گرمای نهان

گرماي نهان

گرمای نهان ذوب عبارت است از مقدار گرمایی كه باید به ماده‌ی جامد در دمای نقطه‌ی ذوب آن بدهیم تا در همان دما از حالت جامد به مایع تبدیل شود. علت نام‌گذاری گرمای نهان ذوب اینست که این انرژی به انرژی درونی جسم تبدیل می‌شود بدون آنكه دمای جسم تغییر كند.

 

گرمای نهان تبخیر

گرمایی كه به یك مایع در نقطه جوش می‏دهیم تا بخار شود گرمای نهان تبخیر (QV) نام دارد.

 

گرمای نهان ویژه تبخیر 

مقدار گرمایی كه باید به یك كیلوگرم از یك ماده در دمای نقطه جوش داده شود تا به بخار تبدیل گردد گرمای نهان ویژه تبخیر (LV) نام دارد. البته مطلب مشابهی برای میعان هم تعریف می‏شود. با این تفاوت كه به جای تبخیر فرآیند حرارتی میعان و گرمای لازم برای آن مورد بررسی قرار می‏گیرد.

 

گرمای نهان میعان

گرمای نهان میعان مقدار گرمایی است كه از یك گاز گرفته می‏شود و باعث می‏گردد تا آن ماده در دمای ثابت مایع گردد.

 

گرمای نهان ویژه میعان

مقدار گرمایی كه باید از یك كیلوگرم از یك گاز در دمای میعان گرفته شود تا به مایع تبدیل گردد گرمای نهان ویژه میعان (LV) نام دارد.

 

همان طور كه تا كنون متوجّه شدید تبخیر فرآیندی گرماگیر است. بر همین اساس وقتی آب بدن انسان به صورت عرق تبخیر می‌شود باعث خنك شدن بدن می‌گردد. حتی در حیوانات، عمل تبخیر آب در زبان آن‌ها نیز (به مقدار قابل توجّه) باعث خنك شدن آن‌ها می‌شود. گرمایی كه جسم می‏گیرد تا ذوب شود برابر گرمایی است كه جسم از دست می‏دهد تا منجمد شود؛ بنابراین می‏توان گرمای نهان انجماد را نیز با همان فرمول بیان كرد.

 

همچنین گرمای نهان جوش و گرمای نهان میعان هم یكی است. اما برای اینكه بین انجماد و ذوب یا بین تبخیر و میعان تفاوت قائل شویم یك قرار داد ساده فرض می‌كنیم. هنگامی كه جسم گرما می‏گیرد آن‌را با علامت مثبت + و وقتی گرما از دست می‏دهد آن را با علامت منفی _ نشان دهیم.

 

گرمای نهان ذوب و جوش هر دو مورد فرایندی گرماگیر است؛ رفتن از فاز جامد به مایع به گاز و برعکس آن‌ها گرماگیر محسوب می‌شود. از آنجایی که یک مولکول آب برای اینکه به فاز بخار برود باید بر نیروهای بین مولکولی آب غلبه کند پس به انرژی نیاز دارد؛ بنابراین با این تبدیل، دمای مولکول‌های اطراف پایین آمده.

 

اگر بخار آب به کندانسه تبدیل شود انرژی نهان گرفته شده به انرژی محسوس آزاد شده در سطح تبدیل می‌گردد.


موضوعات مرتبط: مطالب علمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 1 مرداد 1393برچسب:, | 14:54 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

قاره‌ها زمانی یکی بودند...

دلایلی وجود دارد که ثابت می‌کند خشکی‌های کنونی کره‌ی زمین زمانی یکی بودند. در این بخش این قضیه را بررسی می‌کنیم.

 

زمین شناسان معتقدند که میلیون‌ها سال پیش زمین تنها از یک قاره تشکیل شده بود. آنان نام این قاره عظیم را «پانگه آ » گذارده‌اند. پانگه آ درحدود 200 میلیون سال پیش به دو قاره تقسیم شد. زمین شناسان نام‌های «گندووانا» و «لورازیا» را برای این دو قاره برگزیدند. این کشفی بود که توسط وگنر صورت گرفت.

 

وگنر، در کتابی که در سال 1915 منتشر کرد، اصول عقاید خود را شرح داده است. او معتقد به وجود قاره‌ای عظیم به نام پانگه آ (به معنای همه‌ی خشکی‌ها) است که در حدود 200 میلیون سال پیش، شروع به قطعه قطعه شدن کرد و سرانجام قاره‌های امروزی را به وجود آورد.

 

این قاره (پانگه آ) چند میلیون سال بعد مبدل به دو قاره بزرگ لورازیا و گندوانا شد که اولی شامل آمریکای شمالی، گرینلند و بیشتر قسمت‌های آسیا و اروپای امروزی است و دومی آمریکای جنوبی، آفریقا، قطب جنوب، هندوستان، استرالیای کنونی را شامل می‌شده است. فاصله دو قاره لورازیا و گندوانا را دریایی به نام تتیس پر می‌کرده است که امروزه دریاهای مدیترانه، مازندران و سیاه را بازمانده‌های آن می‌دانند.

 

 

دلایل یکی بودن قاره‌ها:

 

1-انطباق حاشیه‌ی قاره‌ها

وگنر، شباهت زیادی را میان دو حاشیه‌ی شرقی آمریکای جنوبی و غربی آفریقا یافته بود، و همین شباهت ظاهری می‌توانست دلیل بر این موضوع باشد که در گذشته، این دو قاره به هم متصل بوده و بعدها از هم جدا شده‌اند.

 

2-فسیل‌ها

ادوارد سوئز زمین شناس اتریشی اولین كسی بود كه گفت زمانی یك پل خشكی بین آمریكای جنوبی، آفریقا، هند، استرالیا و قطب جنوب وجود داشته. او این توده زمینی بزرگ را گوندوانالند نام گذاری كرد (این نام از بخشی از کشور هند گرفته شده كه فسیل گیاه گلوسوپتریس در آن پیدا شد).

