی که آپارتاید رویه سیاسی آفریقای جنوبی بود بسیاری از افراد ورزشکار بخاطر خواست وجدان خود در رقابتهای ورزشی در آنجا حاضر نمی‌شدند. بعضی این رویه را مشارکت موثری در فروپاشی و اضمحلال آپارتاید در آن منطقه می‌دانند و بعضی فکر می‌کنند که این کار عمر آن رویه را طولانی کرده و تاثیرهای بدی بجا گذاشته‌است.

در المپیک تابستان سال ۱۹۳۶که در برلین برگزار شد، شاید در نتیجه آن عوارض برگشتی آن این مسئله را نشان می‌داد، که موقعی که ایدئولوژی توسعه می‌یافت برای تقویت و گسترش یک دکترین مورد استفاده قرار گرفته بود.

در تاریخ ایرلند ورزشهای ایرلندی محلی به ناسیونالیسم فرهنگی مربوط شده‌اند. تا نیمه قرن بیستم میلادی یک شخص می‌توانست از شرکت در بازی فوتبال ایرلندی، هاکی یا ورزشهای دیگری که توسط انجمن ورزشکاران ایرلندی قبول شده بودند به دلیل شرکت در فوتبال یا بازی دیگرحمایت شده از طرف بریتانیای کبیر از بازی در تیمهای محلی محروم شود. تا زمان اخیر GAA به محروم سازی در بازی فوتبال و ]]اتحادیه راچبی [[در بازیهای محلی ایرلندی ادامه می‌داد. این محروم سازی هنوز اعمال می‌شود، اما برای بازی فوتبال و راچبی که در پارک کروک بازی می‌شود تا زمانی که جاده لانسداو تعمیر می‌شود، اجازه داده شده‌است. تا زمان اخیر تحت قانون ۲۱ از GAA اعضای نیروهای امنیتی انگلستان و اعضای اعضای خانواده سلطنتی انگلستان از بازی در تیمهای ایرلندی محروم بودند اما، توافق نامه روز جمعه خوب در سال ۱۹۹۸ به واقعه این محروم سازی پایان داد.

ناسیونالیسم اغلب شواهدی عمومی برای ایجاد خشوند در ورزشها یا در گزارش افرادی است که در تیمهای ملی رقابت می‌کنند یا نکته پردازان و حضاری که می‌توانند یک مشاهده پارتیزانی نشان دهند می‌باشد. این گرایشها بر خلاف اصول بنیادی خود ورزشها است که آن را بخاطر خودش و لذت بردن از شرکت در آن جالب می‌داند، است.

هنر

ورزشها وابستگی‌ها و ارتباطات بسیاری با هنر دارند. اسکیت روی یخ و تای چی، برای مثال ورزشهایی هستند که با نمایش‌های هنری در اساس خود نزدیک می‌باشند. : تماشای این فعالیتها با تجربه تماشای رقص باله نزدیک و یکسان است. بطور مشابه، فعالیتهای دیگری هستند که وجوه ورزشی و هنری در عمل و اجرای خود شامل می‌باشند، مانند عملیات هنری، ژیمناستیک هنری، بدن سازی، پارکور، یوگا، بوسابول، پرش با اسبو غیره. شاید بهترین مثال گاوبازی است که در اسپانیا در صفحات هنری روزنامه‌ها گزارش می‌شود.

این حقیقت که هنر خیلی به ورزش‌ها نزدیک است بطوریکه در بعضی وضعیت‌ها محتملا با طبیعت ورزشها ارتباط دارند. تعریف «ورزش» که در بالا ذکر شده این عقیده را توسعه داده که یک فعالیت که اجرا و عمل می‌شود فقط برای منظورهای عمومی و معمولی نمی‌باشد، برای مثال، اجرای آنها برای احراز موقعیت‌ها نیست، اما اجرای آنها بخاطر خودشان و به روشی که بهتر می‌توانند اجرا شوند، می‌باشد.

این مورد خیلی مشابه به مشاهده عمومی و همگانی از ارزشهای تجلیل هنری است که به عنوان بعضی چیزهای گفته شده در بالا با ارزشهای عملکردی جدی از استفاده معمولی ازموارد نتیجه می‌شود. بنابراین یک تجلیل از ارزشهای هنری یک اتومبیل خوش شانس است که فقط مسیر Aتا B را طی نمی‌کند بلکه ما را از استفاده از آن شاد و خوشحال وآماده می‌کند و روحیه شاد و شادابی می‌بخشد.

به همان وضع


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 26 بهمن 1390برچسب:, | 22:51 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

همه با هم کالای ایرانی

 
 
 

تاکید بر مصرف کالای ایرانی ، فقط توصیه ای برای مصرف کنندگان نیست . بلکه تولید کننده هم باید با ارائه کیفیت برتر و قیمت پایین تر ، اجازه ندهد که مشتریان به کالای خارجی تمایل پیدا کنند .

 
 
     
 
 
 
 
   
 
 
   
 
 
 
 
     
 
   
 

چه بخواهیم و چه نخواهیم پدیده شويم قاچاق در کشور ما وجود دارد و آثار و عوارض سوء آن در همه جنبه های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور قابل مشاهده است . برای  برکندن ریشه شوم قاچاق کالا ، باید دست به دست هم بدهیم و از راه های درست وارد شویم تا بتوانیم جلوی آن را بگیریم . شاید اصلی ترین گام های دست یافتن به این هدف را بتوان به صورت زیر خلاصه کرد :

● دست از کالای ایرانی برنداریم

تاکید بر مصرف کالای ایرانی ، فقط توصیه ای برای مصرف کنندگان نیست . بلکه تولید کننده هم باید با ارائه کیفیت برتر و قیمت پایین تر ، اجاره ندهد که مشتریان به کالای خارجی تمایل پیدا کنند . تولید کننده باید مصرف کننده را محترم بشمارد و کالای مرغوب به اوبدهد و مصرف کننده هم باید تا جنس ایرانی هست ، جنس خارجی نخرد . البته به این معنای آن نیست که مردم ، چشم بسته کالای نامرغوب و گران بخرند . بلکه منظور این است که مشتریان ضمن خرید کالای داخلی ، عیب و ایراد آن را هم بگیرند ، انتقاد کنند و به تولید کنندگان داخلی برای بهبود کیفیت فشار بیاورند ولی دست از کالای ایرانی برندارند و از سوی دیگر همه دستگاه های اجرایی و تصمیم گیر باید از تولید داخلی و تولید کننده ایرانی حمایت جدی نمایند .

● خرید کالای ایرانی ؛ افتخار ملی

در مبارزه با قاچاق باید از همه راه کارهای فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی ، حقوقی ،جزایی و ..... بهره جست . قاچاق یک پدیده چند بعدی است و مبارزه باید همه ابعاد آن را فرابگیرد . در این مبارزه باید از کار فرهنگی ، تبلیغات و آماده سازی فکر و رفتار نوجوان و حتی کودکان بهره جست و از تاثیر رسانه های دیداری و شنیداری و مکتوب برای اصلاح رفتار اجتماعی استفاده کرد . در این میان آموزش و پرورش ، وزارت ارشاد ، صداو سیما، دستگاههای آموزش عالی ، مطبوعات و.... می توانند نقش مهم و ارزنده خود را در این راه ایفا کنند تا ایرانی با افتخار از کالای ایرانی استفاده کند .

● خرید کالای قاچاق – نابودی فرصتهای شغلی

بعضی تصور می کنند قاچاق فقط در مرز قاچاق است ! این حرف درست مثل این می ماند که بگوییم اگر قاتل فقط در محل قتل دستگیر شود ، قاتل است و اگر از محل جنایت خارج شود . دیگر قاتل نیست .کالایی که از طریق غیر قانونی وارد شده و عوارض آن پرداخت نشده یا با مدارک جعل شده ، به طور ناقص پرداخت شده ، قاچاق است ، حتی اگر در سطح شهرو بازار باشد و وزارت بازرگانی موظف است با شناسایی این کالاها در سطح بازارهای کشور، جلوی فروش آن را بگیرد؛ چرا که خرید کالاهای قاچاق برابر است با نابودی فرصتهای شغلی و اگر کالاهای قاچاق به وفور عرضه نشود خرید آن نیز کاهش می یابد .

● خرید کالای ایرانی ، تشویق اقتصاد ملی

کسی که می خواهد برای راه اندازی صنعت ، کشاورزی و یا دامپروری سرمایه گذاری کند ، باید مطمئن باشد که با ورود افراد متقلب و متخلف به بازار و واردات بی رویه قاچاق ، تولید او تحت فشار رقابت ناسالم ، به تعطیلی نخواهد کشید .

بازرگان و تاجری که سرمایه خود را به بازار می آورد .باید مطمئن باشد که با واردت قاچاق یا ورود اجناس تقلبی به بازار توسط قاچاقچیان ، ورشکست نمی شود . مصرف کننده ای هم که بازار می رود می خواهد ، مطمئن باشد که در کیفیت و قیمت ، سرش کلاه نمی گذارند . لازمه همه ي اینها نظارت دقیق دولت است .

در کشور هایی که اقتصاد قوی دارند . حتی انجام معاملات کوچک به دور از دید دولت ، امری غیر ممکن است اما در کشورهایی که اقتصاد ضعیف دارند به راحتی می توان حتی با چمدان ،انبوه پول نقد را جا به جا وبا آن معامله مخفی ترتیب داد !

● همه با هم کالای ایرانی

برای ریشه کن کردن قاچاق در کشور ، نمی توان همه چیز را به حال خود رها کرد و اجازه داد فساد فراگیر شود ، آن وقت با استفاده از زور و مجازات به برخورد با آن پرداخت . همه دستگاههای دولتی وظیفه دارند با اقدامات پیشگیرانه ،اجازه شکل گیری تخلف را ندهند ودامنه قاچاق را محدود کنند ، در آن صورت هر چند نمی شود برخورد قضایی و انتظامی را تعطیل کرد،ولی طبیعی است که این برخوردها چاره ساز نخواهد بود .

● بازدارندگی و پاسداری از حقوق مصرف کنندگان

مجازات و تنبیهات نه تنها باید قاطعانه اجرا شود ، بلکه باید شدید و بازدارنده باشد . این درست نیست که با متخلفان کوچک فورا ً برخورد شود و مجازات شوند و اموالشان مصادره شود ، اما قاچاقچیان بزرگ و مفسدان اقتصادی دانه درشت در امان باشند و با هزار ترفند ، خود را از مجازات در امان نگهدارند . مجازات متخلفان کوچک لازم است اما کافی نیست . چرا باید متخلفان کم اهمیت با سرعت مجازات شوند ، ولی رسیدگی به پرونده های بزرگ ، ماه ها و سال ها به طول بیانجامد و در نهایت هم به نتیجه ای نرسد ؟!

آنچه مسلم است بازدارندگی به نوعی حمایت و پاسداری از حقوق مصرف کنندگان است.

● حمایت از کالای ایرانی ، پاسداری از اقتصاد ملی

اگر می خواهیم مردم گرفتار قاچاق نشوند ، باید از کالای ایرانی به طور بی شائبه حمایت کنیم چرا که حمایت از تولیدات داخلی پاسداری از اقتصاد ملی و تداوم راه شهیدان است ؛ لذا ابتدا دولت باید دامان خودش را از آلودگی به معضل قاچاق پاک نگه دارد . گمرک ،نیروی انتظامی ، دستگاه قضایی ، سازمان نظارت و بازرسی تعزیرات حکومتی باید در نهایت پاکی ، سلامت و درستکاری عمل کنند . با رسیدگی به موضوع معیشت مرزبانان ، کارکنان گمرک ، قضات و ماموران تعزیرات ، می توان به این منظور رسید . اگر هم تخلفی از جانب آنان مشاهده شد باید قاطعانه تنبیه شوند .