 

او گفت كه قاره بسیار بزرگ جنوبی، بعد از این كه پانگه آ تجزیه شده، شكل گرفته. او دلایلش را بر اساس به دست آمدن گیاه گلوسوپتریس در سراسر هند، آمریكای جنوبی، آفریقای جنوبی، استرالیا و قطب جنوب، استوار كرد. از طرفی فسیل‌های مزوسوروس (یكی از اولین خزندگان شناور حتی قدیمی‌تر از دایناسورها) هم در آمریكای جنوبی و هم آفریقای جنوبی پیدا شده است. گلوسوپتریس glossopteris یك گیاه درخت مانند از دوره پرمین است. این گیاه برگ‌های زبانی شكل دارد و حدود 12 فوت یا 3.7 متر بلندی دارد. این گیاه، گیاه برجسته دوره‌ای است كه قاره گوندوانا وجود داشته است.

 

3-اقسام سنگ‌ها و شباهت‌های ساختاری

 

اگر قاره‌ها در گذشته به هم متصل بوده‌اند، قاعدتاً باید سنگ‌هایی مربوط به زمان‌های گذشته که امروز در آن‌ها دریافت می‌شود، از لحاظ سن و جنس مشابه باشند. وجود چنین شباهتی میان سنگ‌های شمال غرب آفریقا و شرق برزیل به اثبات رسیده است. در این مناطق، سنگ‌های متعلق به 550 میلیون سال پیش، در کنار سنگ‌های قدیمی و دو میلیارد ساله هستند، تشابه سنگ‌ها طوری است که فقط با فرض متصل بودن قاره‌ها به هم در گذشته‌های بسیار دور قابل توجیه است.

 

4-آب و هوا

وقتی ثابت شد که در قسمت‌هایی از قاره‌های واقع در نیم کره‌ی جنوبی که امروزه در حدود منطقه استوا قرار دارند، آثار یخچالی مشاهده شده است وگنر نتیجه گرفت که در گذشته، همه ی آن مناطق در محل قطب و در کنار همدیگر واقع بوده اند.


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 1 مرداد 1393برچسب:, | 14:53 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

حرکت صفحات زمین

صفحات قاره‌ای و اقیانوسی تحت تأثیر نیروی داخل زمین حرکت می‌کنند. این حرکت موجب جدایی قاره‌ها یا حتی برخورد برخی دیگر می‌شود. در این بخش به توضیح حرکت صفحات زمین می‌پردازیم.

 

چند بار در تاریخ، برخورد بین قاره‌ها، یك قاره بسیار بزرگ درست كرده است. اگرچه پوسته‌ی قاره‌ها ضخیم می باشد، اما آسان ‌تر از پوسته اقیانوسی می‌شکند. حدود یك سوم سطح زمین با پوسته قاره‌ای پوشیده شده است. فرایند از هم جدا شدن و دوباره ملحق شدن قاره‌ها به هم چرخه ویلسون نام دارد. زمین شناس كانادایی جان توزو ویلسون اولین كسی بود كه این وضعیت را توصیف كرد.

 

نقاط داغ دلیلی بر حرکت صفحات

محققان عقیده دارند که نوعی مخزن در حال بالا آمدن از مواد گوشته، در زیر آتشفشان‌های داخل صفحات اقیانوسی قرار دارد. ذوب این مواد در هنگام رسیدن به اعماق کم و کاسته شدن از مقدار فشار، باعث پدید آوردن نوعی نقطه داغ می‌شود. با فرض این که صفحه اقیانوس آرام از روی این نقطه داغ عبور می‌کند، به ترتیب ساختارهای آتشفشانی حاصل می‌آید. عمر هر آتشفشان نیز نشان دهنده زمانی است که کوه، در روی نقطه داغ و ساکن گوشته قرار داشته است.

 

 
نظریه زمین ساخت صفحه‌ای

در سال 1968‏، از تطبیق و تلفیق نظریه‌ها و فرضیه‌های موجود، نظریه زمین ساخت صفحه‌ای که بسیار کامل‌تر و جامع‌تر بود متولد شد. بر پایه این نظریه، پوسته سخت و جامد زمین که سنگ کره، نامیده می‌شود. از 7 ‏صفحه اصلی و تعدادی صفحه کوچک یا فرعی ‏تشکیل شده که این صفحه‌ها نسبت به یکدیگر دارای حرکت هستند. صفحات می‌توانند از نوع قاره‌ای یا اقیانوسی و یا هر دو باشند- در ادامه در باره این دو نوع توضیحاتی آورده‌ایم- . در زیر سنگ کره، بخشی وجود دارد که به علت فشار و دمای زیاد مواد درونی زمین به نقطه ذوب خود نزدیک شده و حالتی نرم و مذاب به خود گرفته‌اند. به این بخش سست کره گفته می‌شود. در واقع صفحات سخت و صلب سنگ کره روی سست کره سیال و روان، در حالتی شناور سر خورده و جا به جا می‌شوند.

انواع حركت صفحات

صفحات به آهستگی روی یك لایه خیلی داغ سر می‌خورند. در بعضی مکان‌ها صفحات در اثر ضربه ناشی از برخورد به داخل همدیگر روانه می‌شوند. این وضعیت کوه‌ها را به وجود می‌آورد. در مکان‌های دیگر صفحات از هم دور می‌شوند. این باعث می‌شود پوسته جدیدی شكل بگیرد.