● مصرف کالای خارجی – بی کاری جوانان ایرانی

کنترل مرزها به عنوان مبدا ورود وخروج قاچاق ، همیشه به عنوان رکن مبارزه محسوب می شود . رسیدگی به وضع زندگی مردم مرزی بسیار مهم است . نباید اجاره داد مرزنسینان ما در محرومیت باقی بمانند و به ابزار دست قاچاقچیان تبدیل شوند .که خود باعث محروم تر شدن آنان می شوند و نباید با مصرف کالاهای خارجی که منجر به بی کار شدن جوانان ایرانی می شود به محرومیت جوانان مرزنشین دامن زد بلکه با ایجاد مشاغل متعدد در روستاهای مرزی باید جلوی روز اوردن مردم به قاچاق را بگیریم . در مرزهای دریایی هم ، تردد وسایل باید ساماندهی شود و مثل رفت و آمدهای هوایی و جاده ای منظم شود تا بی انضباطی ها و تخلفات قابل پیگیری باشند .

همه دستگاه ها باید هماهنگ حرکت کنند و اجازه ندهند متخلفان از شکاف های میان آنان استفاده کنند همه دستگاه ها باید سلیقه ها را کنار بگذارند و بر اساس یک دستورالعمل رفتار کنند . حتی اگر تصمیمی از نظر آنها اشتباه است و یا با سلیقه آنان موافق نیست ، وقتی همه یکپارچه عمل کنند ، غلط یا درستی آن تصمیم خیلی زود روشن می شود . همه باید بدانند که راه اصولی مبارزه با قاچاق و مصرف بی رویه کالاهای خارجی و مقابله صحیح با بحرانهای بیکاری ، مصرف کالای داخلی است که اشتغال فرزندانمان و بیکاران جامعه را تضمین می نماید .

 


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 26 بهمن 1390برچسب:, | 22:51 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

گياهاني كه وبلاگ‌ مي‌نويسند

شايد ابتدا گمان كنيد كه اين يك داستان علمي تخيلي است كه هنوز به حقيقت نپيوسته است، اما اشتباه مي‌كنيد.

حالا تعداد گياهان يا بهتر بگويم گل‌هاي آپارتماني كه قادرند با دنياي انسان‌ها از طريق شبكه‌هاي مخابراتي، الكترونيكي و اينترنتي ارتباط برقرار كنند به عدد 2 رسيده است.

گياهي در توكيوي ژاپن و گياهي در نيويورك آمريكا حالا به شبكه اينترنت متصلند و پيام‌هاي ساده‌اي را از وضعيت خود مخابره مي‌كنند.

پست‌هاي ساده اين نباتات آدم را به ياد نسل اول بازي‌هاي رايانه‌اي (آتاري) مي‌اندازد، شايد زمان زيادي لازم نباشد تا اين گياهان وبلاگ نويس آنچنان پيشرفت كنند كه نگهباني از منازل ما را هم بر عهده بگيرند و از بيماران و سالمندان پرستاري كنند ! از آن مهم‌تر شايد به‌زودي شاهد سخن گفتن گياهان با انسان‌ها باشيم:برگ درختان سبز در نظر هوشيار هر ورقش دفتري‌ست معرفت كردگار

ميدوري سان

يك گياه گلداني كه اخبار روزانه‌اي از وضعيت و سلامت خود ارسال مي‌كند نخستين گياه وبلاگ‌نويس جهان محسوب مي‌شود. ميدوري‌سان كه در پيشخوان يك كافه ژاپني زندگي مي‌كند به كمك حسگرهايي كه به برگ‌هايش متصل است به‌طور مرتب در وبلاگ خود پست ارسال مي‌كند.

حسگرها، امواج الكترونيكي را از سطح گياه كه به نور و تماس انسان واكنش نشان مي‌دهد گرفته و آن را با اطلاعات هواشناسي و دما تركيب كرده و با استفاده از الگوريتم رايانه‌اي به صحبت‌هاي وبلاگي برمي‌گردانند.

در يادداشت 16 ماه اكتبر 2008 اين گياه در كافه‌ ژاپني در كاماكورا در نزديك توكيو آمده است: «امروز يك روز آفتابي بوده و من حمام آفتاب زيادي گرفتم».

اين گياه وبلاگ‌نويس نتيجه‌ پروژه‌ گروهي از محققان دانشگاه Keio است كه هدف آنها بررسي نحوه‌ ارتباط گياهان با استفاده از امواج الكترونيكي است.

بوبلاگ مربوط به ميدوري سان

اين گياه، يك گياه خانگي معمولي است يعني يك ربات نيست، بلكه صرفا به كمك ربات وبلاگ مي‌نويسد.

گيرنده حساسي كه به برگ‌هاي اين گياه وصل شده، سيگنال‌هاي الكترونيكي اطراف گياه را كه عموما وابسته به نور و تماس انساني هستند دريافت مي‌كند.

سپس اين داده‌ها با اطلاعاتي نظير وضعيت آب و هوا و دماي محيط تركيب شده و بعد از ترجمه، توسط يك الگوريتم كامپيوتري وارد وبلاگ اين گياه مي‌شود. برخي از پست‌هاي وبلاگي اين گياه بدين شرح است:

۱- امروز يك روز آفتابي است و من از اين هوا لذت مي‌برم.

۲- امروز هوا ابري است احتمالا روز سردي خواهد بود.

3- متأسفم امروز اصلا سرحال نيستم.

پست‌هاي وبلاگي اين گياه ژاپني مورد توجه بلاگرهاي ايراني هم قرار گرفته: «سيستم واسط اين گياه توسط شركت كاياك طراحي شده تا اين گياه بتواند افكارش را به‌صورت آنلاين از اين كافه در شهر كاماكوراي ژاپن بنويسد.

براي اين سيستم واسط، حسگرهايي قوي طراحي شده كه قادرند حتي جريانات ضعيف بيوالكتريكي اطراف گياه را بخوانند.

اين نوسانات طبيعي مي‌تواند به محض اينكه تغييري در محيط ايجاد شد، فورا دريافت شود، مثل تغيير در دما، رطوبت، ارتعاش، امواج الكترومغناطيس و فعاليت انساني در پيرامون گياه مثل لمس و مشابه آن. همين طور هر پست حاوي يك عكس كه گياه از خودش گرفته است.

خواننده‌هاي وبلاگ اين گياه مي‌توانند از طريق وب‌سايت و يا باكسي كه در وب‌سايتش قرار داده شده، اين گياه را به‌صورت آنلاين و يا real time مشاهده كنند، براي اين كار ميزان تشعشع لامپ فلوئورسنت بايد به يك دوز مشخص برسد تا گياه واكنش نشان بدهد.»

پوتوس

از فوريه ۲۰۰۸ گياهي به اسم Pothos در توئيتر كه يك سايت اجتماعي است، وبلاگ مي‌نويسد. اين گياه زماني كه نياز فوري به آب دارد در توئيتر مي‌نويسد. برخي از پست‌هاي او اين چنين است:

1- لطفا به من آب بدهيد
2- متشكرم به خاطر آب دادن به من
3- وضعيت اضطراري: آب لطفا!



در لينك‌هاي قرار گرفته در وبلاگ پوتوس وب‌سايت شركت سازنده ابزار الكترونيكي اين گياه معرفي شده كه از جمله آنها فيلمي ويدئويي است كه در آن بعد از بي‌توجهي يك خانم خانه‌دار به يك گلدان آپارتماني و ضربه خوردن گلدان، اين گياه، از طريق تلفن، درخواست كمك مي‌كند.

فناوري به كار رفته در اين پديده اينچنين است كه يك كيت الكترونيكي كه وضعيت رطوبت را در اين گياه اندازه‌گيري مي‌كند در داخل گلدان اين گياه قرار داده شده است، اين ابزار الكترونيكي قادر است در مواقعي كه گياه نياز به آب دارد با ارسال پيام‌هايي روي تلفن همراه صاحب خود يا ارسال پيام روي شبكه اينترانتي يا اينترنتي يا حتي ارسال پست وبلاگي روي يك سرويس‌دهنده وبلاگي يا يك شبكه اجتماعي نظير توئيتر، وضعيت خود را گزارش دهد.

گياهان فضايي

كارشناسان معتقدند نسل اوليه گياهان هوشمند اينترنتي كه قادر به برقراري ارتباط از راه دور هستند، به‌زودي جاي خود را به گياهاني خواهند داد كه حتي قادرند در ماموريت‌هاي فضايي به همراه فضانوردان حضور يابند.

همچنين كنترل وضعيت گياهان از راه دور، مي‌تواند نويد بخش انقلابي تازه در كشاورزي و زراعت و باغداري باشد، شايد در آينده‌اي نه چندان دور باغداران نيز براي آبياري درختان خود نيازي به حضور در باغ و مزرعه نداشته و از پشت ميز خود همه چيز را كنترل كنند و يا اينكه گياهان، خود مديريت زراعت را در دست بگيرند.

توليد نخستين توت فرنگي‌هاي اينترنتي در ايران در مزرعه نمونه دانشگاه علم و صنعت كه خبر آن در همشهري منتشر شد نشان مي‌دهد كه گياهان اينترنتي در همين نزديكي هستند.
..


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 26 بهمن 1390برچسب:, | 22:51 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

خفاش
خفاش ها با انتشار جیر جیر ماوراء صوت و انعکاس امواج صوتی پس از برخورد با موانع حشرات را حین پرواز می قاپند و به موانع نمی خورند. این ردیاب صوتی بیولوژیکی "اکولوکیشن" نام دارد که دلفین ها نیز از آن برای حرکت در میان آب های تیره استفاده می کنند.
● کوسه ماهی
هرگز با یک کوسه ماهی قایم باشک بازی نکنید زیرا می بازید. کوسه ماهی ها سلول های ویژه ای در مغز خود دارند که به میدان های مغناطیسی تولید شده از سوی دیگر موجودات حساس هستند. این توانایی در برخی کوسه ماهی ها آنقدر قوی است که این جانداران وجود یک ماهی پنهان شده زیر شن و ماسه را از طریق سیگنال های الکتریکی ضعیف حاصل از ماهیچه های منقبض شده آن تشخیص می دهند.
● مار بوآ
اندام های حساس به دمای بین چشم ها و منافذ بینی مارهای بوآ به این حیوانات کمک می کنند تا گرمای بدن طعمه خود را حس کنند. هر یک از این اندام ها در هر دو بخش سر مارهای بوآ قرار گرفته اند از اینرو حیوانات حتی در تاریکی مطلق نیز قادر به حمله به شکار خود هستند.
● پرندگان
چشمان حشرات و پرندگان با طول موج انواری که برای انسان قابل رویت نیستند، مطابقت دارد. پرندگانی که به نظر ما به رنگ روغنی می آیند اغلب به رنگ هایی درخشان هستند که ما حتی نامی برای زمانی که این رنگ ها در نزدیکی نور ماوراء بنفش دیده می شوند، پیدا نمی کنیم. تلسکوپ هایی چون هابل تصاویر فرابنفشی تولید می کنند که پس از رنگ آمیزی توسط متخصصین این رنگ ها را نمایان می سازند.
● گربه
گربه ها پوسته هایی شبیه به آیینه در پشت چشمان خود دارند که به آنها امکان شکار کردن طعمه و حرکت در تاریکی مطلق را می دهد. این پوسته که "تاپتیوم لوسیدیوم" نامیده می شود نور را پس از انتقال به شبکیه چشم منتقل می کند و باعث می شوند تا چشمان فوتون ها را بقاپند.
● مار
وقتی مارها زبان شاخه دار خود را تکان می دهند ممکن است این حالت برای ما بدشگون به نظر آید اما این جانداران با استفاده از این قابلیت محیط پیرامون خود را بو می کشند. مارها با استفاده از زبان خود ذرات معلق در هوا را جمع می کنند. زبان روکش دار مارها سپس درون حفره خاص سقف دهانشان که اندام های "جکابسون" نامیده می شوند، غوطه ور می شود. در آن مکان رایحه های بو پردازش شده و به صورت سیگنال های الکتریکی به مغز انتقال می یابند.
● موش
اکثر موش ها بینایی ضعیفی دارند اما این ضعف خود را با موهای اطراف پوزه جبران می کنند. این موجودات از موهای دراز خود به همان شکلی که انسان های نابینا از عصا استفاده می کنند، بهره می گیرند. موش ها و جوندگان دیگر با حرکت موهای اطراف پوزه خود به هنگام برخورد با اشیاء تصاویری ذهنی خلق می کنند و بدین ترتیب محیط پیرامون خود را شناسایی می کنند.
● ماهی استوانه ای
برخی از ماهی ها از جمله ماهی های استوانه ای با استفاده از کیسه های هوای خود می شنوند. کیسه ها ارتعاشات اصوات را شناسایی می کنند و با استفاده از یک جفت استخوان در گوش میانی این لرزه ها را در گوش داخلی قوت می بخشند. سلول های مویی در گوش داخلی به ارتعاشات واکنش نشان داده و اطلاعات صوتی را به مغز ماهی ها انتقال می دهند.


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 26 بهمن 1390برچسب:, | 22:51 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

سازه هاي سنگي و ستون هاي مجموعه تخت جمشيد كه داراي اشكال مخروطي است، از اين عدد استفاده مي كرده اند.
عدد پي( ۳.۱۴) در علم رياضيات از مجموعه اعداد طبيعي محسوب مي شود. اين عدد از تقسيم محيط دايره بر قطر آن به دست مي آيد. كشف عدد پي جزو مهمترين كشفيات در رياضيات است. كارشناسان رياضي هنوز نتوانسته اند زمان مشخصي براي شروع استفاده از اين عدد پيش بيني كنند. عده زيادي، مصريان و برخي ديگر، يونانيان باستان را كاشفان اين عدد مي دانستند اما بررسي هاي جديد نشان مي دهد هخامنشيان هم با اين عدد آشنا بودند.
"عبدالعظيم شاه كرمي" متخصص سازه و ژئوفيزيك و مسئول بررسي هاي مهندسي در مجموعه تخت جمشيد در اين باره،‌ گفت : بررسي هاي كارشناسي كه روي سازه هاي تخت جمشيد به ويژه روي ستون هاي تخت جمشيد و اشكال مخروطي انجام گرفته؛ نشان مي دهد كه هخامنشيان دو هزار و 500 سال پيش از دانشمندان رياضي دان استفاده مي كردند كه به خوبي با رياضيات محض و مهندسي آشنا بودند. آنان براي ساخت حجم هاي مخروطي راز عدد پي را شناسايي كرده بودند.
دقت و ظرافت در ساخت ستون هاي دايره اي تخت جمشيد نشان مي دهد كه مهندسان اين سازه عدد پي را تا چندين رقم اعشار محاسبه كرده بودند. شاه كرمي در اين باره گفت : مهندسان هخامنشي ابتدا مقاطع دايره اي را به چندين بخش مساوي تقسيم مي كردند. سپس در داخل هر قسمت تقسيم شده، هلالي معكوس را رسم مي كردند. اين كار آنها را قادر مي ساخت كه مقاطع بسيار دقيق ستون هاي دايره اي را به دست بياورند. محاسبات اخير، مهندسان سازه تخت جمشيد را در محاسبه ارتفاع ستون ها، نحوه ساخت آنها،‌ فشاري كه بايد ستون ها تحمل كنند و توزيع تنش در مقاطع ستون ها ياري مي كرد. اين مهندسان براي به دست آوردن مقاطع دقيق ستون ها مجبور بودند عدد پي را تا چند رقم اعشار محاسبه كنند.
هم اكنون دانشمندان در بزرگ ترين مراكز علمي و مهندسي جهان چون "ناسا" براي ساخت فضاپيماها و استفاده از اشكال مخروطي توانسته اند عدد پي را تا چند صد رقم اعشار حساب كنند. بر اساس متون تاريخ و رياضيات نخستين كسي كه توانست به طور دقيق عدد پي را محاسبه كند، آ«غياث الدين محمد كاشانيآ» بود. اين دانشمند ايراني عدد پي را تا چند رقم اعشاري محاسبه كرد. پس از او دانشمنداني چون پاسكال به محاسبه دقيق تر اين عدد پرداختند. هم اكنون دانشمندان با استفاده از رايانه هاي بسيار پيشرفته به محاسبه اين عدد مي پردازند.
شاه كرمي با اشاره به اين موضوع كه در بخش هاي مختلف سازه تخت
جمشيد، مقاطع مخروطي: شامل دايره، بيضي، و سهمي ديده مي شود، گفت

"به دست آوردن مساحت، محيط و ساخت سازه هايي با اين اشكال هندسي بدون شناسايي راز عدد پي و طرز استفاده از آن غيرممكن است."
داريوش هخامنشي بنيان گذار تخت جمشيد در سال 521 پيش از ميلاد دستور ساخت تخت جمشيد را مي دهد و تا سال 486 بسياري از بناهاي تخت جمشيد را طرح ريزي يا بنيان گذاري مي كند. اين مجموعه باستاني شامل حصارها، كاخ ها،‌ بخش هاي خدماتي و مسكوني، نظام هاي مختلف آبرساني و بخش هاي مختلف ديگري است.
مجموعه تخت جمشيد مهمترين پايتخت مقاومت هخامنشي در استان فارس و در نزديكي شهر شيراز جاي گرفته است.


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 26 بهمن 1390برچسب:, | 22:51 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

 

فضای سایبر > سایبر  - همشهری آنلاین:
استیون جابز (Steven Jobs)، معروف به استیو جابز یکی از بنیانگذاران اصلی و مدیرعاملان شرکت فن‌آوری اپل (Apple) بوده است

وی در 24 فوریه 1955 در شهر سان‌فرانسیسکو ایالت کالیفرنیای آمریکا به دنیا آمد. سپس پائول و کلارا جابز وی را به فرزندی قبول کردند. پائول یک مکانیک بود.

در 1961 استیو و پدر و مادرش به شهر مانتین ویو (Mountain View) کالیفرنیا نقل مکان کردند. در آن زمان این شهر در حال تبدیل به منطقه خاصی برای تأسیس شرکت‌های فن‌آوری و الکترونیک بود. مانتین ویو بعد از مدتی به علت تعدد شرکت‌های الکترونیکی در آن به Silicon Valley‌ معروف شد.

more

  استیو جابز استعفا داد / استیو جابز درگذشت / تیم کوک / جابز، روانکاوی یک چهره / 12 راز موفقیت استیو جابز /

اولین تجربه استیو جابز در زمینه فن‌آوری در پارکینگ یکی از همسایه‌های خانه پدریش شروع شد. همسایه خانواده جابز در شرکت الکترونیک هیولت پکارد (HP) کار می‌کرد و استیو از نوجوانی به کار با قطعات الکترونیکی علاقه مند شد.

Jobs and Wozniak,1976

سپس در یک کلوپ طرفداران شرکت HP ثبت نام کرد و در آنجا با جدیدترین ابداعات صنعت الکترونیک و کامپیوتر آشنا شد. استیو 12 ساله در همان کلوپ تجربه کار با اولین کامپیوتر را کسب کرد.

در تمام طول دبیرستان استیو در نشست‌ها و سخنرانی‌های عمومی شرکت HP حضور داشت و حتی یک بار در بین سخنرانی ویلیام هیولت؛ بنیانگذار شرکت HP در بین جمع از او خواست تا چند قطعه الکترونیکی برای ساخت یک پروژه درسی را در اختیارش گذارد. ویلیام هیولت که از درخواست جابز جوان متعجب شده‌بود قطعات مورد نیاز را در اختیارش گذاشت و او را برای دوره آموزشی به شرکت HP دعوت کرد.

بعد از پایان دوره دبیرستان جابز به کالج رفت ولی تنها بعد از یک ترم کالج را رها کرد و برای مطالعه برروی ادیان شرقی به هند سفر کرد. جابز در 1975 به آمریکا بازگشت و به عضویت گروهی به نام کلوپ کامپیوترهای خانگی درآمد.

  • تأسیس شرکت اپل

جابز در همانجا با استیو وزنیاک (Steve Wozniak) آشنا شد. این دو بعداً شرکت اپل را راه‌اندازی کردند. در آن زمان استیو وزنیاک در حال کار برروی یک کامپیوتر کوچک بود. جابز که به پتانسیل‌های بازاریابی کامپیوتر ساخت وزنیاک پی برده‌بود با او وارد کار شد.

در 1976 جابز و وزنیاک شرکت اپل را با نام Apple Computer Company راه‌اندازی کردند. جابز می‌گوید نام اپل (سیب) را به این جهت انتخاب کرد که یک تابستان برای کار به چیدن سیب در یک مزرعه مشغول بود.

در اوایل کار جابز و وزنیاک از فروش مایکروباس و ماشین حساب ساخت خود هزار و 300 دلار سود بردند. کار اصلی آن‌ها در آن زمان فروش بوردهای مدار و کار برروی ساخت یک کامپیوتر شخصی بود.

بعد از مدت کوتاهی در بازار کامپیوتر و الکترونیک، جابز به این نتیجه رسید که خلاء وسیعی در بازار کامپیوتر وجود دارد. در آن زمان تمام کامپیوترها مینفریم (Mainframe) بودند ولی پیشرفت‌های صنعت الکترونیک، در حال متحول کردن ساخت کامپیوترهای شخصی بود.

Jobs next to the new macintosh PC

  • ساخت اولین کامپیوترهای شخصی اپل

جابز و وزنیاک کامپیوتر پیشینی که به نام Apple I فروخته بودند را دوباره طراحی کردند و با ایجاد تغییراتی آن را با نام Apple II در سال 1977 به بازار عرضه کردند و تنها در یک سال 2.7 میلیون دلار از فروش این کامپیوتر درآمد کسب کردند.

تنها در سه سال فروش شرکت آن‌ها به 200 میلیون دلار رسید. بسیاری از تحلیل‌گران رشد شرکت اپل را یکی از شاخص‌ترین نمونه‌های رشد شرکت‌های تولیدی در تاریخ آمریکا می‌دانند.

اپل در آن زمان بخش بزرگی از بازار کامپیوترهای شخصی را در دست گرفت. جابز و وزنیاک در 1980 نسخه جدیدی از کامپیوتر خود به نام Apple III را معرفی کردند ولی این کامپیوتر مشکلات فنی و بازاریابی زیادی داشت و سرانجام نتوانست موفقیت Apple II را تکرار کند.

جابز که بیشتر در زمینه بازاریابی در اپل کار می‌کرد، در 1983 کامپیوتر جدیدی به نام Lisa را به بازار معرفی کرد. این کامپیوتر نیز به علت بالا بودن قیمتش نسبت به محصولات رقبای دیگر شکست خورد. در آن زمان شرکت ماشین‌های تجاری جهانی (IBM) بزرگترین رقیب اپل بود.

تا سال 1983 اپل نزدیک به نیمی از سهم خود در بازار کامپیوترهای شخصی را به IBM‌ واگذار کرد.

در 1984 اپل مدل کاملا متفاوتی از کامپیوترهای شخصی به نام Macintosh را معرفی کرد. این کامپیوتر اولین کامپیوتر شبیه به کامپیوترهای رومیزی کنونی دارای ماوس و رابط گرافیکی بود. این کامپیوتر نیز به علت افزایش رقابت از سوی شرکت‌های دیگر به موفقیت خوبی نرسید و همین امر شروع جدا شدن استیو جابز از شرکت اپل بود.

Steven Jobs

  • جداشدن از اپل و تاٰسیس NeXT

جابز در 1985 از مدیرعاملی شرکت اپل استعفا داد و به همراه چندی از کارمندان پیشین خود شرکت کامپیوتری دیگر به نام NeXT راه‌اندازی کرد. در 1988 این شرکت در مراسمی در شهر سان فرانسیسکو به عنوان یک شرکت فعال در زمینه کامپیوترهای آموزشی معرفی شد.

اولین محصولات شرکت NeXT با قدرت پردازش بالا، گرافیک مناسب و سیستم صدای قدرتمند بسیار پرطفدار بودند. بار دیگر مشکلی که برای کامپیوترهای اپل پیش آمده بود گربیانگیر NeXT شد. قیمت بالا، صفحه نمایش سیاه و سفید، عدم سازگاری با نرم‌افزارهای روز و قابلیت اتصال به کامپیوترهای دیگر از مشکلات محصولات NeXT بود.