 

حركت صفحه واگرا

زمانی كف دریا گسترش پیدا می‌کند كه دو صفحه اقیانوسی از همدیگر دور می‌شوند (در مرز یك صفحه واگرا)، كه نتیجه آن تشكیل پوسته جدید اقیانوسی است (این پوسته از گدازه‌ای كه از داخل گوشته زمین بالا می‌آید تشكیل می‌شود). در كنار آن یك كوه میان دریایی نیز هست. تئوری گسترش كف اقیانوس اولین بار به وسیله هری هس و رابرت دیتز در دهه 1960 ارایه شد.

حركت صفحه همگرا

موقعی كه صفحات به هم برخورد می‌کنند (در مرز یك صفحه همگرا)، مقداری از پوسته در برخورد ویران می‌شود و صفحات کوچک‌تر می‌شوند. نتایج متفاوت است و بستگی به این دارد كه چه نوع صفحاتی درگیر برخورد بوده‌اند.

 


موضوعات مرتبط: مطالب علمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 1 مرداد 1393برچسب:, | 14:53 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

انتقال گرما از طریق تابش

یکی از راه‌های انتقال گرما تابش است. در تابش گرما عمدتاً از طریق موج الکترومغناطیس انتقال می‌یابد و در نتیجه نیاز به محیط مادی نیست. در این بخش این شیوه انتقال گرما را بررسی می‌کنیم.

 

تابش گرمایی، انرژی منتشرشده به وسیله ماده با موج الکترومغناطیسی است، که شامل همه موادی که دارای دمای بالاتر از صفر مطلق هستند، می‌باشد. تابش گرمایی بدون حضور ماده، از میان فضای خالی منتشر می‌شود و تابش گرمایی نتیجه حرکات تصادفی اتم‌ها و مولکول‌ها در ماده است. از آنجا که این اتم‌ها و مولکول‌ها از ذرات باردار تشکیل شده‌اند (پروتون‌ها و الکترون‌ها) حرکات آن‌ها باعث انتشار امواج الکترومغناطیسی، که حامل انرژی هستند می‌باشد.

 

بر خلاف روش‌های رسانش و همرفت، انتقال گرمای اشعه‌های گرمایی می‌تواند در یک نقطه کوچک با استفاده از آینه های منعکس کننده متمرکز شود که در جمع آوری انرژی خورشیدی تولیدی مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. برای مثال، نور خورشید منعکس شده از آینه‌ها، برج انرژی خورشیدی PS10 را گرم می‌کند و در طول روز می‌تواند آب را تا 285 درجه سانتی‌گراد (545 فارنهایت) گرم کند.

 

مفهوم تشعشع

در این نوع انتقال حرارت، هر جسم با اجسام دیگر در صورت تفاوت دما تبادل انرژی دارد. این تبادل انرژی از طریق تشعشع از جسم با دمای بالاتر به جسم با دمای پایین‌تر صورت می‌گیرد و به هم دما شدن این دو جسم می‌انجامد.

 

یکی از معروف‌ ترین نظریه‌های موجود، تشعشع را به صورت انتشار مجموعه‌ای از ذرات به نام «فوتون» یا «کوانتا» می‌داند. نظریه دیگری نیز وجود دارد که تشعشع را انتشار امواج الکترومغناطیس می‌داند. بر اساس هر دو نظریه، می‌توان تشعشع را به دو خاصیت مهم امواج یعنی به فرکانس و طول موج ارتباط داد. بر اساس این رابطه حاصل تقسیم سرعت نور در محیط بر فرکانس برابر با طول موج است.

 

سرعت تابش

سرعت انتقال گرما به روش تابش، نیازی به وجود ماده نیست، در این طریق گرما به صورت نور یا امواج الكترومغناطیسی از چشمه‌های داغ و ملتهب به اطراف گسیل می‌شود.

 

یك دسته از امواج الكترومغناطیسی، پرتوهای فرو سرخ هستند این پرتوها وقتی به جسمی بتابند گرمای زیادی تولید می‌کنند.

 

در تابش ماده منتقل نمی‌شود لذا نیازی به محیط مادی یا مولکول‌هایی كه انرژی گرمایی را منتقل كنند نیست، یعنی می‌توانند در خلأ نیز انجام گیرد.

 

انتقال گرما به طریق تابش بسیار سریع (با سرعت نور) صورت می‌گیرد اما در روش‌های رسانایی و همرفتی بسیار كند است.

 

 تابش

سرعت انتقال گرما از طریق همرفتی ( سرعت انتقال گرما از طریق رسانایی ) انتقال سرعت گرما از طریق تابش انتقال گرمای تابشی از دو نظر با دو روش قبلی تفاوت دارد: اول اینکه در این روش برای انتقال گرما نیازی به محیط مادی نیست و این عمل در خلاء هم صورت می‌گیرد. دوم این که انتقال گرمای هدایتی و جا به‌ جایی در جهت کاهش دما صورت می‌گیرد در حالی که انتقال گرمای تابشی می‌تواند بین دو جسم که توسط یک محیط سرد از یکدیگر جدا شده‌اند هم صورت بگیرد.

 

تئوری‌های مختلفی برای تابش ارائه شده است. یک تئوری، تابش را به انتشار بسته‌های انرژی به نام فوتون مرتبط می‌داند. در تئوری دیگر تابش به صورت انتشار امواج الکترو مغناطیس در نظر گرفته می‌شود.

 

تابش گرمایی بخشی از طیف الکترومغناطیس است که طول موجش در محدوده 0.1 تا 100 میکرومتر است و شامل قسمتی از امواج ماورای بنفش، کل امواج مرئی و مادون قرمز است. این نوع تابش در اثر حرکات چرخشی و ارتعاشی مولکولی، اتم‌ها و الکترون‌های مواد حاصل می‌شود. تشعشع گرمایی به طور دائم در کل اشکال ماده (جامد، مایع و گاز) که دارای دمای بالاتر از صفر مطلق هستند صورت می‌گیرد.