  • تاٰسیس شرکت Pixar

NeXT یک شکست دیگر برای جابز بود. در 1986 استیو جابز شرکت کوچکی به نام Pixar را از جورج لوکاس، کارگردان معروف هالیوود خریداری کرد. حوزه کار Pixar انیمیشن‌های کامپیوتری بود.

نه سال بعد از پیوستن جابز به این شرکت اولین فیلم انیمیشن این شرکت به نام داستان اسباب بازی (Toy Story) منتشر شد و به فروش بسیار بالایی در جهان رسید. شرکت Pixar بعدها تولید سری فیلم‌های انیمیشن داستان اسباب بازی را ادامه داد و شرکت دیزنی بعد از مدتی تهیه کنندگی و پخش فیلم‌های تولید Pixar را برعهده گرفت. فیلم Mosters Inc. محصول شرکت Pixar بیشترین فروش آخر هفته در تاریخ فیلم‌های انیمیشنی در آمریکا را داشت.

  • بازگشت به اپل

در دسامبر 1996 اپل شرکت NeXT را به قیمت 400 میلیون دلار خریداری کرد و جابز به عنوان مشاور مدیرعامل به اپل بازگشت. بعد از یکسال از ورود مجدد استیو جابز، اپل در اقدامی غافلگیر کننده به همکاری با رقیب جدیش، مایکروسافت پرداخت.

در این همکاری اپل و مایکروسافت در زمینه تولید و معرفی فن‌آوری‌های کامپیوتری جدیدی با یکدیگر همکاری کردند.

در نوامبر 1997 استیو جابز اعلام کرد کاربران می‌توانند کامپیوترهای اپل را از طریق اینترنت یا تلفن سفارش دهند. از آنجا فروشگاه اپل به عنوان یک موفقیت بازاریابی جدید معرفی شد. تنها بعد از یک هفته از راه‌انداری، این فروشگاه به بزرگترین فروشگاه تجارت الکترونیک تبدیل شد. در 1997 استیو جابز به عنوان مدیرعامل موقت شرکت اپل معرفی شد.

در 1998 جابز نسل کامپیوترهای iMac را معرفی کرد که قدرت پردازش بسیار بالا و در عین حال قیمت مناسبی داشتند. در 1999 نیز iBook به عنوان نسل اول لپ‌تاپ‌های اپل معرفی شد. لپ‌تاپ‌های اپل آن زمان اولین کامپیوترهایی بودند که به فن‌آوری AirPort اپل مجهز شدند. این فن‌آوری به کاربران اجازه می‌داد به صورت بی‌سیم به اینترنت متصل شوند. در همین دوره استیو جابز مدیر عامل شرکت اپل شد.

استیو جابز تا اکتبر 2009 میزان 5.426 میلیون دلار از سهام اپل را در اختیار داشت. وی همچنین تا آن زمان 138 میلیون دلار از سهام شرکت دیزنی را در اختیار دارد. مجله فوربز (Forbes) سرمایه استیو جابز را تا سال 2009 حدود 5.1 میلیارد دلار تخمین زد. به این ترتیب وی چهل و سومین پولدار در آمریکاست.

یکی از شاخص‌ترین نکات در مورد استیو جابز که همکارانش همواره به آن اشاره می‌کردند، نحوه مدیریت اوست. بسیاری از کارمندان و همکارانش می‌گویند روحیه چالشگر و رقابتی جابز او را از دیگر رقبایش جدا می‌سازد.

جابز در 1991 با لاورین پاول ازدواج کرد. حاصل این ازدواج سه فرزند است.

  • سرطان لوزالمعده و مرخصی‌های جابز از اپل

در سال 2004 استیو جابز اعلام کرد که به سرطان پانکراس دچار شده‌است. سرطان پانکراس یا لوزالمعده یکی از کشنده‌ترین و بدخیم‌ترین انواع سرطان است البته جابز می‌گوید نوع سرطان وی بسیار نادر و تقریباً خوشخیم است. در جولای 2004 طی عمل جراحی تومور از بدن جابز خارج شد.

در سال 2009 جابز اعلام کرد که از عدم توازن هورمون رنج می‌برد و طی یک عمل جراحی کبد پیوندی دریافت کرد و به مدت 6 ماه در مرخصی به سر برد.

Steven Jobs

در ژانویه 2011 استیو جابز اعلام کرد که به علت مشکلات پزشکی دوباره قصد دارد به مرخصی برود و در طول این مدت، تیم کوک وظیفه نظارت بر کارهای شرکت اپل را بر عهده خواهد داشت.[پیشینه خبر]

در اوایل سال 2011 روزنامه انگلیسی Financial Times استیو جابز را به عنوان چهره برتر سال 2010 انتخاب کرد.[پیشینه خبر]

سرانجام در آگوست سال 2011 وی به علت پیشروی بیماری‌اش (سرطان لوزالمعده) از سمت خود (مدیر عامل شرکت اپل) استعفا داد و تیم کوک جای او را گرفت. جابز نیز به عنوان رئیس شرکت به فعالیت خود ادامه داد اما شدت بیماری به حدی بود که وی نتوانست تحمل کند و در تاریخ 6 اکتبر همان سال درگذشت.


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 26 بهمن 1390برچسب:, | 22:51 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

اینم ۲۰ تا جوک جالب و خنده دار و جدید:

 

۱.آشپزیه قبیله آدمخوار میره پیش رییس قبیله میگه قربان یه مردکچل گرفتیم کبابش کنیم یاآب پز؟
رییس میگه تاس کبابش کنید !

۲.حیف نون به غضنفر میگه : بیا پنیر و انگور بخوریم .
غضنفر میگه : من اسهال دارم .
حیف نون میگه : ای بابا ، اونو بعد میخوریم !

۳.چند فحش قديمي از زبان جاسم! :
1.از جلوي چشمام خفه شو ، کثافته مرض !
2.فكر كردي فقط خودت خري؟
3.كسي با تو زر نزد
4.صداتو واسه من داد نزن
5.وقتي با من حرف ميزني دهنتو ببند!!!
چند فحش جديد از زبان جاسم! :
1.دستت بشكنه از زانو
2.خودت گير عجب آدم خري افتادي
3.خودم دست دارم جوابشو ميدم!!!
4. تو نه تربیت داری نه خانوادگی !
5 - حرف مفت نزن ، دندوناتو پاره میکنم

بقیه جوک ها در ادامه مطلب...


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 23 بهمن 1390برچسب:جالب,جوک,خنده دار,جوک خنده دار,جدید,جوک جدید,بامزه ترین جوک ها,لطیفه,برای خنده, | 16:28 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

                                                                    امید

 شخصی را به جهنم می بردند . در راه بر می‌گشت و به عقب خیره می‌شد . ناگهان خدا فرمود: او را به بهشت ببرید .
فرشتگان پرسیدند چرا؟پروردگار فرمود: او چند بار به عقب نگاه کرد ... او امید به بخشش داشت .. 

 عاشق  

امیری به شاهزاده گفت :من عاشق توام .شاهزاده گفت :زیباتر از من خواهرم است که در پشت سر تو ایستاده است .
امیر برگشت و دید هیچکس نیست .شاهزاده گفت:عاشق نیستی !!!!عاشق به غیر نظر نمی کند . 

 زیبایی


دخترک طبق معمول هر روز جلوی کفش فروشی ایستاد و به کفش های قرمز رنگ با حسرت نگاه کرد بعد به بسته های چسب زخمی که در دست داشت خیره شد و یاد حرف پدرش افتاد :اگر تا پایان ماه هر روز بتونی تمام چسب زخم هایت را بفروشی آخر ماه کفش های قرمز رو برات می خرم "دخترک به کفش ها نگاه کرد و با خود گفت :یعنی من باید دعا کنم که هر روز دست و پا یا صورت 100 نفر زخم بشه تا ...و بعد شانه هایش را بالا انداخت و راه و افتاد و گفت : نه... خدا نکنه...اصلآ کفش نمی خوام

 

 

 

 پیری برای جمعی سخن می راند لطیفه ای برای حضار تعریف کرد همه دیوانه وار خندیدندبعد از لحظه ای او دوباره همان لطیفه را گفت و تعداد کم تری از حضار خندیدنداو مجدد لطیفه را تکرار کرد تا این که دیگر کسی در جمعیت به آن لطیفه نخندید  او لبخندی زد و گفت وقتی که نمی توانید بارها و بارها به لطیفه ای یک سان بخندید

پس چرا بارها و بارها به گریه و افسوس خوردن در مورد مسئله ای مشابه ادامه می دهید؟

 

گذشته را فراموش و به جلو نگاه کنید


قضاوت 

زن و مرد جوانی به محله جدیدی اسبا‌ب‌کشی کردند. روز بعد ضمن صرف صبحانه، زن متوجه شد که همسایه‌اش درحال آویزان کردن رخت‌های شسته است و گفت: لباس‌ها چندان تمیز نیست. انگار نمی‌داند چطور لباس بشوید. احتمالا باید پودر لباس‌شویی بهتری بخرد.

 

همسرش نگاهی کرد اما چیزی نگفت. هربار که زن همسایه لباس‌های شسته‌اش را برای خشک شدن آویزان می‌کرد، زن جوان همان حرف را تکرار می‌کرد تا اینکه حدود یک ماه بعد، روزی از دیدن لباس‌های تمیز روی بند رخت تعجب کرد و به همسرش گفت: "یاد گرفته چطور لباس بشوید. مانده‌ام که چه کسی درست لباس شستن را یادش داده."

مرد پاسخ داد: من امروز صبح زود بیدار شدم و پنجره‌هایمان را تمیز کردم!

 

زندگی هم همینطور است. وقتی که رفتار دیگران را مشاهده می‌کنیم، آنچه می‌بینیم به درجه شفافیت پنجره‌ای که از آن مشغول نگاه‌کردن هستیم بستگی دارد. قبل از هرگونه انتقادی، بد نیست توجه کنیم به اینکه خود در آن لحظه چه ذهنیتی داریم و از خودمان بپرسیم آیا آمادگی آن را داریم که به‌ جای قضاوت کردن فردی که می‌بینیم، در پی دیدن جنبه‌های مثبت او باشیم؟ 

اصلاح دنیا

بر سر گور کشیشی در کلیسای وست مینستر نوشته شده است: «کودک که بودم می خواستم دنیا را تغییر دهم. بزرگتر که شدم متوجه شدم دنیا خیلی بزرگ است من باید انگلستان را تغییر دهم. بعدها انگلستان را هم بزرگ دیدم و تصمیم گرفتم شهرم را تغییر دهم. در سالخوردگی تصمیم گرفتم خانواده ام را متحول کنم. اینک که در آستانه مرگ هستم می فهمم که اگر روز اول خودم را تغییر داده بودم، شاید می توانستم دنیا را هم تغییر دهم!!!»


برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 23 بهمن 1390برچسب:داستان,کوتاه,جالب,داستان کوتاه,داستان زیبا,داستان جالب,بهترین داستان های سال, | 13:39 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

 

 
1. آنچه را گذشته است فراموش کن و بدانچه نرسیده است رنج و اندوه مبر

2. قبل از جواب دادن فکر کن

3. هیچکس را تمسخر مکن

4. نه به راست و نه به دروغ قسم مخور

5. خود برای خود، زن انتخاب کن

6. به ضرر و دشمنی کسی راضی مشو

7. تا حدی که می توانی، از مال خود داد و دهش نما

8. کسی را فریب مده تا دردمند نشوی

9. از هرکس و هرچیز مطمئن مباش

10. فرمان خوب ده تا بهره خوب یابی

11. بیگناه باش تا بیم نداشته باشی

12. سپاس دار باش تا لایق نیکی باشی

13. با مردم یگانه باش تا محرم و مشهور شوی

14. راستگو باش تا استقامت داشته باشی

15. متواضع باش تا دوست بسیار داشته باشی

16. دوست بسیار داشته باش تا معروف باشی

17. معروف باش تا زندگانی به نیکی گذرانی

18. دوستدار دین باش تا پاک و راست گردی

19. مطابق وجدان خود رفتار کن که بهشتی شوی

20. سخی و جوانمرد باش تا آسمانی باشی

21. روح خود را به خشم و کین آلوده مساز

22. هرگز ترشرو و بدخو مباش

23. در انجمن نزد مرد نادان منشین که تو را نادان ندانند

24. اگر خواهی از کسی دشنام نشنوی کسی را دشنام مده

25. دورو و سخن چین مباش و نزدیک دروغگو منشین

26. چالاک باش تا هوشیار باشی

27. سحر خیز باش تا کار خود را به نیکی به انجام رسانی

28. اگرچه افسون مار خوب بدانی ولی دست به مار مزن تا تو را نگزد و نمیری

29. با هیچکس و هیچ آیینی پیمان شکنی مکن که به تو آسیب نرسد

30. مغرور و خودپسند مباش، زیرا انسان چون مشک پرباد است و اگر باد آن خالی شود چیزی باقی نمی ماند

برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 23 بهمن 1390برچسب:نصیحت,زرتشت,سی نصیحت,گفتار,گفتار زرتشت, | 13:35 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

آیا میدانید : شن خیس از شن خشک سبک تر است.

 

آیا میدانید : حرف C هیچ وقت در املای اعداد انگلیسی بکار نمی رود.

آیا میدانید : بهترین زمان خواب از ساعت ۱۰ شب تا اذان صبح است.

آیا میدانید : عقاب معمولاً هنگام پرواز، مستقیم به خورشید می نگرد.

آیا میدانید : کهکشان راه شیری تقریبا صد میلیارد ستاره دارد.

آیا میدانید : ۸۵ درصد گیاهان در اقیانوس ها رشد می کند.

آیا میدانید : به اعدادی که بیش از نه رقم دارند، اعداد نجومی گویند.

آیا میدانید : نور خورشید تا عمق ۴۰۰ متری آب دریا نفوذ می کند.

آیا میدانید : کوه های آلپ در سال حدود یک سانتیمتر بلند می شوند.

آیا میدانید : اگر زنی به کوررنگی مبتلا باشد، فرزندان پسر او کوررنگ می شوند.

آیا میدانید : پرواز با کایت یک ورزش حرفه ای در تایلند است.

آیا میدانید :ایران برای اولین بار در جهان از ضایعات نخل خرما چوب مصنوعی می سازد.

آیا میدانید : ایران دومین تولیدکنندهٔ انجیر جهان است.

آیا میدانید : زرافه میتواند با زبانش گوشهایش را تمیز کند .

آیا میدانید : که خرس قطبی هنگامی که روی دو پا می ایستد حدود سه متر است .

آیا میدانید : یک میلیون سیاره به اندازه زمین در خورشید جای می گیرد.

آیا میدانید : بلندی شترمرغ به دو متر و نیم و وزنش به ۹۰ کیلو میرسد .

آیا میدانید : اگر تمام رگهای خونی را در یک خط بگذاریم تقریبا ۹۷۰۰۰ کیلومتر میشود .

آیا میدانید : قلب میگوها در سر آنها قرار دارد .

آیا میدانید : که کانگوروها قادرند ۳ متر به سمت بالا و ۸ متر به سمت جلو بپرند .

آیا میدانید : که هر هکتار جنگل قادر است بیش از پنج تن گوگرد و غبار هوا را جذب کند.

آیا میدانید : آقایان روزانه ۴۰ تار مو وخانم ها ۷۰ تا موی خود را از دست می دهند.

آیا میدانید : اسبها در مقابل گاز اشک آور مصون اند .

آیا میدانید : نعناع سسکه و تنگی نفس را شفا میدهد .

آیا میدانید : جرم زمین هشتاد و یک برابر ماه است.

آیا میدانید : نور میتواند در یک ثانیه ۷.۵ دور دور زمین بچرخد .

آیا می دانستید پرهزینه ترین شوخی دنیا توسط یک پلیس در سال۱۸۸۰م، در شهر «راکی» انجام شده است. او ناگهان خبر فعال شدن آتشفشان «پیکسویک» در نزدیکی شهر را به اطلاع مردم رساند و به علت فرار مردم حدود ۶۰میلیون دلار جریمه شد.

 

 


برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:دانستنی,مطالب,علمی,مطالب علمی,آیا میدانید,علم,علمی,, | 15:48 | نویسنده : علیرضا زینالپور |
[تصویر:  shah.jpg][تصویر:  shah2.jpg]


برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:, | 15:48 | نویسنده : علیرضا زینالپور |


 

پرندگان خشمگین در حیات وحش واقعی / عکس

 

 

 

 


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:, | 15:48 | نویسنده : علیرضا زینالپور |



دهه فجر از نگاه مقام معظم رهبری
دهه فجر ،‌ سرآغاز طلوع مجدد ارزشهای گرانقدر اسلامی، مقطع رهایی ملت ایران است. در دهه فجر اسلام تولدی دوباره یافت و این دهه در تاریخ ایران نقطه ای تعیین كننده و بی مانند بشمارمیرود. تا قبل از انقلاب اسلامی،‌ در ایران نظام اسلامی وجودنداشت و رابطه پادشاهان با مردم رابطه ی غالب و مغلوب و سلطان و رعیتی  بود وپادشاهان احساس می‌كردند كه فاتحینی هستند كه بر مردم غلبه یافته اند و حضرت امام رضوان الله تعالی علیه این سلسله معیوب را قطع كردند و نقطه ی عطفی در تاریخ ایران بوجودآوردند و شمشیر اسلام مردم را علیه دشمنان اسلام،‌ مردم و استعمارگران به كار گرفتند. دهه انقلاب از رشحات اسلام است و آئینه ای است كه خورشید اسلام در او درخشید و این دهه باید با عظمت هرچه تمامتر برگزارشود. این مراسم را با هیجانهای عاطفی صحیح باید با طراوت و تازه كرد. جشنهای دهه فجر می بایستی همچون مراسم و اعیاد مذهبی گرامی داشته شود و مردمی باشد. باید كلیه مساجد فعال شوند و مردم با حضور در مساجد خاطره ی فراموش نشدنی حضرت امام و پیروزی انقلاب اسلامی را جشن بگیرند.


برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:, | 15:48 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

 

 


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:, | 15:48 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

 


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:, | 15:48 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

 

الو؟

منزل خداست؟


اين منم مزاحمي که آشناست


هزار دفعه اين شماره را دلم گرفته است


ولي هنوز پشت خط در انتظار يک صداست


شما که گفته ايد پاسخ سلام واجب است


به ما که مي رسد ، حساب بنده هايتان جداست؟



الو ....


دوباره قطع و وصل تلفنم شروع شد


خرابي از دل من است يا که عيب سيم هاست؟


چرا صدايتان نمي رسد کمي بلند تر


صداي من چطور؟ خوب و صاف و واضح و رساست؟


اگر اجازه مي دهي برايت درد دل کنم


شنيده ام که گريه بر تمام دردها شفاست

دل مرا بخوان به سوي خود تا که سبک شوم


پناهگاه اين دل شکسته خانه ي شماست


الو ، مرا ببخش ، باز هم مزاحمت شدم


دوباره زنگ مي زنم ، دوباره ، تا خدا خداست

 


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 19 بهمن 1390برچسب:, | 19:21 | نویسنده : علیرضا زینالپور |
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

 

جنگ جهانی دوم
WW2Montage.PNG
از سمت چپ-بالا (در جهت عقربه‌های ساعت): نیروهای اتحادیه کشورهای همسود در کویر؛ زنده‌به‌گور شدن چند چینی توسط سربازان ژاپنی؛ حمله‌های زمستانی نیروهای زرهی شوروی؛ هواپیماهای ژاپنی آماده برخاستن از باند ناو هواپیمابر؛ نبرد سربازان ارتش سرخ شوروی در برلین؛ مورد حمله واقع‌شدن زیردریایی آلمانها.
زمان ۱ سپتامبر ۱۹۳۹ تا ۲ سپتامبر ۱۹۴۵ میلادی
(۹ شهریور ۱۳۱۸ تا ۱۱ شهریور ۱۳۲۴ خورشیدی)
مکان اروپا، منطقه اقیانوس آرام، جنوب شرق آسیا، خاورمیانه، منطقه مدیترانه و شمال آفریقا
نتیجه پیروزی متفقین، تأسیس سازمان ملل متحد، تبدیل شوروی و آمریکا به دو ابرقدرت، آغاز جنگ سرد و بسیاری دیگر.
علت جنگ تحمیل برخی موارد در جریان عهدنامه ورسای به آلمان، گسترش نازیسم در اروپا بدست هیتلر
جنگندگان
متفقین
Flag of the Soviet Union (1923-1955).svgشوروی
US flag 48 stars.svg ایالات متحده آمریکا
Flag of the United Kingdom.svg بریتانیا
Flag of the Republic of China.svg چین
Flag of France.svg فرانسه
و دیگر متفقین
متحدین
Flag of the NSDAP (1920–1945).svg آلمان
Naval Ensign of Japan.svg ژاپن
Flag of Italy (1861-1946) crowned.svg ایتالیا
و نیروهای محور
فرماندهان
Flag of the Soviet Union (1923-1955).svg ژوزف استالین
US flag 48 stars.svg فرانکلین روزولت
Flag of the United Kingdom.svg وینستون چرچیل
Flag of the Republic of China.svg چیانگ کای‌شک
Flag of France.svg شارل دوگل
Flag of the NSDAP (1920–1945).svg آدولف هیتلر
Naval Ensign of Japan.svg هیروهیتو
Flag of Italy (1861-1946) crowned.svg بنیتو موسیلینی
تلفات
کشته‌شدگان نظامی
بیش از ۱۴٬۰۰۰٬۰۰۰
شهروندان عادی
۳۶٬۰۰۰٬۰۰۰
مجموع
۵۰٬۰۰۰٬۰۰۰
کشته‌شدگان نظامی
بیش از ۸٬۰۰۰٬۰۰۰
شهروندان عادی
۴٬۰۰۰٬۰۰۰
مجموع
۱۲٬۰۰۰٬۰۰۰

جنگ جهانی دوم (به انگلیسی: World War II) به سلسله حملات و اقدامات نظامی کشورهای مختلف در بین سالهای (1939-1945) در جهان گفته می شود. این جنگ ابتدا در اروپا و شرق آسیا آغاز شد و سپس به شمال آفریقا، آسیا و حتی آمریکا هم کشیده شد. از این جنگ می توان به عنوان بزرگ‌ترین و پرتلفات‌ترین جنگ در تاریخ جهان یاد کرد. تاریخ متداول آغاز جنگ جهانی دوم در غرب، در تاریخ ۱ سپتامبر، ۱۹۳۹ است. در این تاریخ آلمان با حمله به لهستان آتش جنگ را بر افروخت. همچنین منابع دیگر حمله ژاپن به چین را در ۷ ژوئیه، ۱۹۳۷، آغاز جنگ می‌دانند، و حمله ژاپن به منچوری که در ۱۹۳۱ رخ داده بود، به نوعی یکی از مقدمات جنگ جهانی دوم بود.

 

محتویات

 [نهفتن

دلایل آغاز جنگ [ویرایش]

دلایل بسیاری باعث آغاز جنگ جهانی دوم بوده اند. برخی از مهمترین آنها، بحران اقتصادی و تورم و درخواست غرامت جنگی از جمهوری وایمار (آلمان پس از جنگ جهانی اولرکود اقتصادی و نیاز ژاپن به مواد اولیه بود که باعث ظهور و رواج اندیشه فاشیسم و ملی گرایی، ظهور اندیشه دیکتاتوری و محدود کردن فکر و اندیشه شد.