موضوعات مرتبط: مطالب علمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 1 مرداد 1393برچسب:, | 14:52 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

مقاومت الکتریکی

مقاومت الکتریکی

هر جسمی هنگام عبور جریان الکتریکی از آن مقاومتی از خود نشان می‌دهد که مقاومت الکتریکی نام دارد. در این بخش مقاومت الکتریکی را بررسی می‌کنیم.

 

عبور جریان الکتریکی از هادی‌ها از بسیاری جهات شبیه عبور گاز از یک لوله است. اگر این لوله پر از پشم فلزی یا ماده مختلطی باشد، این شباهت‌ها بیشتر می‌شود. اتم‌های تشکیل دهنده سیم هادی از عبور الکترون‌ها جلوگیری می‌کنند، همان ‌طور که الیاف پشم فلزی مانع عبور مولکول‌های گاز می‌شوند. حال می‌خواهیم ببینیم که مقاومت هادی‌ها به غیر از جنس فلز به چه عواملی دیگری بستگی دارد.

 

مقاومت هر جسمی به الکترون‌های آزاد آن بستگی دارد. واحد شدت الکتریکی آمپر (A) است. یک آمپر یعنی این که 6/28 ضرب در 10 به توان 18 الکترون آزاد در هر ثانیه از هر نقطه سیم عبور می‌کند. پس یک هادی خوب باید به مقدار کافی الکترون آزاد داشته باشد تا جریان الکتریکی با چندین آمپر بتواند از آن عبور کند. بنابراین هرگاه پهنای فلز افزایش یابد، در حقیقت سطح مقطع زیادتر و در نتیجه مقاومت کم‌تر می‌شود. پس سطح مقطع عکس مقاومت عمل می‌کند.

 

مقاومت‌ها دارای مشخصه‌هایی هستند که این مشخصه‌ها برای طراحان مدارهای الکتریکی و الکترونیکی از اهمیت بالایی برخوردارند. مهم‌ترین این مشخصه‌ها مقدار اهمی مقاومت یا همان مقدار مقاومت است و این مشخصه مقدار مقاومت را بر حسب واحد آن یعنی اهم بیان می‌کند و هر چه مقدار اهمی مقاومتی بیشتر باشد نشان دهنده این است که آن مقاومت در برابر عبور جریان الکتریکی از خود مخالفت بیشتری نشان می‌دهد و سبب افت جریان بیشتری در مدار می‌گردد.

 

مشخصه بعدی، توان مجاز مقاومت است و منظور از آن بیشترین توانی است که یک مقاومت به طور دائم می‌تواند تحمل کند. زمانی که از یک مقاومت جریان عبور می‌کند در اثر برخورد الکترون‌ها با اتم‌های تشکیل دهنده مقاومت، الکترون‌ها مقداری از انرژی خود را از دست می‌دهند و این انرژی به صورت گرما در مقاومت ظاهر می‌شود. گرمای ایجاد شده در داخل مقاومت باید از مقاومت خارج گردد وگرنه در اثر برخوردهای مکرر الکترون‌ها با اتم‌های تشکیل دهنده مقاومت، گرمای زیادی در داخل مقاومت ایجاد می‌شود که سبب سوختن مقاومت می‌گردد.

 

گرمای ایجاد شده در داخل مقاومت از طریق بدنه مقاومت به هوای اطراف منتقل می‌گردد و به این ترتیب از گرم شدن بیش از حد مقاومت و سوختن مقاومت جلوگیری می‌شود. اما نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که توان مجاز هر مقاومت با مساحت بدنه مقاومت و یا به عبارتی با حجم مقاومت نسبت مستقیم دارد یعنی هر چه یک مقاومت دارای حجم بیشتری باشد در واحد زمان می‌تواند حرارت بیشتری را به محیط اطراف انتقال دهد و در نتیجه دارای توان مجاز بیشتری می‌باشد. توان مجاز مقاومت‌ها را یا روی مقاومت‌ها می‌نویسند و یا با توجه به حجم مقاومت‌ها، میزان توان مجاز مقاومت‌ها مشخص می‌شود.

 

 
سومین مشخصه یک مقاومت، تلرانس (Tolerance) آن مقاومت است. منظور از تلرانس یک مقاومت حداکثر خطای مجاز یک مقاومت نسبت به مقدار نامی آن مقاومت می‌باشد که معمولاً بر حسب درصد بیان می‌شود و به عبارت دیگر تلرانس یک مقاومت، محدوده مقدار واقعی آن مقاومت را مشخص می‌کند.

 

محاسبه مقدار اَهمی یک مقاومت در مقاومت‌های با وات پایین

معمولاً مقدار اُهمی مقاومت به صورت كدهای رنگی و بر روی بدنه آن چاپ می‌شود ولی در مقاومت‌های با وات بالاتر مثلاً 2 وات یا بیشتر، مقدار اُهمی مقاومت به صورت عدد بر روی آن نوشته می‌شود.

 

محاسبه مقدار اُهم مقاومت‌های رنگی بر اساس جدول رمز مقاومت‌ها و بسیار ساده انجام می‌شود. بر روی بدنه مقاومت معمولاً 4 رنگ وجود دارد. برای محاسبه از نوار رنگی نزدیک به كناره شروع می‌کنیم و ابتدا شماره دو رنگ اول را نوشته و سپس به میزان عدد رنگ سوم در مقابل دو عدد قبلی صفر قرار می‌دهیم. اینک مقدار مقاومت بر حسب اُهم بدست می‌آید.

 

 
شماره رنگ اول و دوم را می‌نویسیم و سپس به تعداد عدد رنگ سوم در مقابل دو رقم قبلی صفر قرار می‌دهیم.

موضوعات مرتبط: مطالب علمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 1 مرداد 1393برچسب:, | 14:50 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

جملات و تصاویر مفهومی

نکته ها و پند ها | جملات و تصاویر مفهومی ای کاش انسانها همانقدر که از ارتفاع میترسیدند، کمی هم از پستی هراس داشتند…!
 
  • تمام رویاهایت قابل تحقق هستند. اگر شجاعت دنبال کردنشان را داشته باشی...

  • می گویند: نباید به مردان زیاد توجه کرد، خودشان را گم می کنند! اما مردان وقتی گم می شوند که عشقشان بی توجهی کند.

  • برای کشف اقیانوس های جدید، باید شهامت ترک ساحل آرام خود را داشته باشید. این جهان، جهان تغییر است، نه تقدیر.

  • ایستادگی کن تا روشن بمانی. شمع های افتاده خاموش می شوند.

  • دوست خوب اگر نتواند بلندت کند؛ حداقل کمکت میکند که نیفتی...!

  • و اما عشق...

  • برای من، تو لازمی... کلید قلبم را بردار... ولی گم نکن ..!

  • چشم ها بی فایده اند؛ وقتی که ذهن کور شده باشد.

  • به جان خودت بیفت! خودت خودت را بساز، وگرنه... دیگران به تو شکل می دهند.

  • گاهی وقت ها می شود تبر باشی، اما نبری!

  • اگر فکرت مثبت باشد؛ در بحرانی ترین لحظه ها و نا امیدانه ترین وقت ها میتوانی به همه چیز مثبت نگاه کنی...

  • هرگز در میانه ی دعوا با همسرت، اتاق را ترک نکن..!

  • دردی که شما را نکشد، قویترتان می کند.

  • غرور شما را قوی نشان میدهد، ولی شادی را از شما میگیرد...

  • نگذارید غم درون شما رخنه کند.

  • اگر انتخاب کنید که هدفتان شادی باشد؛ غم برخلاف شما پارو خواهد زد... و غم آنقدر خسته است که با کمترین بی توجهی از پای درمی آید!

  • به هر دستی که برای کمک به سمت تان دراز میشود اعتماد نکنید!

  • ناتوانی در زندگی فقط یک نگرش باطل است.

  • همه ی انسان ها تنها با زایمان مادرشان به دنیا نمی آیند. بلکه بارها و بارها، به دلیل کسب تجربه های تازه، زاده می شوند...

  • اگر میدانستید که افکارتان چقدر قدرتمند است، هیچگاه حتی برای یکبار هم منفی فکر نمی کردید...!

  • وابستگی...

  • باید بچشد عذاب تنهایی را فردی که ز عصر خود جلوتر باشد...!

  • هیچوقت زن ها را دست کم نگیرید. تنها موجوداتی هستند که بچه را تبدیل به مرد می کنند؛ و مرد را تبدیل به بچه...!

  • درد اجباری ست؛ رنج کشیدن اختیاری ست...

  • بی کمالی های انسان از سخن پیدا شود. پسته ی بی مغز چون لب وا کند رسوا شود.

  • با خودتان که خوب تا نکنید، روزگار شما را تا می کند. می گذارد توی یک پاکت و می اندازد توی صندوق پستی، به یک مقصد نامعلوم...

  • هوای دو نفره؛ نه ابر می خواهد، نه باران، نه یک بعد از ظهر پائیزی. کافیست حواسمان بهم باشد...

  • شکست وجود ندارد. صبر و پشتکار که تمام شد؛ شکست می آید...


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 1 مرداد 1393برچسب:, | 14:47 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

با جوان ترین های جهان در همه چیزها آشنا شوید

رکورد دار ها | با جوان ترین های جهان در همه چیزها آشنا شوید افرادی که در این مطلب با آنها آشنا میشویم، در واقع در گروه و رسته و صنف خود عنوان جوان ترین را به یدک میکشند، از مادربرزگ گرفته تا خالکوب و غیره.
 

1. جوانترین مادربزرگ

این خانم خانه دار رومانیایی تنها با 25 سال سن، لقب جوانترین مادربزرگ دنیا را به خود اختصاص داده است. ریفکا استانسکو در 12 سالگی صاحب اولین فرزند خود شد و نامش را ماریا گذاشت. هر چند مادر به دخترش توصیه کرده بود که مثل او زود ازدواج نکند، اما ظاهرا گوش ماریا به این حرف ها بدهکار نبود، چرا که او هم در یازده سالگی صاحب فرزند شد. به این ترتیب ریفکا تنها 23 سال داشت که طعم مادربزرگ شدن را چشید.

2. جوانترین مربی یوگا

جوانترین مربی یوگای دنیا یعنی شروتی پندی هندی، تنها 6 سال سن دارد و دو سال است که به شاگرادنش آموزش یوگا می دهد. استعداد این مربی بیش از حد جوان را مربی 67 ساله اش کشف کرد و شروتی 6 ساله حالا کلاس یوگای خود را در ساعت 5:30 دقیقه صبح شروع می کند. شاگردان شروتی از تاجر و معلم گرفته تا خانه دار و بازنشسته با اشتیاق سر کلاس مربی جوانشان حاضر می شوند.


3. جوانترین مدیرعامل

سیندهوجا راجارامان هم تنها با 14 سال سن، عنوان جوانترین مدیر عامل دنیا را به خود اختصاص داده است. این دختر دانش آموز بر شرکت فعال در زمینه انیمیشن مدیریت می کند؛ شرکتی که پدرش در اکتبر سال 2010 آن را راه اندازی کرد. وی هم به مدیر بودن خود افتخار می کند و هم به انیماتور بودن خود.