با به پایان رسیدن جنگ جهانی اول نظام سرمایه داری اروپا آماده جنگ دیگری شد. سرمایه داری در اروپا از بازارهای پس از جنگ سود زیادی را به دست آورده بود. و همچنین تنها با گذشت چند ماه بعد از جنگ جهانی اول شوراهای انقلابی و کارگری به ویژه در آلمان پدید آمدند که باعث نگرانی طبقه حاکم از قدرت روز افزون آنها شده بود.به همین خاطر طبقهٔ حاکم آلمان به تسلیح میلشیای ارتجاعی همت گمارد تا «خطر» انقلاب را برطرف کرده و بتواند انقلاب روسیه را از حمایت کارگران اروپا محروم نماید. شوراهای انقلابی به شدت سرکوب شدند و بحران اقتصادی بر جای ماند تا این که در سال ۱۹۲۹ میزان بیکاری به درجه‌ای بی‌سابقه رسید. به همین دلیل قدرت های بزرگ آن زمان به استعمارگری دست زدند. دو اتفاق مهم آتش اولیه جنگ جهانی دوم را برافروخت، حمله ژاپن به چین (ژوئیه ۱۹۳۷)و اشغال لهستان توسط آلمان (سپتامبر ۱۹۳۹). کشورهای درگیر جنگ جهانی دوم دو گروه بودند که به نام متفقین و متحدین شناخته می‌شوند.


 

پیش زمینه جنگ در آلمان [ویرایش]

پس از جنگ جهانی اول، متفقین برای جلوگیری از وقوع جنگ بزرگ دیگری معاهده ورسای را پیشنهاد دادند. سخت‌ترین قسمت این معاهده در مورد آلمان بود. متفقین این کشور را به خاطر شروع جنگ مقصر شناختند و در این معاهده در قبال صلح، از آن غرامت جنگی و سرزمین مطالبه کردند. جمهوری وایمار، دولتی که پس از فرار قیصر ویلهلم، امپراطور آلمان در این کشور تشکیل شده بود به ناچار برای انعقاد صلح با متفقین این پیمان را امضا کردند. طبق این پیمان، مردم آلمان به خاطر شروع جنگ مقصر شناخته شدند و باید غرامتی حدود صد میلیارد دلار (در آن زمان) می پرداختند. همچنین معاهده اندازهٔ ارتش آلمان را به صد هزار نفر کاهش داد، تمام زیر دریایی‌ها و ناوهای قدرتمند جنگی (بجز شش فروند) آلمان به متفقین تحویل داده شد و آلمان دیگر حق ساخت هواپیما و تانک و دیگر جنگ افزار تهاجمی را نداشت. به جز آن مستعمرات آلمان در آفریقا، چین و حوزهٔ اقیانوس آرام، گرفته شد. ایالات آلزاس و لورن آلمان که زمانی به فرانسه تعلق داشتند به این کشور باز پس داده شدند و اراضی وسیعی از آلمان به لهستان واگزار شد. و از همه مهم تر راین لند، اراضی حاصلخیز غرب رود راین برای 50 سال به متفقین سپرده شد.

بسیاری از این نواحی، نواحی حاصلخیز، کانه خیز و صنعتی آلمان بود. یک تاریخدان میگوید:

معاهده ورسای حدود سیزده درصد قلمرو پیش از جنگ آلمان، ده درصد جمعیتش، هفتاد و پنج درصد کانه‌های آهن آن و بیست و پنج درصد باکیفیت‌ترین معادن ذغال سنگ آن را گرفت. [۱][۲] در آلمان چهار میلیون نفر بیکار بودند و از آن جایی که این کشور مستعمره نداشت، نمی‌توانست محصولاتش را به فروش برساند. هیتلر سال ۱۹۲۵ در کتابی به نام نبرد من (Mein Kampf) اعلام کرد که باید در فکر «فضایی برای حفظ موجودیت نژادژرمن» بود و باید برای این مهم «به شرق نگریست». او سپس برای به دست آوردن بازارهای جدید برای محصولات آلمانی مسئلهٔ نابودی «یهودیتبلشویسم» را مطرح نمود. این کار باعث شد که شرکت‌ها و کارخانه جات بزرگ آلمانی از قبیل زیمنس، بایر، کروپ یا بُش که از نظرات هیتلر پشتیبانی کردند، صندوق‌های نازیسم را پر از پول و امکانات کردند. و همچنین کارفرمای فولادسازی تیسن ۱۰۰ هزار مارک طلا به نازی‌ها داد و هیتلر سال ۱۹۳۳ به قدرت رسید. ورث در کتابی که سال ۱۹۶۴ به نام (روسیه در جنگ، از استالینگراد تا برلین)، منتشر نمود، چنین نوشت: «مبارزه با بلشویسم جهانی هدف اصلی سیاست آلمان بود.» هیتلر سال ۱۹۳۹ به تاریخدانی به نام کارل بورکهاردت گفت: «هر چه من در نظر دارم برضد شوروی است. اگر غرب آن قدر احمق است تا این موضوع را بفهمد، من مجبورم با روس‌ها سازش کنم تا غرب را به صورت نظامی شکست دهم و سپس تجدید قوا کرده و اتحاد شوروی را نابود نمایم.» عملاً غرب در سال ۱۹۴۰ از پای درآمد و هیتلر یک سال بعد علیه شوروی وارد عمل شد.

رهبران جنگ [ویرایش]

متحدین [ویرایش]

آدولف هیتلر [ویرایش]
نوشتار اصلی: آدولف هیتلر


بنیتو موسیلینی [ویرایش]
نوشتار اصلی: بنیتو موسیلینی


هیروهیتو [ویرایش]
نوشتار اصلی: هیروهیتو


متفقین [ویرایش]

وینستون چرچیل [ویرایش]
نوشتار اصلی: وینستون چرچیل


ژوزف استالین [ویرایش]
نوشتار اصلی: ژوزف استالین


فرانکلین روزولت [ویرایش]
نوشتار اصلی: فرانکلین روزولت


شارل دوگل [ویرایش]
نوشتار اصلی: شارل دوگل


چیانگ کای‌شک [ویرایش]
نوشتار اصلی: چیانگ کای‌شک


جنگ در اروپا [ویرایش]

جنگ جهانی دوم دراروپا: آبی: مناطق محور - سرخ: مناطق متفقین - سبز: شوروی قبل از ورود به جنگ

آلمان نازی در ساعت "4:45 بامداد ۱ سپتامبر، ۱۹۳۹ به لهستان حمله کرد، که طبق توافق قبلی بخشی از آنجا را


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 19 بهمن 1390برچسب:, | 19:8 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

 

 

   جنگهای معروف ایران :

1. جنگ بابل (539 ق.م)

که بین کوروش کبیر و بابلی ها صورت گرفت , در این جنگ کوروش فاتح شد , همه یهودیان در بند را آزاد نمود و با اسیر شدگان و مغلوب شدگان با محبت رفتار کرد , این جنگ یکی از نوامیس تاریخ بوده که جلوی ستم های بابلیان را بگیرد .

2. جنگ ماراتن (490 ق.م)

این جنگ بین ایرانیان و یونانیان درگرفت , ولی داریوش چون متجاوز بود شکست خورد .

3. جنگ ترموپیل (483 ق.م)

در این جنگ یونانیان در اثر خیانتی که به آنان شد از خشارشا شکست خوردند .

4. جنگ دریائی سالامین (481 ق.م)

این نبرد خشارشا بر علیه یونانیها آغاز کرد و عاقبت هم مغلوب شد .

5. جنگ گرانیکوس (334 ق.م)

این نبرد بین اسکندر و داریوش سوم پادشاه هخامنشی صورت گرفت که منتهی به شکست داریوش گردید .

6. جنگ اربل (331 ق.م)

در این جنگ داریوش سوم از اسکندر شکست خورد و منتهی به انقراض سلسله هخامنشی شد .

7. جنگ حران (53 ق.م)

این نبرد بین کراسوس سردار رومی و اردوان اول اشک سیزدهم پادشاه اشکانی در منطقه حران درگرفت و منتهی به شکست رومیان گردید و کراسوس به دست شورشیان و سربازان خود کشته شد .

8. جنگ چالدران (920 ه.ق)

این جنگ بین شاه اسمعیل صفوی و سلطان سلیم خان عثمانی در نزدیکی تبریز رخ داد و منجر به شکست شاه اسمعیل شد .

9. جنگ قادسیه (636 م)

این جنگ که شدیدترین جنگ بین ایرانیان و مسلمین در زمان عمر بن خطاب بود در زمان یزدگرد سوم پادشاه ساسانی اتفاق افتاد – رستم فرخزاد از ایران و سعد وقاص از مسلمین سرکردگی سپاهیان را بعهده داشتند , با کشته شدن رستم فرخزاد سپاه ایران شکست خوردند .

10. حمله مغولها (611 ه.ق)

بر اثر بی کفایتی و بی سیاستی سلطان محمد خوارزمشاه که تجار و فرستادگان چنگیز به ایران را به قتل رسانده بودند , چنگیز به همراه پسرانش در سال 611 ه.ق به ایران حمله کرد و پس از قتل و غارت فراوان سلطان محمد به جزیره آبسکون فرار و در آنجا درگذشت و پس از در هم شکسته شدن مقاومتهای پسرش سلطان جلال الدین بالاخره مغولها بر سرتاسر ایران چیره شدند .

11. جنگ کرنال (1151 ه.ق)

این جنگ بین نادرشاه افشار و محمد شاه گورکانی پادشاه در دشت کرنال در نزدیکی دهلی رخ داد و منجر به پیروزی نادر شد وی دوباره سلطنت را به محمد شاه واگذار و با هدایای زیادی (منجمله دریای نور , کوه نور و تخت طاووس) به ایران بازگشت .

12. جنگهای ایران و روسیه (1223-1218 ه.ق)

این جنگها در زمان فتحعلیشاه قاجار و عباس میرزا اتفاق افتاد و در اوایل پیروزیهای زیادی نصیب سپاهیان ایران شد ولی بعدها با شکست ایرانیان و انعقاد معاهده های گلستان و ترکمانچای قسمتهای زیادی از آذربایجان و ارمنستان به روس ها واگذار گردید .

13. جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران (1359-1367 ه.ش)

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران , عراق و آمریکا و استکبار جهانی که از انقلاب اسلامی ایران به وحشت افتاده بودند برای جلوگیری از صدور انقلاب و آگاهی کشورهای تحت ستم منطقه و مسلمانان جهان جهت ضربه زدن به ایران جنگ ناخواسته ای را بر ملت تازه انقلاب کرده ایران تحمیل کردند , این جنگ که با حمله ارتش عراق به فرودگاهها و پادگانها و نقاط مرزی ایران در 31 شهریور 1359 شروع شد و با حمایت همه جانبه آمریکا و کشورهای مرتجع منطقه همراه بود . تا اینکه با قبول قطعنامه 598 سازمان ملل قهر توسط طرفین و عقب نشینی نیروها به مرزهای بین المللی قبل از جنگ , این جنگ خاتمه یافت و ملت ایران پیروز و سربلند از این آزمایش به جهانیان ثابت نمود که در مقابل توطئه های استعمار با صلاحیت و استوار ایستاده است .


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 19 بهمن 1390برچسب:, | 19:6 | نویسنده : علیرضا زینالپور |
 

یکی بود یکی نبود .
غیر از خدای مهربون هیچ کس نبود .

یه روز مادر شنل قرمزی رو به دخترش کرد و گفت :

عزیزم چند روزه مادر بزرگت مبایلش و جواب نمیده .

 هرچی SMS هم براش میزنم

باز جواب نمیده . online هم نشده چند روزه . نگرانشم .

چندتا پیتزا بخر با یه اکانت ماهانه براش ببر . ببین حالش چطوره .

شنل قرمزی گفت : مامی امروز نمیتونم .

قراره با پسر شجاع و دوست دخترش خانوم کوچولو و خرس

مهربون بریم دیزین اسکی .

مادرش گفت : یا با زبون خوش میری . یا میدمت دست داداشت

گوریل انگوری لهت کنه .

شنل قرمزی گفت : حیف که بهشت زیر پاتونه . باشه میرم .

فقظ خاستین برین بهشت کفش پاشنه بلند نپوشین .

مادرش گفت : زود برگرد . قراره خانواده دکتر ارنست بیان.
می خوان ازت خاستگاری کنن واسه پسرشون .
شنل قرمزی گفت : من که گفتم از این پسر لوس دکتر خوشم نمیاد .

یا رابین هود یا هیچ کس . فقط اون و می خوام .