4. جوانترین موج سوار

جایلان آمور فقط دو سال سن دارد، اما در حال حاضر موج سواری حرفه ای ست. این پسر استرالیایی که پدرش او را در این کار بسیار همراهی می کند، بارها مورد تحسین قرار گرفته است. پدر جایلان اصلا از اینکه پسرش به دریا بیفتد، نگرانی ندارد، چرا که پسر دوساله اش شنا بلد است و خود را به ساحل رسانده و منتظر پدر می شود تا به او کمک کند.


5. جوانترین خالکوب

روبی دیکینسون با اینکه تنها 4 سالش است، ولی در خالکوبی برای خود در دنیا اسم و رسمی دارد. روبی چهار ساله در حالی هر روز بعد از تمام شدن مهد کودک به تدریس خالکوبی می پردازد که بزرگترین دغدغه همتایان و همسالانش اسباب بازی ها و تفریح هایشان است.


6. جوانترین تیرانداز

میکو آندرس فیلیپینی در سن 6 سالگی جوان ترین تیرانداز به شمار می آید. این پسر بچه شش ساله با رقبایش در تیراندازی به اهداف متحرک رقابت تنگاتنگی دارد. میکو البته هم به خوبی نظم و انضباط را رعایت می کند و هم به دیگران احترام می گذارد.


7.جوانترین کارشناس IT

مارکو کالاسان از مقدونیه با 8 سال سن، جوانترین کارشناس IT است. او می تواند از همین حالا و با همین سن کم, شغل پر درآمدی داشته باشد، اما مشکل اینجاست که او هنوز کلاس سوم را هم تمام نکرده است. مارکو که پدر و مادرش هم کارشناس همین رشته هستند، توانسته از آزمون های مایکروسافت به سلامت عبور کند.


موضوعات مرتبط: زندگی نامه امام خمینی ، مطالب علمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 1 مرداد 1393برچسب:, | 14:47 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

آیاشمـا به اندازه کافی آب می نوشیـد

سلامت و پزشکی | آیاشمـا به اندازه کافی آب می نوشیـد پژوهش ها نشان می دهد هر ایرانی حداقل روزانه یک لیتر کمتر از نیازش آب می نوشد. حواسمان به خودمان نیست. این نتیجه پژوهش هایی است که هر روز انجام می شود و ما را مردمی افسرده، با هزار و یک بیماری و حتی کم آب نشان می دهد؛ پژوهش هایی که تنها یکی از آنها، از کمبود مصرف آب و مصرف بی رویه مایعات پرکالری خبر می دهد.
 

دکتر عصمت ناصری، استادیار پژوهشی گروه تحقیقات تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور می گوید ایرانی ها کمتر از نیازشان آب می نوشند و این سهل انگاری برای جسم و روانشان گران تمام می شود. گفته های او نتیجه پژوهشی است که به سفارش شرکت آب های معدنی دماوند و با سرپرستی او انجام شد و نشان داد که هر ایرانی، لااقل یک لیتر کمتر از آنچه باید مایعات مصرف می کند. اگر می خواهید بدانید که کجای کار هستیم و تا داشتن بدنی سالم چقدر آب کم داریم، ادامه این مطلب را بخوانید.

مردها بیشتر آب بنوشند

گرچه هر کشوری استانداردی را برای خود وضع کرده، اما در مورد میزان ضروری مصرف آب، توافقی جهانی وجود ندارد. وضعیت آب و هوا، شرایط زندگی و بسیاری عوامل دیگر، باعث می شود که نیاز مردم هر گوشه از جهان به مایع حیات، متفاوت باشد. اختلاف در تعیین چنین معیاری آنقدر زیاد است که میزان ضروری مصرف آب برای مردان از روزی 7/3 لیتر در ایالات متحده تا 2/1 لیتر در چین متفاوت است. اما اگر بخواهیم مبنایی نسبتا موجه برای میزان لازم مصرف مایعات داشته باشیم، می‏توانیم به توصیه سازمان بهداشت جهانی توجه کنیم که بر اساس آن، هر زن باید روزانه 2/2 لیتر و هر مرد 9/2 لیتر مایعات مصرف کند که سالم‏ترین و مفیدترین این مایعات آب است.

کم نوشی؛ بلای جان ایرانی ها

با وجود چنین معیار های متفاوتی، ایرانی ها کمتر از میزان مورد نیاز شان و حتی کمتر از معیار سازمان بهداشت جهانی آب می نوشند. گفتیم که سازمان بهداشت جهانی به زنان پیشنهاد می کند تا روزانه 2/2 لیتر آب بنوشند. این در حالی است که مصرف روزانه کمتر از 2/1 لیتر مایعات، کم نوشی به شمار می آید و 17 درصد ایرانی ها با مصرف کمتر از این میزان به آن مبتلا هستند. بررسی ها نشان می دهد که 10 درصد مردان و 25 درصد زنان، روزانه کمتر از 2/1 لیتر مایعات می‏نوشند. دکتر عصمت ناصری می گوید:

60 درصد افراد روزانه کمتر از 2 لیتر مایعات می نوشند.

این پژوهشگر معتقد است که زنان به طور عمومی نیم لیتر کمتر از مردان آب می نوشند اما از آنجا که نیاز آنها هم 500 میلی لیتر کمتر از مردان است، میزان خطر ناشی از کمبود مایعات در هر دو جنس یکسان به نظر می رسد.

چای را کنار نگذارید

چای یکی از اصلی ترین نوشیدنی های گرم است که آب مورد نیاز بدن را تامین می کند. گرچه بسیاری از متخصصان به دلیل ادرار آور بودن این نوشیدنی مصرف آن در تابستان را توصیه نمی کنند، اما دکتر ناصری معتقد است خوردن چای عادت غذایی ای است که اگر آن را حذف کنیم، نمی توانیم با دریافت آب جبرانش کنیم. از نظر او چای به یکی از مایعات اصلی مورد مصرف ایرانی ها تبدیل شده و اگر با تبلیغات علیه این نوشیدنی آن را حذف کنیم، حتی از وضعیت فعلی هم کم آب تر می شویم، به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که با نوشیدن چای کمرنگ، هم از مزیت های آن بهره مند شویم و هم سختی ترک عادت را به خود ندهیم.

آب یا چای؟

گرچه تاکید متخصصان بر نوشیدن میزان قابل توجهی آب خالص در روز است، اما آنها سهم مایعات دیگر را هم نادیده نمی گیرند و حتی آبی که توسط غذا جذب بدن می شود را هم در این محاسبات دخیل می کنند. دکتر عصمت ناصری و تیم پژوهشی اش نشان دادند که میانگین افراد بررسی شده، حدود 9/1 لیتر در روز مایعات مصرف می کنند که نیمی از آن آب بوده و در درجه بعد نوشیدنی های داغ (که 80 درصد آن را چای تشکیل می‏داد) قرار دارد. البته سازمان بهداشت جهانی هم انتظاری جز این ندارد و تنها توصیه می کند که حداقل نیمی از مایعات دریافتی از آب و سپس از نوشیدنی‏های داغ همچون چای و قهوه تامین شود.

کلیه ایرانی ها در خطر است

مشکلات کلیه، تنها یکی از بیماری هایی است که گریبان کم آب ها را می گیرد اما پژوهشگران می گویند افرادی که هر روز بیشتر از 3 لیتر مایعات می‏نوشند، از افرادی که در روز کمتر از 5/1 لیتر مایعات مصرف می‏کنند، حدود 30 تا 50 درصد ریسک کمتری در اختلال فعالیت کلیه دارند. از طرف دیگر مصرف کافی آب حجم ادرار را افزایش داده و احتمال تشکیل سنگ کلیه را کاهش می دهد، اما متخصصان تاکید می کنند که مصرف بی رویه آب نه تنها کمکی به سلامت نمی کند، بلکه می تواند با خودش مشکلات کلیوی هم بیاورد، پس اگر نمی خواهید به چنین مشکلاتی دچار شوید، به توصیه دکتر ناصری عمل کنید که می گوید:

اگر بتوانیم روش های تشخیص کم آبی را پیدا کنیم دیگر در خطر مصرف کم یا بیش از اندازه مایعات گرفتار نمی شویم. یکی از ساده ترین مشخصه هایی که افراد می توانند با آن کم آبی بدنشان را تشخیص دهند، رنگ ادرار است. هرچه رنگ آن تیره تر باشد، یعنی بدن کم آب تر است و افرادی که با چنین وضعیتی روبه رو می شوند، می توانند مصرف آب روزانه شان را افزایش دهند.

نوشابه ممنوع

درحالی که 20 درصد افراد بیش از یک قوطی نوشابه (330 میلی‏لیتر) در روز می‏نوشند، 35 درصد افراد، بیش از 10 درصد کل انرژی روزانه شان را از چنین نوشیدنی هایی تامین می کنند. گرچه توصیه سازمان بهداشت جهانی خلاف این موضوع است اما به طور میانگین، افراد روزانه 12 میلی‏لیتر از این نوع نوشیدنی‏ها مصرف می‏کنند. دکتر ناصری در این مورد می گوید:

فراورده های شیری کم چرب مثل دوغ و ... در تامین آب مورد نیاز بدن موثر هستند. گرچه نوشابه و نوشیدنی های انرژی زا هم در گروه مایعات جا می گیرند اما نباید فراموش کرد که هرچه شیرینی یک نوشیدنی زیادتر می شود، از اهمیت آن کاسته شده، زیرا انرژی کاذب به بدن می رساند.


موضوعات مرتبط: مطالب علمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 1 مرداد 1393برچسب:, | 14:47 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

8 عادت عجیب اما طبیعی کودکان

روانشناسی | 8 عادت عجیب اما طبیعی کودکان کودکان رفتار و عادات خاصی دارند که گاهی والدین از وجود آنها اظهار نگرانی می کنند اما دلیل خاصی برای آنها وجود ندارد و میان اکتر کودکان کاملا طبیعی است. ما در اینجا تعدادی از آنها را برایتان آورده ایم.
 

1.تکان دادن سر

اگر کودک شما سرش را تکان می دهد تا زمانی که گیج رود (و با حالتی خنده دار و مسخره به زمین می افتد) نگران نشوید. اگر چه هیچ کسی دلیل این کار را نمی داند اما این حالت میان کودکان بسیار رایج است و جای هیچ نگرانی نیست.

8 عادت عجیب اما طبیعی کودکان

2. امتحان کردن علت و معلول ها

کودکان در شناخت علت و معلول بسیار خوب عمل می کنند: اگر به دکمه اسباب بازی فشار دهند، آهنگ می خواند. زمانی که کودکان بفهمند که یک رفتار خاص، عکس العملی خاص دارد، برای سرگرمی خود آن را انجام می دهند. نگران نباشید آنها در نهایت خسته می شوند و رهایش می کنند.

8 عادت عجیب اما طبیعی کودکان

3. سرفه الکی

کودکان زمانی که می بینند والدین شان هنگام سرفه کردن نگران آنها می شوند، برای جلب توجه گاهی الکی سرفه می کنند.

8 عادت عجیب اما طبیعی کودکان

4. گاز گرفتن

گاز گرفتن میان کودکان رایج است و طبیعی است که آنها قبل از آن که قادر به حرف زدن باشند، برای نشان دادن عصبانیت و خشم خود این گونه برخورد کنند.

8 عادت عجیب اما طبیعی کودکان

5. شب بیداری

شب بیداری کودک نوپای شما آغاز می شود. از ترس های شبانه او گرفته تا روح های قایم شده در زیر تخت اش، دلایل بسیاری برای شب بیداری های او وجود دارد و او آنقدر با این مسائل درگیر می شود تا به خواب رود.