شنل قرمزی با پژوی ۲۰۶ آلبالوئی که تازه خریده از خونه خارج

میشه .

 

بقیه در ادامه مطلب


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 19 بهمن 1390برچسب:, | 18:26 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

کولر:زمانی که یک لر به مکانی رفته باشد و بین ما نباشد
وردربرمن : به گویش محلی، برای من هم بردار
تفکیک جنسیتی : تف انداختن و لگد زدن به جنس مخالف
Frozen : (فروزان(با لهجه خارجی
موت زارت : سكته! یهویی تلف شدن
Nothing : ناچیز
گوزپیچ : آنکه باد معده اش بوی هلو میدهد،آنکه با گوزش هوا را معطر میکند
کامران : راننده کامیون
بیسکوییت : کسی که 20 بار تصمیم گرفته ترک کنه
Username : اسمتو زر بزن
حلال زاده : هر کسی که پدرش،قد خمیده ای داشته باشد!!
Ask me : از من عکس بگیر
مهران : شخصی که در هوای مه آلود رانندگی می کند
PPTP : فردی با تیپ انی
جانمازی : بگو آذی جان صدات میاد
پنهانی : قلمی که جای جوهر با عسل مینویسد
درون گرا : کچلهای داخل خانه
برون گرا : کچلهای خارج از خانه، کچلهای خارجی
روبوسی : پارچه ای که روی بوس می کشند
پهناور : کسی که مدفوع گاو می آورد
Superman : مرد بقال
مارچوبه : عصای حضرت موسی
کنتس : به اصفهانی یعنی این سیگار کنته
زندایی : علی دایی پس از عمل تغییر جنسیت
لالایی : هشدار پلیس بزرگراه به رانندگان در کشورهای عرب زبان
در میان گذاشتن : لای چیزی کردن
شاطر : کسی که در خرابکاری استاد است
بیگلی بیگلی : پدربزرگ بروسلی، بزرگ خاندان لی‌
پسمانده : پ نه پ رفته!
کامبیز دیرباز : باز هم زنبورا دیر اومدن
Diamond Ring : داییمون زنگ زد
مناجات : انواع مونا
کره حیوانی : بیچاره ناشنواست

بقیه در ادامه مطلب

برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 19 بهمن 1390برچسب:, | 18:10 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

چند سوال خنده دار آیین نامه راهنمایی و رانندگی 

با مشاهده چراغ چشمکزن قبل از ورود به تقاطع به کدام طریق زیر عمل می‌کنید؟

- سعی می‌کنیم آن را تعمیر کرده، اتصالی‌اش را برطرف کنیم.

- می‌گوئیم: «ا.َ..! یه چراغ چشمکزن » و براش چشمک می‌زنیم.

- پیاده می‌شویم و لامپش را می‌شکنیم. چه معنی دارد جایی که خانواده رد می‌شه از این کارها بکنه

 

هنگام گردش به چپ یا راست، حق تقدم عبور با وسیله نقلی های است که...

- مدلش بالاتر باشه!

- سیستم صوتی‌اش توپتر باشه!

- راننده‌اش خوشتیپ‌تر باشه

طنز jok20.blogsky.com 

 

از ترکیب دو تابلو بالا چه تابلویی ساخته میشود؟

- دوربین مخفی

- شتر دیدی، ندیدی

- اجی مجی لاترجی (شعبده بازی!) 

 

صدای بوق حداقل بایستی از چه فاصله‌ای شنیده شود؟

- باید به اندازه‌ای باشد که وقتی سرِکوچه بوق زدیم، یکی از اعضای خانه مان صدایش را بشنود و در را برایمان باز کند.

- عابری را که از روی خط عابر پیاده عبور میکند حداقل 3 متر بپراند هوا!

- بوق کیلویی چنده، باید از آژیر استفاده کنیم

 

با مشاهده تابلوی «ایست »، چگونه عمل میکنید؟

- سوت میزنیم و عبور میکنیم... اصلا تابلو چیه؟!

- صبر میکنیم تا یکی بیاید تابلو را بردارد، بعد راهمان را ادامه میدهیم.

- یاد بازی دزد و پلیس میافتیم و وارد بازی میشویم

 

 

 

اس ام اس و خنده 

معنای تابلوی بالا چیست؟

- جاده به استخر ختم میشود.

- برای جلوگیری از گرمازدگی و جوش آوردن، کمی شنا کنید.

- فقط با ماشین میتوانید شنا کنید

برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 19 بهمن 1390برچسب:, | 18:10 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

آینده:

یـک زن تــا زمانیکه ازدواج نکرده نگران آینده است. یک مرد تا زمانیـکـه ازدواج نـــکرده هــــرگز نگران آینده نخواهد بود.

موفقیت:

یــک مرد موفق کسی است که بیشتر از آنچه هـمــسرش خرج میکند درآمد داشته باشد. یک زن موفق کسی است که بتواند چنین مردی را پیدا کند.

فیلم کمدی:

فرض کنید چند زن و مرد در اتاقی نشته اند و ناگهان سریال نقطه چین شروع می شود. مردها فورا هیجان زده شده و شروع به خنده و همهمه میکنند، و حتی ممکن است ادای بامشاد را نیز درآورند. زنان چشمانشان را برگردانده و با گله و شکایت منتظر تمام شدنش میشوند.

ازدواج:

یک زن به امید اینکه شوهرش تغییر کند با او ازدواج میکند،ولی تغییر نمیکند. یک مــرد به این امید با همسرش ازدواجمیکند که تغییر نکند، ولی تغییر میکند.

بلوغ:

زنان بسیار سریعتر از مردان بالغ میشوند. اغلب دختران 17 ساله میتوانند مانند یک انسان بالغ رفتار کنند. اغلب پسران 17 ساله هنوز در عالم کودکانه بسر برده و رفتارهای ناپخته دارند. به همین دلیل است که اکثر دوستی های دوران دبیرستان به ندرت سرانجام پیدا میکنند.

دست خط:

مردها زیاد به دکوراسیون دست خطشان اهمیت نمیدهند. آنها از روش "خرچنگ غورباقه" استفاده میکنند. زنان از قلم های خوشبو و رنگارنگ استفاده کرده و به "ی" ها و "ن" ها قوس زیبایی میدهند. خواندن متنی که توسط یک زن نوشته شده، رنجی شاهانه است. حتی وقتی می خواهد ترکتان کند، در انتهای یادداشت یک شکلک در انتها آن میکشد.

حمام:

یک مرد حداکثر 6 قلم جنس در حمام خود داد - مسواک، خمیر دندان، خمیر اصلاح، خود تراش، یک قالب صابون و یک حوله. در حمام متعلق به یک زن معمولی بطور متوسط 437 قلم جنس وجود دارد. یک مرد قادر نخواهد بود اغلب این اقلام را شناسایی کند.

خواروبار:

یک زن لیستی از جنسهای مورد نیازش را تهیه نموده و برای خریدن آنها به فروشگاه میرود. یک مرد آنقدر صبر میکند تا محتویات یخچال ته بکشد و سیب زمینی ها جوانه بزنند. آنگاه بسراغ خرید میرود. او هر چیزی را که خوب بنظر برسر می خرد.

بیرون رفتن:

وقتی مردی میگوید که برای بیرون رفتن حاضر است، یعنی برای بیرون رفتن حاضر است. وقتی زنی میگوید که برای بیرون رفتن حاضر است، یعنی 4 ساعت بعد آماده خواهد بود.

گربه:

زنان عاشق گربه هستند. مردان میگویند گربه ها را دوست دارند، اما در نبود زنان با لگد آنها را به بیرون پرتاب میکنند.

آینه:

مردها خودبین و مغرور هستند، آنها خودشان را در آینه چک میکنند. زنان بامزه اند، آنها تصویر خود را در هر سطح صیقلی بازدید میکنند -- آینه، قاشق، پنجره های فروشگاه، برشته کننده ها، سر طاس آقای...

تلفن:

مردان تلفن را به عنوان یک وسیله ارتباطی برای ارسال پیامهای کوتاه و ضروری به دیگران در نظر میگیرند. یک زن و دوستش می توانند به مدت دو هفته با هم باشند و بعد از جدا شدن و رسیدن به خانه، تلفن را برداشته و به مدت سه ساعت دیگر با هم شروع به صحبت کنند.

آدرس یابی:

وقتی یک زن در حال رانندگی احساس میکند که راه را گم کرده، کنار یک فروشگاه توقف کرده و از کسی که وارد است آدرس صحیح را میپرسد. مردان این را به نشانه ضعف میدانند. آنها هرگز برای پرسیدن آدرس نمی ایستند و به مدت دو ساعت به دور خودشان میچرخند و چیزهایی شبیه این میگویند: "فکر کنم یه راه بهتر پیدا کردم،" و "میدونم که باید همین نزدیکی باشه، اون مغازه طلا فروشی رو میشناسم."

پذیرش اشتباه:

زنان بعضی اوقات قبول میکنند که اشتباه کردند. آخرین مردی که اشتباهش را پذیرفته 25 قرن پیش از دنیا رفته است.

فرزند:

یک زن همه چیز را در مورد فرزندش می داند: قرارهای دکتر، مسابقات فوتبال، دوستان نزدیک و صمیمی، قرارهای رمانتیک، غذاهای مورد علاقه، اسرار، آرزوها و رویاها. یک مرد بطور سربسته و مبهم فقط میداند برخی افراد کم سن و سال هم در خانه زندگی میکنند.

لباس شیک پوشیدن:

یک زن برای رفتن به خرید، آب دادن به گلهای باغچه، بیرون گذاشتن سطل زباله و گرفتن بسته پستی لباس شیک می پوشد. یک مرد فقط هنگام رفتن به عروسی و یا مراسم ترحیم لباس رسمی برتن میکند.

شستن لباسها:

زنان هر چند روز یک بار لباسهایشان را میشویند. مردها تک تک لباس های موجود در کمد، حتی روپوش و اونیفرم جراحی هشت سال پیش خود را می پوشند و هنگامیکه لباس تمیزی باقی نماند، یک لباس کثیف بر تن نموده و کوه ایجاد شده از لباسهای چرک خود را با آژانس به خشک شویی منتقل میکنند.

عروسی:

هنگام یاد کردن از عروسی ها، زنان در مورد "مراسم جشن" صحبت میکنند، مردان درباره "میهمانی های دوران مجردی."

اسباب بازی:

دختران کوچک عاشق عروسک بازی هستند و وقتی به سن 11 یا 12 سالگی میرسند علاقه شان را از دست میدهند. مردان هیچگاه از فکر اسباب بازی رها نمیشوند. با بالا رفتن سن آنها اسباب بازی هایشان نیز گران قیمت تر و پیچیده تر میشوند. نمونه های از اسباب بازیهای مردان: تلویزیون های مینیاتوری و کوچک، تلفنهای اتومبیل، مخلوط کن و آب میوه گیری، اکولایزرهای گرافیکی، آدم آهنی های کنترلی، گیمهای ویدئویی، هر چیزی که روشن و خاموش شده، سر و صدا کند و حداقل برای کار کردن به شش باتری نیاز داشته باشد.

گل و گیاه:

یک زن از شوهرش میخواهد وقتی مسافرت است به گل ها آب دهد. مرد به گلها آب میدهد. زن پنج روز بعد به خانه ای پر از گلها و گیاهان پژمرده برمیگردد. کسی نمیداند چرا این اتفاق افتاده است.

سبیل:

بعضی از مردان مانند هرکول پوآرو با سیبیل خوش تیپ میشوند. هیچ زنی وجود ندارد که با سبیل زیبا بنظر برسد.

اسامی مستعار:

اگر سارا، نازنین، عسل و رویا با هم بیرون بروند، همدیگر را سارا، نازنین، عسل و رویا صدا خواهند زند. اگر بابک، سامان، آرش و مهرداد با هم بیرون بروند، همدیگر را گودزیلا، بادام زمینی، تانکر و لاک پشت صدا خواهند زد.

پرداخت صورتحساب میز:

وقتی صورتحساب را می آورند، با اینکه کلا 15هزار تومان شده، بابک، سامان، آرش و مهرداد هر کدام 10 هزار تومان روی میز میگذارند. وقتی دختران صورتحساب را دریافت میکنند، ماشین حسابهای جیبی خود را بیرون می آورند.

پول:

یک مرد 2000 هزار تومان برای یک جنس 1000 تومانی مورد نیازش می پردازد. یک زن 1000 تومان برای یک جنس 2000 تومانی که نیازی به آن ندارد می پردازد.

بگو مگوها:

حرف آخر را در جر و بحث ها زنان میزنند. هر چیزی که یک مرد بعد از آن بگوید، شروع یک بگو مگوی دیگر خواهد بود


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 19 بهمن 1390برچسب:, | 18:10 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

1)      مدرسه رفتن بی فایده است چون اگه باهوش باشی معلم وقت تو رو تلف میکنه اگه خنگ باشی تو وقت معلمو.

۲) دنبال پول دویدن  بی فایده است چون اگه بهش نرسی از بقیه بدت میاد اگه بهش برسی بقیه از تو.

۳) عاشق شدن بیفایده است چون یا تو دل اونو میشکنی یا اون دل تورو یا دنیا دل هردوتونو.

۴) ازدواج کردن بی فایده است چون قبل از 30 سالگی زوده بعد از 30 سالگی دیر.

۵) بچه دار شدن بی فایده است چون یا خوب از آب در میاد که از دست بقیه به عذابه یا بد از آب در میاد که بقیه از دستش به عذابن.

۶) پیک نیک رفتن بی فایده است چون یا بد میگذره که از همون اول حرص میخوری یا خوش میگذره که موقع برگشتن غصه میخوری.

۷) رفاقت با دیگران بی فایده است چون یا از تو بهترن که نمیخوان دنبالشون باشی یا ازشون بهتری که نمیخوای دنبالت باشن.

۸) دنبال شهرت رفتن بیفایده است چون تا مشهور نشدی باید زیر پای بقیه رو خالی کنی ولی وقتی شدی بقیه زیر پای تو رو خالی میکنن.

9) وبلاگ نویسی بی فایده است چون یا خوب مینویسی که مطلبتو میدزدن و حرص میخوری یا بد مینویسی که مطلبتو نمیخونن و حرص میخوری.


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 19 بهمن 1390برچسب:, | 18:10 | نویسنده : علیرضا زینالپور |


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 19 بهمن 1390برچسب:, | 18:10 | نویسنده : علیرضا زینالپور |
فرق بین ایرانی ها و آمریکایی ها

داستان طنز زیبا که نشان از کمال هوشمندی و ابتکار و خلاقیت و نبوغ هموطنان ایرانی بخصوص در مورد استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی دارد،
سه نفر آمریکایی و سه نفر ایرانی با همدیگر برای شرکت در یک کنفرانس می رفتند. در ایستگاه قطار سه آمریکایی هر کدام یک بلیط خریدند، اما در کمال تعجب دیدند که ایرانی ها سه نفرشا  یک بلیط خریده اند. یکی از آمریکایی ها گفت: چطور است که شما سه نفری با یک بلیط مسافرت می کنید؟ یکی از ایرانی ها گفت: صبر کن تا نشانت بدهیم.
همه سوار قطار شدند. آمریکایی ها روی صندلی های تعیین شده نشستند، اما ایرانی ها سه نفری رفتند توی یک توالت و در را روی خودشان قفل کردند. بعد، مامور کنترل قطار آمد و بلیط ها را کنترل کرد. در توالت را زد و گفت: بلیط، لطفا! در توالت باز شد و از لای در یک بلیط آمد بیرون، مامور قطار آن بلیط را نگاه کرد و به راهش ادامه داد. آمریکایی ها که این را دیدند، به این نتیجه رسیدند که چقدر ابتکار هوشمندانه ای بوده است.
بعد از کنفرانس آمریکایی ها تصمیم گرفتند در بازگشت همان کار ایرانی ها را انجام دهند تا از این طریق مقداری پول هم برای خودشان پس انداز کنند. وقتی به ایستگاه رسیدند، سه نفر آمریکایی یک بلیط خریدند، اما در کمال تعجب دیدند که آن سه ایرانی هیچ بلیطی نخریدند. یکی از آمریکایی ها پرسید: چطور می خواهید بدون بلیط سفر کنید؟ یکی از ایرانی ها گفت: صبر کن تا نشانت بدهم.
سه آمریکایی و سه ایرانی سوار قطار شدند، سه آمریکایی رفتند توی یک توالت و سه ایرانی هم رفتند توی توالت بغلی آمریکایی ها و قطار حرکت کرد. چند لحظه بعد از حرکت قطار یکی از ایرانی ها از توالت بیرون آمد و رفت جلوی توالت آمریکایی ها و گفت: بلیط، لطفا

برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 19 بهمن 1390برچسب:, | 18:10 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

 

امروز روز تولد اسطوره تاریخ ایران کوروش جونه.این روز رو به ایرانیهای اریایی تبریک میگم.من از صبح تا الان هنوز ندیدم که تلویزیون ما این روز بزرگ رو معرفی و تبریک بگه من واقعا متاسفم...

۷ آبان ماه مطابق با بیست و نهم اكتبر روز جهانی كوروش (سایرس دی) نام گذاری شده است كه از دیر باز پارسیان، یهودیان، دوستداران حقوق بشر و هواداران اداره جهان به صورت ملل مشترك المنافع آن را گرامی می دارند و رعایت می كنند.
این روز به مناسبت تكمیل تصرف امپراتوری بابل به دست ارتش ایران (
اكتبر سال ۵۳۹ پیش از میلاد) و پایان دوران ستمگری در دنیای باستان برقرار شده است . ۲۵۴۴ سال پیش در همین ماه اعلامیه تاریخی كوروش بزرگ در زمینه حقوق افراد و ملل انتشار یافته بود كه نخستین سنگ بنای یك دولت مشترك المنافع جهانی و هر سازمان بین المللی بشمار می آید.

 منشور کوروش در ادامه مطلب


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 19 بهمن 1390برچسب:, | 18:10 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

یک میلیونر از شمال چین با پرداخت ۱٫۶ میلیون دلار برای خرید یک سگ قرمز تبتی از نژاد ماستیف ( Mastiff ) رکورد گرانترین سگ جهان را شکست.

گرانقیمت ترین سگ جهان که به رنگ قرمز می باشد هانگ دانگ ( Hong Dong ) نام دارد.این سگ ۱۱ ماهه از نژاد سگ های بزرگ می باشد و بیش از ۸۱ کیلوگرم وزن دارد.

لو لیانگ ( Lu Liang ) صاحب پرورشگاه سگ های تبتی ماستیف به خبرنگار دیلی تلگراف گفت:من ۱۰ سال پیش این کار را شروع کردم و هرگز فکر نمی کردم روزی همچین پولی ببینم.

گردآوری: مجله آنلاین روزِ شادی


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 19 بهمن 1390برچسب:, | 18:10 | نویسنده : علیرضا زینالپور |
جهت مشاهده عکس در سایز اصلی کلیک کنید



بقیه در ادامه مطلب

برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 19 بهمن 1390برچسب:, | 18:10 | نویسنده : علیرضا زینالپور |
بعد از مدت های طولانی که اومدم فکر کردم بهتر باشه که موضوع رو یکم علمیش کنم این موضوع بر می گرده به درس زیست شناسی که تحقیق خودمم هست.جا داره اینجا از دبیر  زیست شناسی خودم           اقای ساجدی تشکر کنم که انقدر باحاله که این تحقیق ها رو براش با جان ودل انجام میدم .
 تحقیق کردم و گفتم برای اینکه تنها نباشم  برای شما عزیزان هم گذاشتم تا فیضشو ببرین.          
اینم لویی پاستور بچه محل خودمون

برای اینکه ببینید این بچه محل ما چجوری این نظریه احمقانه رو رد کرد برین ادامه مطلب البته باید بگم که قبلش پسر خالم  فرانچسکو ردی این نظریه رو رد کرد ولی کو گوش شنوا؟

برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 19 بهمن 1390برچسب:, | 18:10 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

بر سرم افتاده هوای حسین

 

                                             گشته دلم پر از نوای حسین

مرغ دلم پر زده بر کربلا

                                           تا که شود نوحه سرای حسین

خفته به خون یاور و انصار او

                                         شد چو منا کرب و بلای حسین

فوج ملک آمده بر کربلا

                                        فاطمه شد صاحب عزای حسین

کعبه ننازد به منایش بگو

                                        گشته شفا خانه منای حسین

با دل غم دیده نوازی بگیر

                                       حاجتی از دست عطا ی حسین

                                    


موضوعات مرتبط: مطالب مذهبی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 1 بهمن 1390برچسب:, | 15:33 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

اولاد آدم تشنه ی حسین است

 

                                                احرار عالم تشنه ی حسین است

سوگند بر آداب حج اکبر

                                                در کعبه زمزم تشنه ی حسین است

بر سفره ی احسان او بنازم

                                                صدها چو حاتم تشنه ی حسین است

روح الامین آن سید الملائک

                                                در عرش اعظم تشنه ی حسین است

در راه نخلستان ز خون نوشته

                                                عباس سقا تشنه ی حسین است

                                                                                               


موضوعات مرتبط: مطالب مذهبی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 1 بهمن 1390برچسب:, | 20:19 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

آنچه در عاشورا اتفاق افتاد تنها یک واقعه نیست فاجعه ای مشخص با ابعادی معین که به دست افراد شناخته شده و در زمانی تعیین شده صورت گرفته باشد نیست.ابعاد گوناگون این جنایت بزرگ تاریخ بشریت را از سقیفه و انحراف مسیر خلافت باید به بررسی نشست و نقش آفرینان آن را در همه زمان های پس از پیامبر و در همه ی صحنه های نفاق و توطئه علیه رسالت و ولایت باید جستوجو کرد.


موضوعات مرتبط: مطالب مذهبی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 2 بهمن 1390برچسب:, | 15:33 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

حسین کیست؟ حسین شاه شهیدانی است که جان برایشان کم ارزش ترین مسئله است ولی ایمان و عشق به خدا و اهلبیت بیشترین ارزش را برایشان داشت. حسین شاه شهیدانی است که از همه چیزشان گذشته اند ولی ایمان خود را نگه داشته و با شجاعت به ثارالله کمک کردند.حسین شاه شهیدانی است که در میدان رزم پیراهن خود را در آوردند تا بین آنها و خدا به اندازه ی یک پیراهن فاصله نباشد. ((حسین سلطان احرار))

 

                                                                      

                                                                          

                                           


موضوعات مرتبط: مطالب مذهبی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, | 15:33 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

ای شیرین زبانیم ـ دور رقیه جانیم

لای لای رقیه ـ لای لای رقیه

سارالدی شامیده

بیر خرابه یرده

رقیه گولومده

لای لای رقیه ـ لای لای رقیه

دوزمدون فراقه

یاتما دور ایاقه

باشه آل قوجاقه

لای لای رقیه ـ لای لای رقیه

سن غمنن یولداشسان

قلبی داغلی قیزسان

یاره لی بیر قیزسان

لای لای رقیه ـ لای لای رقیه

 


موضوعات مرتبط: مطالب مذهبی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 3 بهمن 1390برچسب:, | 5:55 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

ابوالفضل آن قامت رعنا کجا رفت

 

برادر دست پر قدرت کجا رفت

 

ابوالفضل چشم پاکت را چه آمد

 

برادر پرچم دینت کجارفت

 


موضوعات مرتبط: مطالب مذهبی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, | 18:16 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

آمریکا دیور هسته ای چاتسا بو ایران

 

قورخون که اونون اسلحه سی چوخ قوی بمدی

 

آمریکا بیزیم اسلحه میز عشق علیدی

 

یا فاطمه فریادی ائله بمب اتمدی

 


موضوعات مرتبط: مطالب مذهبی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 4 بهمن 1390برچسب:, | 20:59 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

فاجعه هشت ساله جنگ ایران و عراق فراموش شدنی نیست

 

 

 

جهت مشاهده روی ادامه مطلب کلیک کنید


برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 17 بهمن 1390برچسب:, | 19:53 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.