8 عادت عجیب اما طبیعی کودکان

6. بیزاری ناگهانی

کودک شما همیشه حمام رفتن را دوست داشت تا این که یک روز بدون هیچ دلیلی از آن بیزار می شود. این بیزاری ناگهانی ممکن است در مورد غذا یا بازی نیز اتفاق افتد که می تواند دلایل متفاوتی چون تجربه ای ناخوشایند مانند افتادن در حمام باشد. برای از بین بردن این وضعیت کمی صبر لازم است.

8 عادت عجیب اما طبیعی کودکان

7. لباس در آوردن

بعضی از کودکان نمی توانند لباس را روی تنشان تحمل کنند و در هر فرصتی سعی بر در آوردن آن دارند، در مهمانی، اتوبوس، مطب پزشک و غیره اما دلیل این رفتار آنها هنوز مشخص نیست.

8 عادت عجیب اما طبیعی کودکان

8. بازی با هر چیزی

کودکان دوست دارند با هر چیزی بازی کنند. یک شی قدیمی هم جلو آنها بگذارید، بازی خواهند کرد زیرا آنها کنجکاو هستند. بنابراین اگر یک روز به حمام رفتید و دیدید که کودکتان با لیف خود بازی می کند، نگران نشوید. این رفتار کاملا طبیعی است.

8 عادت عجیب اما طبیعی کودکان


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 1 مرداد 1393برچسب:, | 14:45 | نویسنده : علیرضا زینالپور |

عجیب ترین وصیتنامه های دنیا

عجیب و غریب | عجیب ترین وصیتنامه های دنیا همه افراد با توجه به دارایی های خود و برای اینکه پس از مرگشان اختلافاتی به وقوع نپیوندد وصیت نامه خود را تنظیم میکنند و اموال و دارایی خود را تقسیم میکنند. اما بعضی مواقع این وصیت نامه ها باعث تعجب همگان میشوند.
 

عده ای هستند که بعد از مرگ خود برای انتقام یا برای مشهور شدن یا به علت نداشتن هیچ وارثی, وصیت هایی میکنند که مورد تعجب همگان میشود. در زیر تعدادی از این وصیت های عجیب را میخوانیم

1- بچه بیشتر بیاری ارث را میبری:

چارلز وانس میلر، در سال 1926 درگذشت، او یک وکیل بود اما هیچ وارثی نداشت به همین علت وصیت کرد تا اموالش را بفروشند و به زنی که بیشترین بچه را به دنیا آورده بدهند. در این رقابت چهار زن با به دنیا آوردن 9 فرزند به مقدار مساوی از دارایی های میلر برخوردار شدند. او با مرگ خود باعث شد 36 بچه زندگی خوبی داشته باشند.

2- روزی یک شاخه گل:

جک بنی یک از کمدین های بزرگ آمریکا، بسیار عاشق همسرش بود. او وصیت کرد بعد از مرگش هر روز یک شاخه گل رز به درب خانه همسرش ببرند. این کار به مدت 9 سال انجام شد تا سرانجام او نیز درگذشت.

3- همه چیز مال سگم:

الکساندر مک کویین یکی از طراحان خوب لباس، هیچ وارثی نداشت و تنها دوستش سگش بود او تمام دارایی خود را به این سگ بخشید و مقدار زیادی نیز به کمیته های حمایت از حیوانات کمک کرد.

4- از زندگی در جوب تا کاخ نشینی:

به مانند بالا کارلوتا لیبنستین پس از مرگش در سال 1991 مقدار زیادی پول برای سگ خود به ارث گذاشت او همچنین خانه بزرگ و ویلایی خود را به تعدادی سگ بخشید تا دیگر در جوی آب نخوابند و خانه بزرگی داشته باشند.

5- ملکه خساست:

در سال 1997 وقتی هری هلمسلی درگذشت یک خانه به ارزش میلیون ها دلار از خود به یادگار گذاشت. همسر سابق او این اموال را مصادره کرد و با داشتن ثروت بسیار به علت پرداخت نکردن مالیات به زندان رفت. او در سال 2007 از دنیا رفت و تنها مقدار کمی برای نوه های خود به یادگار گذاشت و حتی به دو تا از نوه های خود هیچی نداد.

:

6- انتقام با سیگار:

ساموئل برت به خاطر مخالفت های همسرش نمیتوانست سیگار بکشد او پس از مرگ وصیت کرد تا اموالش به همسرش برسد به این شرط که او روزی 5 سیگار بکشد.

7- یه قوطی قبر:

شاید شما اسم فرد بایر را نشنیده باشید اما حتما قوطی های چیپس را دیده اید. او با اختراع این قوطی ها توانست کمک عظیمی به این عرصه بکند. او وصیت کرد تا پس از مرگش, بدنش را در این قوطی جای دهند.

8- خاک سپاری در فضا:

ژان رودنبری در سال 1991 درگذشت. او خالق پیشتازان فضا بود و وصیت کرد تا بدنش به فضا برود. مقداری از بدن او با شاتل کلمبیا به آسمان برده شد و باقی بدنش در سفرهای بعدی به فضا برده شد.

9- آرزوی مرگ:

ژان کنور در سال 1997 در کنتاکی درگذشت و یک خانه به ارزش زیادی برای بازیگر فیلم آرزوی مرگ به ارث گذاشت اما خواهر او بسیار مخالفت کرد و تنها نیمی از دارایی او به این بازیگر رسید و او نیز این پول را به خیریه بخشید.


موضوعات مرتبط: مطالب علمی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 1 مرداد 1393برچسب:, | 14:44 | نویسنده : علیرضا زینالپور |
.: Weblog Themes By SlideTheme :.